Af bouwen van de Smit Nederland 1:33

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Freek-Johan, 9 jul 2014.

1. Freek-Johan

Freek-Johan

Lid geworden:
    20 jan 2014
    Nog even een paar foto's van de werkzaamheden van afgelopen week.

2. Freek-Johan

Freek-Johan

Lid geworden:
    20 jan 2014
    Het dek wat aan gekleed en bezig geweest met de werkende radar.

3. k-k

k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Gaat er steeds strakker uitzien Freek. Wordt een mooi scheepje. Gr. Klaas.

4. Freek-Johan

Freek-Johan

Lid geworden:
    20 jan 2014
    Dank je klaas

5. Broeckx Ronny

Broeckx Ronny

Lid geworden:
    28 sep 2008
    Proficiat , mooi gedaan freek .
    Ronny

6. Freek-Johan

Freek-Johan

Lid geworden:
    20 jan 2014
    Dank je ronny

7. Marc w

Marc w

Lid geworden:
    10 feb 2013
    Ik zie dat je ook al een bordje (ont)luchters hebt klaarstaan om te plaatsen.
    het word met elke post een mooier geheel.

8. Freek-Johan

Freek-Johan

Lid geworden:
    20 jan 2014
    Klopt die moeten nog een beetje bij gepunt worden dan kunnen die ook worden geplaatst. Dank je. Als ik wat op deze manier door ga heb ik hem op het eind van de zomer klaar. Kan ik komende winter weer verder met de happy hunter

9. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Mis ook nog een paar bolders op het achterdek Freek. Ik moet bekennen dat ik die ontluchters nog steeds moet maken en plaatsen. Al wel een paar test exemplaren gemaakt, maar helaas niet verder gekomen. Maar ach, dan is er de komende winter nog iets onder handen zullen we maar denken. Afgelopen dagen wel iets aan de ballast gedaan. Een twaalftal Nicad cellen (ballast sinds 2012) verwijderd en een oude loodaccu als ballast terug geplaatst. Oorspronkelijk had ik oude boormachinemotoren gebruikt, maar sinds de Bühlers er in liggen heb ik aan één 12 Volt loodaccu genoeg power. Kan er zo uren mee spelen. Wil nog wel eens de trekkracht meten. Gr. Klaas.

10. Freek-Johan

Freek-Johan

Lid geworden:
    20 jan 2014
    Ja die worden ook nog geplaatst klaas. Ja zo zie je maar ook al is je model klaar je blijft er toch nog mee bezig en dingen veranderen. Ik zal straks even kijken hoe veel ontluchters ik nog heb liggen, is misschien wel iets voor bij je zelf op het model. Misschien een brutale vraag klaas maar zou je misschien een keer een foto van het stukje dek kunnen maken voor de stuurhut, ik ben nog op zoek namelijk naar een voorbeeld van het gedeelte waar de ankerlier staat. Vind het nog al onduidelijk op de tekening staan.

11. Freek-Johan

Freek-Johan

Lid geworden:
    20 jan 2014
    Ja dat wil ik ook nog wel een keer doen. Ben er wel benieuwd naar wat hij doet.

12. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Freek, Hieronder wat foto's van mijn voordek. Bedenk wel dat een en ander niet exact volgens tekening is gebouwd en dat ik 'afval'materiaal heb gebruikt. De bedieningsconsole van de lier staat aan de verkeerde kant. Daaronder zit een plug om de navigatieverlichting te voeden. In het deksel naar de voorpiek zit de laadplug voor de accu. Op de ankerkluizen heb ik een paar afdekplaten gemaakt, net als op de echte. Op het internet moeten ook nog wel wat foto's van de decklayout staan. Succes ermee! Groeten, Klaas.

https://www.google.nl/imgres?imgurl...NAhUL1RoKHcoyCMA4ZBAzCCUoIjAi&iact=mrc&uact=8

13. Freek-Johan

Freek-Johan

Lid geworden:
    20 jan 2014
    Dank je klaas hier kan ik wel wat mee. Ik heb eventueel nog een stuk 15 boven stukjes van de ontluchters liggen misschien dat je er wat aan hebt.

Ondertussen nog de bolders op het achter dek geplaatst en de ankerlier even los op het voordek.

Ook nog even een plaatje van de aandrijving van de radar, tevens nog even 1 van het bakje tussen de schoorstenen.

Vanavond proberen de stuurhut te plaatsen en gedeeltelijk af te maken.

14. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Freek, Altijd weer leuk om te zien hoe een ander bouwt en oplossingen vindt. Het hoeft er (voor mij) allemaal ook niet exact uit te zien als op tekening. Voornaamste is dat de dingen op een logische plaats zitten en het allemaal een beetje oogt. Je ziet vaak bij zusterschepen dat er toch (minimale) verschillen zijn. Helemaal als ze op verschillende werven zijn gebouwd. Sommige werven hadden een goed uitgeruste smederij en maakten dingen zelf. Andere besteedden het uit, of kochten kant en klare onderdelen. In 1970 lag ik met het schip op de werf voor een verlenging. Een van de ankers had wat speling op het scharnier tussen schacht en vloeien. Ondanks de 600 kg ging het ding naar de smederij en ik heb met open mond staan kijken hoe de oude smid het karwei aanpakte. De boel demonteren, een nieuwe pen in de schacht krimpen en toen de vloeien er weer aan. Het ging allemaal net of het geen moeite kostte. Tijdens het opwarmen van de schacht was hij bezig om van een stuk staf beitels te maken. Als dank voor de belangstelling en complimenten kreeg ik twee beitels van hem. Voor de werf was dat oude baasje goud waard. Nu lijkt het allemaal confectiewerk. Heb je een PB-tje gestuurd m.b.t. de ontluchtingskappen. Gr. Klaas.

15. Freek-Johan

Freek-Johan

Lid geworden:
    20 jan 2014
    Ja machtig mooi om zo iets te zien, echt vakwerk.
    Weer een tijdje geleden dat ik een update heb geplaatst. Heb ondertussen wat schilderwerk gedaan en ben bezig gegaan met de ankerlier.

Word vervolgd

16. Freek-Johan

Freek-Johan

Lid geworden:
    20 jan 2014
    Vanavond nog wat details gemaakt en toe gevoegd, tevens weer wat schilderwerk gedaan.

MikeMohawk vindt dit leuk.
  17. Marc w

Marc w

Lid geworden:
    10 feb 2013
    ik krijg het idee dat de bouw van deze dame stilletjes aan naar het einde aan het lopen is.
    En... ze mag gezien worden.

18. Freek-Johan

Freek-Johan

Lid geworden:
    20 jan 2014
    Dank je Marc, ja klopt ik verwacht dat ik nog een week of 2-3 nodig heb. Maar dan hoef ik me nog niet te vervelen, ik ga dan verder met de happy hunter. Mooi project voor de rest van de zomer en de winter. En voor daarna ligt er ook al weer een project op stapel.

19. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Freek, Op de traptreden heb ik anti-slip profiel gemaakt van kunststof verpakkingstrip. Je weet wel, het spul dat ergens omheen gezet wordt om de boel bij elkaar te houden. Zit ruitprofiel in. Had mazzel een stuk zwart te vinden. Met een zijsnij tangetje op maat geknipt. Gaat er knap uitzien met die details. Gr. Klaas.

20. Freek-Johan

Freek-Johan

Lid geworden:
    20 jan 2014
    Dank je klaas. Dat is misschien nog wel een leuke toevoeging, zal straks eens zien of ik daar nog wat voor heb liggen.

Deel Deze Pagina