Afbouw en tips KYOSHO Oxalys 50 EP

Ik ga hier een afbouw verslag maken van de Oxalis die ik vandaag niet heb kunnen laten liggen in Dortmund . :mrgreen:

Voor ik ga beginnen wacht ik even of er goede tips komen kwa afbouw .

Motor word de AXI 4120/14 op 5S , prop rond de 12X 8 - 13 X 6.
Servo,s de HS225 BB

Voor de Lipo moet een box gemaakt worden die in de " tankruimte " gelijmt word scheef naar onder om toch de akku deksel voor de vleugel te gebruiken.

Verder word eerst de folie afgewerkt met tesa of scotsch plakband (welke is beter ?)

Mvg Johan

Hadden ze dan geen EP versies meer liggen dat je zelf een box moet maken voor de Lipo's?

Ik kwam onlangs deze setup tegen;
Using the A50-12S and the X-70 Opto Pro on 5S-5300mAh with the 13x10 APC-E I get the following numbers:

55 amps full throttle@1020 watts
About 170 watts per pound
8300 static prop RPM

Misschien heb je er wat aan.

Groeten.

heb de EP versie .

Hier de bak onder de vleugel
673849f345a0a14d3.jpg

En de bak onder de " tank "
673849f345a0d2617.jpg

Zo moet hij ongeveer komen.
673849f345a1093bd.jpg

Mvg johan

Laatst bewerkt door een moderator:
volg dit op de voet.

ben benieuwd hoe de folie zich gedraagd bij een electro setup.

keep us posted johan !

ben benieuwd hoe de folie zich gedraagd bij een electro setup.

Die gaat de kans niet krijgen om er af te gaan .:mrgreen:

Ben eerst maar begonnen met de gaten voor het landings gestel .
Die zijn veel groter als het pootje .

673849f440beb78fc.jpg

Wel makkelijk als je de kleurtjes passend hebt liggen . ;)
673849f440bf09dd0.jpg

Daar laat niks meer los .
673849f440bf2f755.jpg

Mvg Johan

Hee Johan!

meteen effe 2x uitsnijden hé ;)

Ben bij de mijne eerst begonnen met nastrijken van de folie. gaat voorbeeldig.

Zal hem voorlopig met 9s A123 gaan vliegen. Pakket is ook te hoog maar ga daarvoor de tankruimte gebruiken zodat de orginele Liporuimte heel blijft. Ook moet er weer een snellaadaansluiting in komen. elke 9 minuten vol ;)

Hoop dat de setup van mijn calmato voldoende is voorlopig. Heb ook al 1200W setups gevonden waar ik naar kan uitwijken indien nodig. Dan wel weer op Lipo (ga dan wel voor een 35/50C pakket en 5c laden zodat de voordelen van A123 komen te vervallen maar eerst maar eens kennis maken met de spullen die ik heb en later mss pimpen)

Scotch op de Calmato gaat super. CA bij de vleugelzitting en motorschot om de randjes wat beter op het hout te laten hechten. Bij de cockpit ook tape omheentrekken (voorkant en zijkant, achterkant open laten om de spanningen vrij te laten.)

Als je 2-3 avondjes hier veel aandacht aan beteedt gaat hij een leven lang mee. De Calmato heb ik al weer 2 jaar en pas 2x gepoetst en ziet er nog uit als nieuw!

Doei!

Laatst bewerkt:
Wat betreft de folie heb ik slecht nieuws, tenzij je er inderdaad wat aan gaat doen, waait die rommel er ook bij een EP setup af. De Fliton Element EP waar iemand bij ons mee vliegt, zit exact dezelfde folie op, en het komt er gewoon vanaf.

Om folie er langer op te houden, heb ik goede ervaringen met 3M Crystal plakband. Als je alle eindpunten, zeker scherpe puntjes, van bv. stripings etc, met een klein stukje plakband vastzet, helpt dat al veel. Helaas laat het uiteindelijk ook van het hout los.

Nastrijken op hoge temperatuur helpt wel. Ik denk dat ze het er in de fabriek opfohnen met een te lage temperatuur.

Niet 'poetsen' is ook een goede. Juist als je met een doek oid over de randjes heengaat, komt het los. Ik geloof EricW wel dat als je alles met plakband vastzet en er dan niet aan poetst (en er ws. ook niet al teveel mee vliegt) dat het dan wel 2 jaar blijft zitten.

Zodra je vaker gaat poetsen, veel gaat schoonmaken, het toestel bv. ook op een zonnige dag onbeschermd op het veld laat staan, enz.. dan komt het er af.

Heb net 66 meter crystal clear 15 mm breed gehaald van Pritt .

Eerst word de folie ontvet met alkcohol en dan de naden gesloten met de tape .

En poetsen hoef je een E-model niet zo vaak , alleen de prop iets vaker voor de gekilde insekten . :mrgreen:

Ook de belettering word weer uit plotterfolie gemaakt voor de optic .

Mvg Johan

Niet 'poetsen' is ook een goede. Juist als je met een doek oid over de randjes heengaat, komt het los. Ik geloof EricW wel dat als je alles met plakband vastzet en er dan niet aan poetst (en er ws. ook niet al teveel mee vliegt) dat het dan wel 2 jaar blijft zitten.

Zeer veel mee gevlogen hoor. De Calmato is op kleigrond zeer goed inzetbaar in herfst,winter (A123 doet het altijd) en lente. Overwegend lichte moddersporen achter de wielen en balsastof van projekten die in behandeling zijn.

Zal er m'n best op doen ;)

Hoorde gisteren dat er ook thrust vektoring setjes te koop zijn voor kisten alls deze. Als je de richtingroer mixt met de zijwaardstelling zou je een meskant echt horizontaal kunnen vliegen. Zoiets is natuurlijk ook zelf te fabrieken dus zal eens navragen of er een link is om vanaf te spieken.

Zo,n setje is ook zelf te maken in een paar uurtjes .

Paar stevige kogellinks uit alu , plaatje 5 mm alu en wat gereedschap om alu te bewerken en draad te tappen . ;)

Mvg Johan

Hoop dat de setup van mijn calmato voldoende is voorlopig. Heb ook al 1200W setups gevonden waar ik naar kan uitwijken indien nodig. Dan wel weer op Lipo (ga dan wel voor een 35/50C pakket en 5c laden zodat de voordelen van A123 komen te vervallen maar eerst maar eens kennis maken met de spullen die ik heb en later mss pimpen)

erik, wat voor setup gebruik je in je calmato nu ?

@Johan: die accu is veel te zwaar/groot joh, zonde van die kist.. je zou 'm rond de 2.2kg moeten houden, 2.4 maximaal, daarboven is gewoon zonde..

(of ik verkijk mij, maar dat lijkt mij met zo'n pakket niet mogelijk...)

setupje staat rechts naast filmpje ;)
4KNxdNBMBOM[/media] - 9S A123 testflight 2

Kan nogal varieren van propmaat (alles tussen 8x10 en 11x4) op de HotsII heb ik een 10x4 en 9x6 gehad en nu 9x5. Weet wel dat de Oxalys met de Calmato setup vliegt maar of het voldoende is voor figuren zien we later wel weer ;)

Dat gaat echt wel vliegen.. Die calmato is al ballistisch en zwaar overpowered. De Oxalys zou iets lichter moeten uitvallen dan de Calmato.

Ideaal is het denk ik niet, als ik het zo bekijk heb je wel erg veel vaart, kleine propjes met veel spoed. Op een Oxalys is bv. een 13*8 een fijne prop, maar dat zal je setup wel niet gaan trekken?

Ik zou niet boven de 5 cellen gaan, 5 cellen 3700mAh ofzo. Daar dan een motor bij die een 13*8 of 13*7 met een goed toerental kan rondslingeren. Ik vloog 'm zelf met 14x6 maar vlieg ook graag langzaam.

Kan niet echt zeggen dat hij nu overpowered is. Is maar 750 Watt ongeveer maar ik haal het er op een andere manier uit als normaal ;)
De Calmato kan halfgas ook een buitenwaardse "backflip" maken op een snelheid waar de meeste branstofkisten het er bij nalaten (zo langzaam) dus denk dat er voorlopig best een plaatsje voor is in de oxalys.
we zien wel...

Ben nog steeds druk bezig met nafolien en aftapen. Gaat best strak worden :)

@Johan: die accu is veel te zwaar/groot joh, zonde van die kist.. je zou 'm rond de 2.2kg moeten houden, 2.4 maximaal, daarboven is gewoon zonde..

(of ik verkijk mij, maar dat lijkt mij met zo'n pakket niet mogelijk...)

Kyosho schrijft zelf 18,5 V 4000~5300mAh

Dan zit met mijn 4000 er zippy op de onderste grens wat ze als advies geven .

En als gewicht 2,4 kg onderste grens .

Dus gaat dat wel goed komen .

Mvg Johan

Edit : heb nog een Turnigy liggen die Ik van Hugo heb overgenomen met losse magneten .
Die ga ik er eerst eens inzetten om te kijkenhoe die loopt .
Volgens mij moet die ook genoeg power hebben .

4000 Zippy Lipo 25-35C 18.5v (5S)-12x8 APC E-44.20 A-18.96 v-838 W-9810 t/mn-2877 g-87 %-11.1C-95.7km/h

Laatst bewerkt:
Kunnen ja , maar dat gaat niet gebeuren . :mrgreen:

Bij ons in de club misschien wel leuk om een beetje het F3 program (proberen) te vliegen met elkaar .

Maar meer zal het bij mij nooit worden .

Mvg Johan

Back