(Af)Bouwverslag Batavia van Kolderstok

Lekker bezig Koos en ook leuk dat je laat zien hoe je te werk gaat, hetgeen ik steeds vaker tegenkom op dit forum. Toen ik hier begon op dit forum zagen de verslagen er heel anders uit, de meeste mensen lieten simpelweg zien wat ze gedaan hadden en daar werd dan een foto van gemaakt. Maar hoe één en ander werd aangepakt kreeg je eigenlijk nooit in beeld terwijl er nu al heel wat mensen zijn die laten zien wat en hoe ze het doen en daar ben jij er dus ook één van:thumbsup:. Op deze manier kunnen beginnende bouwers zien hoe een model gemaakt word, waar je dus heel wat meer van leert dan een simpele foto.
 
Dank voor het compliment Piet.
Dat de verslagen steeds beter en duidelijker worden heeft naar mijn bescheiden mening te maken met de wijze waarop o.a. Jij en vele anderen** dit doet/doen, een goed voorbeeld doet altijd goed volgen;);)

** ik ga bewust geen namen noemen omdat het er inmiddels best wel veel zijn, zodat ik ook niemand hierin te kort kan doen:D:D
 
Jaques, mooi resultaat!
Door het zien van al jullie vorderingen heb ik vandaag mijn romp van de Batavia er weer afgehaald.
Op jullie foto's lopen de boegdelen rond de kanonspoorten bijna recht weg naar de voorkant, ik had ze veel ronder doorlopen naar boven.
Dus weer veel werk, latjes verwijderen en lijmresten ook weer weghalen.

Nu maar weer gaan meten hoe hoog het allemaal weer moet worden.

Fred
 
Jaques, mooi resultaat!
Door het zien van al jullie vorderingen heb ik vandaag mijn romp van de Batavia er weer afgehaald.
Op jullie foto's lopen de boegdelen rond de kanonspoorten bijna recht weg naar de voorkant, ik had ze veel ronder doorlopen naar boven.
Dus weer veel werk, latjes verwijderen en lijmresten ook weer weghalen.

Nu maar weer gaan meten hoe hoog het allemaal weer moet worden.

Fred
Beste Fred,
Op de spanten staat met streepjes aangegeven waar de berghouten dienen te komen..........
Als je die aanhoud kan het bijna niet mis gaan (let op deze streepjes dienen naar voren gericht te zijn bij het lijmen van de spanten)
Misschien is het zinvoller om een verslag te starten, of af en toe een foto te plaatsen met vragen voordat je gaat slopen:D:D Dan kunnen we je met raad en daad bijstaan.
Gr Koos.
 
Koos, ja dat klopt en dat had ik ook gedaan.
Echter liep de voorkant van de boeg te hoog op.
Dus gewoon ff aanpassen.
Ik zal morgen wat foto's plaatsen....

Fred
 
Je kunt hier je foto's plaatsen, maar om het verslag van Koos "clean" te houden kun je ook het Kolderstok vragen en tips of Batavia vragen en tips topic gebruiken.
In elk geval je vragen stellen, dan krijg je zeker antwoord:-)
 
Je kunt hier je foto's plaatsen, maar om het verslag van Koos "clean" te houden kun je ook het Kolderstok vragen en tips of Batavia vragen en tips topic gebruiken.
In elk geval je vragen stellen, dan krijg je zeker antwoord:)

Beste Fred,
Even dit bericht aangepast........

Was een beetje dom bezig, je hebt nl al een verslag gestart.......

Succes verder met de bouw
 
Laatst bewerkt:
Echter liep de voorkant van de boeg te hoog op.

Fred zoals ik het mij kan herinneren had ik hier ook last van
Ik heb de planken die hierboven kwamen (3 stuks meen ik) toen nog extra verjongd, en later nog het e.e.a. aangepast aan de boeg met de waterafwijzers, slooi knieën etc. was toen een heel gedoe.
Dus als je toch opnieuw begint is het zeker raadzaam om hier heel goed op de juiste hoogte te letten...........
Succes verder.............
Gr Koos.
 
En na al deze lovende woorden toch nog wat tijd gevonden om de laatste rusten te maken en tegen de romp te lijmen.

Hier de grootrust aan Bak Boord:
5161C6E7-CC86-4DFF-9AE8-1AD07C78C0FA.jpeg

En weer vast gezet volgens de eerder beschreven manier.

En verder met de laatste, de bezaan rust aan Bak Boord:
FE9374C3-E6FC-424C-A1DD-5AC7736B9153.jpeg

Kan allemaal weer lekker drogen.......

Tijdens dit droog proces alvast begonnen met de woelingen van de fokkemast, de masten zijn al eerder allemaal na het beitsen met glitsa geschilderd, dus kunnen ze verder geheel afgewerkt worden.

De woelingen dus, bij eerdere projecten lekker liggen te klooien met secondenlijm, touwtje begin vast lijmen aan de mast, effe wachten, en rond de mast draaien met een keiharde haakse bocht, ronddraaien tot de breedte bereikt was, weer wat secondenlijm eraan, effe wachten en uiteindelijk het eindje afknippen....... en dan maar hopen dat je vingers inmiddels niet aan elkaar of aan de mast geplakt zaten..... zo was de historie dus....

Maar in dit forum al eerder gelezen dat het anders moest en kon dus met de heldere tekening van onze admiraal erbij, eens proberen op deze manier:
C3443943-D104-4082-A5DB-34D7BEFC2E88.jpeg

En ja hoor het lukte, en nog eens veel beter dan verwacht......

De eerste is klaar:
7C86E41D-3F17-469D-B2C2-187980B8E157.jpeg

En dan nog maar eentje, bijna klaar:
130D0EB2-FC32-4CC6-A567-AC65D790CF67.jpeg

Ingesmeerd met verdunde witte houtlijm......

En even later de eindjes eraf gesneden:
DA04F26E-09D2-4C4F-9E24-A11B5312E669.jpeg

Uiteindelijk een veel mooier resultaat en na wat oefenen blijkt het zeer simpel te zijn, dus weer wat geleerd, dank zij dit forum
Word vervolgd,
Gr Koos.
 
Er staat een pijltje bij. Dat betekend dat je de gehele bovenste lus onder de woeling kan trekken en ook het einde van het touwtje?Maar hoe dan ook..het ziet er goed uit.
 
Er staat een pijltje bij. Dat betekend dat je de gehele bovenste lus onder de woeling kan trekken en ook het einde van het touwtje?Maar hoe dan ook..het ziet er goed uit.
Goed gezien Hans, ik dacht het al maar wist het niet zeker dus gewoon maar zo geplaatst met de gedachte als het anders moet dan zie ik dit wel in de reactie’s.....:rtfm:
Morgen maar eens verder proberen........
 
Goed gezien Hans, ik dacht het al maar wist het niet zeker dus gewoon maar zo geplaatst met de gedachte als het anders moet dan zie ik dit wel in de reactie’s.....:rtfm:
Morgen maar eens verder proberen........
Ik weet ook niet zeker of dat bovenste eindje in het echt onder de woeling werd getrokken. Maar daar lijkt het wel op.
 
Vanavond even geen woelingen maar verder met wat romp accessoires.

Eerst wat verticale latten (stootwillen???) voor aan beide zijden van de romp gemaakt:
8ED3022C-CD24-4673-9157-70D5C62BD0E5.jpeg

En op de romp gelijmd.
B8F79DD3-81B4-45EB-804F-9BF53FE16D83.jpeg

Hier zitten ook twee gaatjes in voor de latere tuigage van de zeilen.

Dan verder met twee twee- schijfs, en twee een- schijfs schildpadblokken voor aan beide zijde van de romp:
39B0800B-7DEF-4D81-97D1-CCDBB8477DD8.jpeg

En een drietal afgeschuinde latjes gemaakt en tegen de romp gelijmd.
Hier komen later nog ijzers tegen voor de pardoens.

B918C48F-CCC1-4E00-B1AD-6FDF5FE3C84B.jpeg

Alle drie zijn deze achter de rusten geplaatst.

De reden om hier mee verder te gaan is heel simpel, het zijn allemaal nog te beitsen onderdelen zodat ik die allemaal tegelijk kan schilderen.

Het is niet veel deze keer maar we gaan gestaag verder, dus tot de volgende up date.

Gr Koos
 
Back
Top