Afwerking met zijdeglans blanke lak

beekman

verslagschrijvers
Ik loop al een tijd te rommelen met de afwerking van mijn modellen. Met name de afwerking met blanke lak. Ik spuit mijn modellen het liefst met automotive lak (je weet wel die spuitbusjes die je bij de auto onderdelen shop haalt bv merk MOTIP). Daarna eventueel stickers erop plakken en dan met blanke lak afspuiten (ook 1K). helaas zijn volgens mij alle 1-component lakken NIET brandstof bestendig, zelfs niet die van modelbouwfabrikanten zoals bv de polyurethaanlak van Simprop. Bij de brandstof die ik gebruik 5%nitro en MA10 synthetische olie lost op den duur de lak op.
Nu heb ik op aanraden van een clubgenoot WIKLAK van EXTRON gebruikt om de al in kleur gespoten modellen brandstof bestendig te maken. En dit is goed bevalllen ook voor afwerking van solartex of oratex is dit uitemate geschikt (wel verdunnen met thinner als je het in de spuit gebruikt).
Maar ik wil nu een zijdeglans of mat blanke lak gaan toepassen voor oudere schaalmodellen zoals de Hurricane van Mick Reeves en later de P47 van Topflite.
Wie heeft tips met betrekking tot het afwerken met zijdeglans of matte (brandstofbestendige) blanke lak??

Er bestond vroeger een product van Sikkens : Rubiet (eiglans). Nu Sikkens in andere handen is en we 20 jaar later leven moet er een vervanger zijn. Helaas kan ik de naam nog niet vinden. Het spul werd gebruikt als vloerenlak (twee componenten) en was resistent tegen nitro.

Dit is meer een draadje voor de verflucht snuivers in de spuitcabine.

Back