Die zender en ontvanger kan je prima voor die voerboot gebruiken. Het is misschien een beetje "overkill" maar dat geeft helemaal niets.
Goed om bij het begin te beginnen:
Eerst de motoren testen. Dat is vrij simpel, je kan elke motor gewoon aansluiten op een stevige batterij of een kleine accu. Ik zou voor 6V gaan dan draaien de motoren niet voluit maar toch snel genoeg om te kunnen bepalen of ze mooi "rond" lopen en niet piepen of kraken of gewoon "niet lekker" draaien. Zijn de motoren in orde dan kan je ze blijven gebruiken. Gaat er ergens iets niet lekker dan moet je ze misschien vervangen. Vervang altijd beide motoren tegelijk want een nieuwe en een oude kan problemen geven.
Alles in orde en de motoren zijn bruikbaar? Dan kan je op zoek gaan naar twee motor snelheidsregelaars. Dat is niets nieuws, ESC is de afkorting van het Engelse
Engine
Speed
Controller.
Je hebt er twee nodig want je moet er ook mee sturen. Door de ene motor sneller dan de andere te laten draaien maak je een bocht. Als je de ene vooruit en de andere achteruit laat draaien kan je haast op de plek draaien. Hoe dat wordt geregeld komt later maar dat gebeurt in de zender. Overigens zitten er op de originele print ook twee regelaars, voor elke motor één.
De magneetkleppen kan je op twee manieren bedienen. De simpelste is om hiervoor elektronische schakelaars te gebruiken. Die kan je via de zender bedienen, met een schakelaartje of één van de stuurknuppels, net wat je wilt.
Zo'n zelfde elektronische schakelaar kan je gebruiken om eventuele verlichting te schakelen.
Voor ik het vergeet, wat is de voeding? Is dat een 12V gesealde loodaccu? Zo ja dan moet je daar natuurlijk ook de juiste lader voor hebben.
Je hebt ook een spanningsregelaar die netjes 5V maakt van die 12V nodig. Die 5V is voor je ontvanger. De ontvanger kan je echt niet direct op 12V aansluiten dan zal hij bijna zeker in rook opgaan.
Je kan eventueel ook nog servo's gebruiken om bijvoorbeeld een schijnwerper te kunnen bewegen. Die servo's heb je nu niet nodig maar ik weet niet wat je eventueel nog wilt. Die servo's kunnen ook niet direct op 12V aangesloten worden en hebben dus ook 5V nodig. De 5V spanningsregelaar die je nodig hebt moet natuurlijk voldoende stroom kunnen leveren voor de ontvanger en de eventuele servo's. Alleen de ontvanger kan met een heel kleine regelaar toe maar voor bijvoorbeeld drie servo's heb je toch minimaal 1,5A nodig, liever 2A.
Welke ESC heb je nodig?
Je hebt regelaars voor borstelmotoren nodig die ongeveer 25A continu kunnen verwerken. De motoren gebruiken (veel) minder, ongeveer 3A tot 4A, bij normaal gebruik maar als er eens één vast loopt in wier of zo zal hij een blokkeerstroom van rond de 20A kunnen trekken. Als je een regelaar die "maar" 10A kan leveren gebruikt kan die regelaar in rook op gaan als de motor vast loopt, vandaar die 25A ESC.
Een voorbeeld is
DEZE ESC. Ze geven 60A op als maximale stroom maar dat neem ik met een flinke korrel zout. Het is in ieder geval ruim voldoende voor deze motoren.
Een voordeel is dat deze ESC een ingebouwde 5V spanningsregelaar (vaak BEC genoemd) heeft welke 2A kan leveren. Die hoef je dan niet los te kopen. Je hebt er maar één nodig dus van de tweede regelaar moet je die "los maken". Dat is simpel en leggen we wel uit als je eventueel zo ver bent.
Welke elektronische schakelaars heb je nodig?
Dat is veel lastiger, er zijn meerdere soorten en welke jij precies nodig hebt hangt af van hoeveel stroom zo'n magneetklepje nodig hebt. De meeste elektronische schakelaars kunnen vrij makkelijk 2A schakelen. Dat lijkt me ruim voldoende voor zo'n magneetklep maar dat weet ik niet zeker!
Een voorbeeld is
DEZE schakelaar. Deze kan maar liefst 10A schakelen, dat zal vrijwel zeker ruim voldoende zijn.
Tot zo ver, ik hoop dat je hier wat mee kan. Succes.