Afneembare stabilo bevestiging?

Heren,

Ik heb een nog te bouwen houtbouw Extra 300S met spanwijdte 1.85meter.
Nu wil ik voor het transport het tweedelige stabilo met hoogteroer afneembaar maken.
Volgens de tekening moet dit gelijmd worden en is dus niet afneembaar.

Ik ben met name op zoek naar een goede manier om de twee helften elke keer goed en veilig aan de romp te kunnen bevestigen, waarbij het ook weer makkelijk te demonteren is....

Er zit al een alu buis die beiden helften door de romp verbind. Het gaat dus echt om afneembare bevestiging van de delen aan de romp...

Iemand ideeën?

Danny

Ik neem aan dat er dan ook een glasfiber huls in de beide stabilo-helften zit, waar dan de aluminium buis in schuift? Als dat zo is, dan is het eenvoudig om de stabilohelften aan de buis vast te schroeven met een boutje. Dit vind ik persoonlijk een hele prettig manier om het stabilo vast te zetten. Lekker makkelijk te bouwen en lekker snel te monteren/demonteren op het veld. Veel prettiger dan wat je bij ARF's vaak ziet waarbij elke stabilohelft met twee boutjes aan de romp zit. Daar kun je erg slecht bij komen en je moet elke keer 4 boutjes vast/los draaien.

Maak eerst in beide stabilohelften aan de onderkant een gat tot op de glasfiber huls. Voorzichtig dat je de glas huls niet sloopt.
IMG_1725.JPG

Gat opvullen met vliegtuig multiplex/triplex. (niet met balsa, want dat druk je samen elke keer als je de schroef vastschroeft).
IMG_1748.JPG

Zet het stabilo op de romp (met antirotatiepennen uitgelijnd en wel, met andere woorden: Zoals het stabilo moet zitten als de kist helemaal af is) en boor een gaatje door het multiplex van het stabilo en door 1 wand van de aluminium buis. vervolgens draad tappen en (nylon) boutje erin. Andere stabilohelft hetzelfde truukje. Als je nu aan een kant het boutje los schroeft kun je het stabilo van de romp halen. Supersnel en eenvoudig.
IMG_1922.JPG

Als er folie op zit zie je het boutje bijna niet meer terug en de buis zit muurvast aan het stabilo vast.
IMG_2252.JPG

P.S: Mocht het nou de bedoeling zijn om de aluminium buis vast in het hout van je stabilo te lijmen en je kist dus niet voorzien zijn van een glas buis, dan kun je zo'n glas buis zelf eenvoudig maken. Omwikkel je aluminium stabilobuis met bakpapier of van die vershoudfolie, net wat je het makkelijkste vindt. Bakpapier is lastiger rond de (dunne) buis te krijgen, maar is wel VEEL makkelijker van de buis te schuiven als je straks klaar bent. Wikkel er een laagje of drie glasvezelf weefsel omheen en smeer het geheel in met epoxy. Wikkel er nog wat vershoudfolie omheen zodat het geheel netjes blijft zitten en na 24 uur schuif je de huls zo van de aluminium buis af. Zo heb je een mooi passende glasfiber huls voor je aluminium buis.

Hou er wel rekening mee dat alles wat je achter aan materiaal toevoegt, ook meteen gewicht is wat je aan de voorkant weer met compenseren.

Een 1.85 model Extra wil je lekker licht houden voor goede prestaties....

Back