Afbouw Corel Leida 1:64

Ik zal me nog even voorstellen. Mijn naam is Erik en dit is mijn eerste model om aan deze hobby te proeven. Ik heb de smaak te pakken gekregen en het tweede model is intussen ook gearriveerd. Tot op heden heb ik alles wel voor elkaar gekregen aan de hand van de meegeleverde handleiding en de vele informatie die hier op het forum te vinden is. Ik heb net m'n eerste zeil genaaid (heel wat uurtjes handwerk) Met een beetje gepiel heb ik het zeil aan de mast gekregen.
SAM_1389_zps84663e7d.jpg

Wat me niet helemaal duidelijk is, is hoe de giek aan de mast is bevestigd. De handleiding is daar niet echt duidelijk over.
leida0001_zps1e47c86e.jpg

Het lijkt wel of de giek aan het touw van het zeil hangt samen met een kralenketting tegen de mast wordt gehouden (m'n nautische woordenschat is nog niet toereikend). Op zich gaat dit wel, maar als ik de boel opspan, dan gaat de giek zwenken. Doe ik dit niet, dan zakt hij uit positie en staat het zeil niet meer strak. Op de foto op de doos is er een spijkertje door de giek in de mast geslagen. Maar het lijkt mij dat er juist wat bewegingsvrijheid in moet zitten als ik het historisch correct wil doen.
SAM_1388_zps8771da6e.jpg

Ik puzzel nog even verder. Maar tips zijn zeker welkom :thumbsup:

Welkom op dit forum, Erik. Ik hoop dat je er veel plezier van mag hebben.

Wat je laat zien is het zogenaamde rak van de giek. Dat staat los van het overige tuig en is bedoeld om de giek tegen de mast te houden. Met de bolletjes/kralen wordt het wel klootrak genoemd.
Het is om de giek gebonden, daarna om de mast en dan aan de andere kant van de mast weer om de giek gebonden.

Groet,

Ad Bakker

Om helemaal in nautische termen te blijven, dit is geen giek maar een
spriet.
Spriettuigage zoals die van punters worden vaak op een hark gezet die onderaan de mast zit.

Deze word vastgezet met een rak met kloten (ik heb t niet verzonnen)

Als je het goed wilt fixeren zou je bij het dunnere deel van de spriet onderaan een mastworp kunnen maken, die kan namelijk niet over het dikkere deel schuiven dus kun je hem op die manier fixeren.

Dit kun je eventueel met een dunnere lijn doen of met een visdraadje
zodat het niet erg opvalt, dan blijft het model aardig historisch correct.

Groeten Dyon.

Bedankt voor alle informatie. Ik was links en rechts al wat tegen gekomen, vergeten op te slaan en dan helpt het een hoop als je de correcte benamingen hebt om terug te zoeken. Inmiddels heb ik het voor elkaar gekregen en blijft alles netjes op z'n plek. Ik had wat problemen met de mast. Ik had ergens gelezen dat deze bij voorkeur niet werd vastgezet. Ik heb deze dan ook niet vastgelijmd in zijn voet. Het tuigage houdt hem op zijn plek. Maar bij het monteren had de mast wel de neiging een beetje te roteren. Misschien om dat nog niet al het tuig stond opgespannen. Daar wilde ik mee wachten tot het zeil gereed was. Anders werd de mast teveel voorover getrokken. Is het gebruikelijk de mast zo te monteren of wordt deze normaal gesproken op zijn plek gelijmd?

Is het gebruikelijk de mast zo te monteren of wordt deze normaal gesproken op zijn plek gelijmd?

Ik weet niet anders dan dat de masten (bij modelschepen) gelijmd worden. Ik denk dat als je ze niet lijmt het beste geweest zou zijn om ze te borgen tegen verdraaien door bijvoorbeeld een vierkant uiteinde dat in een "slot" valt.

Maar dat is achteraf, je zult nu je tuigage zodanig aan moeten brengen dat de mast niet meer kan draaien. Dat maakt het afstellen van het tuig wel wat kritischer denk ik.

Groet,

Ad

Tja, je volgende schip, de Dolphyn, staat hier ook ergens, maar is, denk ik door omstandigheden, even gestopt.
Overigens is het géén probleem dat er meerdere dezelfde schepen tegelijkertijd gebouwd worden.
Dat kan altijd natuurlijk.
De Leida ziet er mooi uit hoor, mag je best meenemen naar de ontmoetingsdag;)
Overigens, de masten; ik zou ze gewoon vastlijmen hoor!

Germt

Vanaf nu ga ik de masten zeker vastlijmen. Het leek me handig om het flexibel te houden, maar is zoals Ad al zei het afstellen van het tuig lastiger. Inmiddels zit er genoeg op om de mast op zijn plaats te houden. Wel weer een Corel frustratie tegen gekomen. Weer wat onderdeeltjes tekort. Dat is bij dit model meerdere malen voorgekomen. Bij het dek kwam ik al een strook 0,6mm hout tekort. Dit was ook een foutje van mij, maar ik had niet verwacht dat de levering geen reserve heeft. Bij de tweede laag boeg kwam ik aan beide zijden 3 stroken te kort. Uiteindelijk maar andere houtsoort gebruikt onder de waterlijn zodat ik ze wit kon schilderen. Ook miste er een deurscharnier en nu zag ik dat ik te weinig blokjes met 2 gaatjes heb voor het tuigwerk. Daarnaast vond ik het tekenwerk in de handleiding van matige kwaliteit. Alsof het een kopie van een kopie was. Daarom heb ik even getwijfeld of ik nog een model van Corel zou nemen. Aangezien Corel normaal gesproken goed staat aangeschreven ben ik toch maar voor de Dolphyn gegaan. Het tekenwerk ziet er in ieder geval al een stuk scherper uit. De rest zal ik wel zien tijdens de bouw. De overige foutjes in de tekeningen en voorgezaagde onderdelen zijn zoals ik begreep niet ongebruikelijk en kunnen vrij eenvoudig gecorrigeerd worden. Morgen maar eens kijken of ik zelf wat van die blokjes kan maken.

Morgen maar eens kijken of ik zelf wat van die blokjes kan maken.

Ik zou die moeite niet doen. Deze blokjes zijn van diverse merken bij modelbouwwinkels te koop. Je geeft niet op in welke streek/plaats je woont, maar je kan wel vinden of er bij jou in de buurt een winkel is.

Anders bij een webwinkel. Dikwijls probeer ik dat dan met andere zaken te combineren vanwege de verzendkosten. Als het kleine dingen zijn die in een envelop passen hoeven die trouwens niet al te hoog te zijn. Wel even controleren, want er zijn winkels die altijd pakketpost tarieven rekenen.

Groet,

Ad

Ik woon zelf in Vlissingen en ben nog geen modelbouwwinkel in de buurt tegen gekomen die ook scheepsonderdelen heeft. Ik zal nog eens online kijken. Ik wil toch nog een paar pincetten kopen. Misschien kan ik intussen wat blokjes van de dolphyn gebruiken. Dan hoef ik niet op de levering te wachten :)

Ik woon zelf in Vlissingen en ben nog geen modelbouwwinkel in de buurt tegen gekomen die ook scheepsonderdelen heeft. Ik zal nog eens online kijken. Ik wil toch nog een paar pincetten kopen. Misschien kan ik intussen wat blokjes van de dolphyn gebruiken. Dan hoef ik niet op de levering te wachten :)

Kijk eens bij de Kombuis, daar kun je zeker vinden wat je zoekt.

Ik heb ze bij de kombuis intussen gevonden. Daar heb ik de schepen ook besteld. Maar bedankt voor het alternatief. Daar ga ik ook eens rondneuzen.

Hallo,

In goes zit er ook 1, maar die is niet super groot.
Voor het adres google even kadohoekje goes.

Mvg,
Paul

Voor degenen die niet in het bezit van een naaimachine zijn en met de hand een zeiltje willen proberen te naaien. Ik heb het als volgt gedaan. Met een dun potlood de lijnen over genomen. Zeil ruim afgeknipt. Ik had ergens iemand van karton een soort raampje zien maken en had zelf een deksel van een doosje foto print papier liggen dat vrij stug is. Daar een gat in gesneden iets groter dan het zeil formaat en met de welbekende klemmetjes het doek opgespannen. Eerst spelden gebruikt. Maar die kregen wat speling en waren pijnlijker als ik er per ongeluk in pakte.
SAM_1384_zps0d6c25f4.jpg

Het doek werkte af en toe een beetje, maar dan was het eenvoudig bij te spannen. Zoompjes zo recht mogelijk genaaid. Eerst vrij dicht op elkaar omdat het me "echter" zou lijken. Maar ik vond een was grotere steek wat minder rommelig ogen. Ik zit nu op zo'n 2 mm. Daarna in spiegelbeeld weer terug om een volle zoom te krijgen. Vervolgens de einden omgevouwen en met het strijkijzer erover en weer zomen. Deze keer op de terugweg met een extra lusje om het touwtje dat buitenom loopt mee te rijgen. Het was een probeerseltje, maar blijft aardig op zijn plek zitten. Tenslotte de rand langs de zoom met pattex hobbylijm (kleurloos) ingesmeerd. (stukje karton ertussen zodat het doek niet aan elkaar gaat plakken. Als die droog is, is het goed dicht tegen de zoom af te knippen zonder rafels. Op de foto vind ik het er nog niet zo netjes uitzien. Maar na nog een keer strijken is het aardig opgeknapt. Er is zeker ruimte voor verbetering maar voor m'n eerste zeil was ik niet ontevreden. En nu gaat het ook al wat sneller. Ik zal nog eens kijken of ik met moeders naaimachine uit te voeten kan. Maar ik heb in ieder geval iets om op terug te vallen. Het is niet m'n meest favoriete klusje dus af en toe zoek ik een excuus om even wat anders te doen. Ik zag dat ik maar 2 blokjes met 2 gaatjes mis dus die heb ik zelf tussen het naaien door gemaakt. Ze zijn iets te dun, maar de overige blokjes zijn ook niet echt maatvast dus het valt niet echt op. Voor het volgende project overweeg ik wel om andere te bestellen.

goede tip

Goede tip Erik

Ik zal het aan mijn vrouw geven want die zegt dat haar naaimachine te slecht is om zeilen mee te kunnen maken:thumbsup:

Andy

Het tweede zeil is gereed. Omdat ik die op de foto op de doos er niet uit vond zien, heb ik een beetje geëxperimenteerd met een ijzerdraadje in de zomen die een bolling hebben. Verdunde houtlijm wordt een experiment voor een volgende keer. De vorm is redelijk. In het midden zakt het een beetje in.
SAM_1399kl_zpsd6d254ca.jpg

SAM_1398kl_zps74f998c9.jpg

Het tuigage moet nog opgespannen worden. Ik wilde eerst zeker weten dat ze elkaar niet in de weg lopen. En ik moet nog even puzzelen op de montage. Ik heb 6 nagels in het blok voor 8 kabeltjes. Maar daar is wel uit te komen. Morgen de doos van de Dolphyn maar eens openen want ik ben nu door m'n 0,25 mm draad heen ook al heb ik geprobeerd zuinig te zijn. Dan kan ik deze hopelijk met dezelfde kabeltjes afronden en voor de Dolphyn mooiere bestellen.

Ik ben zo goed als gereed. Morgen nog even de verf na lopen. Ik wil ook nog wat trosjes toevoegen. Maar dat die ik wel als ik het vijlen van de spanten van het volgende project even beu ben.

SAM_1415_zps9752b99b.jpg

SAM_1417_zps6ad62b97.jpg

Foto kwaliteit is niet geweldig. Ik zal nog een paar bij daglicht nemen.

Schitterend gedaan Erik en als je eerste model al zo mooi is hoe mooi moet de volgende er dan wel niet worden.

Andy

Back