Hallo allemaal,
Sinds enige tijd vlieg ik vrolijk fpv met mijn Bixlertje (vliegen zelf doe ik al veel langer). Nu ik wat verder wil loop ik een beetje tegen de beperkingen van dit stukje piepschuim aan. Het maximale gewicht is niet meer toereikend, de hooggeplaatste motor vliegt niet zo lekker en omdat enkel de romp hol is moet ik veel antenne materiaal buiten op het oppervlak plakken.
Ik wil het nu wat mooier aanpakken en heb daarbij de volgende wensen (dit zijn simpelweg de wensen dus hier liever geen opmerkingen of alternatieven voor
) :
- Geen duwprop ivm handverwondingen, bungee start is teveel gedoe (skywalker x8 valt dus af)
- Meerdere antennes en apparatuur moeten weg te bouwen zijn in de romp, vleugel en stabilo's
- Geen propeller voor het beeld en geen camera op een gekke plek (een twin is dus eigenlijk de enige optie)
- Nette aerodynamische eigenschappen, hoeft geen cl/cd van 45 te zijn maar een goede range en het behalen van wat hogere snelheden dan de bixler is wel nodig
Mijn idee is om een tweemotorige zwever te gaan bouwen van balsa. Omdat ik niet volledig van scratch iets wil bouwen (dat is toch ff teveel werk) is mijn oog gevallen op de kit variant van de Arcus Talent. Verkrijgbaar voor een mooie prijs van ca 150 euro. Tijdens de bouw heb ik de mogelijkheid antennes en apparatuur in te bouwen en het een en ander te modificeren. Daarbij wil ik twee motorgondels maken die op dezelfde manier als de romp, aan de vleugel bevestigd kunnen worden. In iedere gondel komt een motor en regelaar van samen ongeveer 200g. Nu is mijn vraag wat jullie ideeën zijn over versteviging van de vleugel? Bijvoorbeeld een torsiebox om het "uitstekende" gewicht op te vangen en een extra versteviging achter de neuslijst (deze is erg dun) om het draaimoment, veroorzaakt door de voortstuwing t.o.v de romp, op te vangen.
Verder zal het totale gewicht ongeveer een kilo hoger uitvallen dan het standaardgewicht. De vleugelbelasting gaat daarmee van 30 naar ongeveer 45g/dm2. Afhankelijk van de accu. Dit lijkt me een redelijke vleugelbelasting voor een 2,6m zwever met een overschot aan motorvermogen. Denken jullie daar ook zo over? Heeft er iemand ervaring met het verzwaren van een vergelijkbare kist? Buiten de Arcus talent en de climaxx elektro heb ik geen vergelijkbare kits kunnen vinden in dezelfde prijscategorie.
Doel is overigens niet om enorm te gaan thermieken maar volgens mij moet dat wel kunnen met eerdergenoemde vleugelbelasting en flaps over de volle vleugellengte.
Hopelijk kunnen jullie wat ervaringen en ideeën delen.
Ivar
Sinds enige tijd vlieg ik vrolijk fpv met mijn Bixlertje (vliegen zelf doe ik al veel langer). Nu ik wat verder wil loop ik een beetje tegen de beperkingen van dit stukje piepschuim aan. Het maximale gewicht is niet meer toereikend, de hooggeplaatste motor vliegt niet zo lekker en omdat enkel de romp hol is moet ik veel antenne materiaal buiten op het oppervlak plakken.
Ik wil het nu wat mooier aanpakken en heb daarbij de volgende wensen (dit zijn simpelweg de wensen dus hier liever geen opmerkingen of alternatieven voor

- Geen duwprop ivm handverwondingen, bungee start is teveel gedoe (skywalker x8 valt dus af)
- Meerdere antennes en apparatuur moeten weg te bouwen zijn in de romp, vleugel en stabilo's
- Geen propeller voor het beeld en geen camera op een gekke plek (een twin is dus eigenlijk de enige optie)
- Nette aerodynamische eigenschappen, hoeft geen cl/cd van 45 te zijn maar een goede range en het behalen van wat hogere snelheden dan de bixler is wel nodig
Mijn idee is om een tweemotorige zwever te gaan bouwen van balsa. Omdat ik niet volledig van scratch iets wil bouwen (dat is toch ff teveel werk) is mijn oog gevallen op de kit variant van de Arcus Talent. Verkrijgbaar voor een mooie prijs van ca 150 euro. Tijdens de bouw heb ik de mogelijkheid antennes en apparatuur in te bouwen en het een en ander te modificeren. Daarbij wil ik twee motorgondels maken die op dezelfde manier als de romp, aan de vleugel bevestigd kunnen worden. In iedere gondel komt een motor en regelaar van samen ongeveer 200g. Nu is mijn vraag wat jullie ideeën zijn over versteviging van de vleugel? Bijvoorbeeld een torsiebox om het "uitstekende" gewicht op te vangen en een extra versteviging achter de neuslijst (deze is erg dun) om het draaimoment, veroorzaakt door de voortstuwing t.o.v de romp, op te vangen.
Verder zal het totale gewicht ongeveer een kilo hoger uitvallen dan het standaardgewicht. De vleugelbelasting gaat daarmee van 30 naar ongeveer 45g/dm2. Afhankelijk van de accu. Dit lijkt me een redelijke vleugelbelasting voor een 2,6m zwever met een overschot aan motorvermogen. Denken jullie daar ook zo over? Heeft er iemand ervaring met het verzwaren van een vergelijkbare kist? Buiten de Arcus talent en de climaxx elektro heb ik geen vergelijkbare kits kunnen vinden in dezelfde prijscategorie.
Doel is overigens niet om enorm te gaan thermieken maar volgens mij moet dat wel kunnen met eerdergenoemde vleugelbelasting en flaps over de volle vleugellengte.
Hopelijk kunnen jullie wat ervaringen en ideeën delen.
Ivar