afterun olie of WD40 ???

ik gebruik gewoon wd40, nog nooit problemen mee gehad,
maar het schijnt niet goed te zijn omdat wd40 vocht aantrekt en dat de lagers dan gaan roesten,

als ik weet dat ik voor langere tijd niet ga vliegen: volgas (lopende motor), brandstofslang lostrekken,tot de motor afslaat, gloeiplug eruit, wd40 in gloeipluggat en in de carberateur, paar keer ronddraaien met startmotor, en voila!!!

als em weer wilt starten (na een paar maanden) gloeiplug eruit, beetje brandstof in de opening, ronddraaien met startmotor, gloeiplug er terug in, en ga door met de normale startprocedure.

WD 40 beschermd 40 dagen, daarna trekt het inderdaad juist vocht aan. Dus voor langere opslag zou ik afterrun gebruiken, maar voor een paar weken kan je denk ik ook WD 40 gebruiken.

A engels niet mijn sterkste kant.

Maar aan de meningen te zien kan ik het wel gebruiken voor korte duur.

Hou er rekening mee dat je plug gevoelig is voor sommige zaken. Om startproblemen te voorkomen mischien dat even de plug vervangen voor een oud (defect) type.

Disclaimer:
Al meer dan 15 jaar geen verbrandingsmotor in bezit. Maak wel veel startdrama's mee van leerlingen

Zo afgelopen week WD-40 gebruikt als afterrun olie.

Riseltaat: start problemen, de motor liep hakkelig stotterend en rookte meer als normaal.
Naar een paar keer starten en goed gas geven was de WD-40 er uit en liep hij weer als van ouds.

Dit was mijn test.

Mijn motoren hebben nog nooit afterrun olie of WD-40 gehat.

En er zijn motoren bij die al 20 jaar achter de rug hebben en draaien nog lekker. :lol:

Mvg Johan

De meningen zijn ook hierover weer sterk verdeeld.

Stefan, als voorbeeld op dit forum, gebruikt nooit after-runolie. Afgelopen voorjaar moest hij wel de lagers van zijn OS AX vervangen vanwege roest vorming.

Ik zelf gebruik after-runolie regelmatig en mijn motoren zien er van binnen goed uit. Voorkomen is beter dan repareren. Wat kost nou een paar druppeltjes van deze olie??

Ik denk dat de opslag van je vliegtuigen ook meewerkt aan dit geheel. Staan je kisten bijvoorbeeld in een onverwarmde garage of lekker warm op zolder of in je hobbykamer??

hier in canada zitten er genoeg aditives in de brandstof dat je geen after run oil nodig bent maar ik doe het toch altijd maar vooral als ik ze voor de winter wegzet

Hallo,

Wij gebruiken WD40 en rode transmissie-olie ( 50-50 ) als afterrun olie bij bootmotoren, wel moet er voordat er voor de eerste keer gestart wordt, even de gloeiplug eruit en dan met de startmotor de motor " schoonspoelen " totdat er brandstof eruit komt. Niemand binnen de vereniging heeft problemen met roestvorming.

Hans

Back