Advies aandrijving

In de zoektocht naar een hobby heb ik een Phantom bouwdoos gekocht van Billingboats (zie: http://www.toemen.nl/images/producten/2066-Phantom_710_-_Runabout.jpg).

Het project begint al aardig te vorderen en voordat ik het bovendek erop bouw ben ik me alvast aan het verdiepen in de aandrijving.
Oorspronkelijk was ik van plan om er een brandstof motor in te bouwen ('realistischer' en leuker om mee te knoeien). Benzine motoren zijn niet (?) verkrijgbaar kleiner dan 22cc, of klein genoeg om in de romp te krijgen. Nitro motoren zijn, voor zover ik heb begrepen, qua afstelling weersafhankelijk. Gezien ik het na 20 min varen per keer waarschijnlijk wel weer gezien heb denk ik niet dat dit een beste keus zal zijn.

Ik heb me hier en daar wat ingelezen over electromotoren, maar echt ver kom ik er niet mee, laat staan tot een conclusie. Ik hoop dat jullie mij een beetje op weg kunnen helpen qua keuzes. Geborsteld / borstelloos... wat voor een type regelaar (met mogelijkheid om de motor te kunnen upgraden), hoeveel toeren en volt (waarom is de ene bijv. 7.6 en de ander 14.nogwat en wat is het verschil er tussen?).

Het bootje mag natuurlijk best een beetje rap gaan (de voorkeur gaat nog steeds stiekem naar brandstof als dat mogelijk is/gaat passen). Wat, maar vooral welke type(!!) motoren en bijhorende artikelen zouden jullie mij aan bevelen.

Overigens heb ik al een zender, ontvanger en servo.

Ben benieuwd naar de adviezen
 
Laatst bewerkt:
Welkom Hasselaar :)

Boot
Phantom 710 - Runabout - houten scheepsmodellen - Toemen Modelbouw

Kleinere benzinemotoren zijn er wel, maar het is zonde om zulke hoogtoerige motoren in zo'n boot te plaatsen, als dat al mogelijk zou zijn.
NGH benzinemotoren: 9, 17, 25, 35 en 2x35cc

Bovendien, met elektro gaat er niemand mopperen en kun je ook hard als je wilt, en kunt.


Voor het opnemen van foto's en video's en allerlei tekstopmaak mogelijkheden in berichten zie
http://www.modelbouwforum.nl/forums/faq.php?faq=vb3_board_faq#faq_vb3_board_usage

Dan nog een forumtipje: als je leeftijdsweergave activeert in jouw profiel, is die altijd zichtbaar naast je berichten, en dan kunnen we, in dit geval ze, beter maatwerk leveren in onze/hun antwoorden. Leeftijd geeft indicatie van budget en aantal jaren scholing (= talen, wiskunde, natuurkunde etc).
Idem het invullen van woonplaats of regio. Dat is weer handig als om iemand te verwijzen naar evenementen, winkels, clubs, personen, handel, locaties, en wie weet, misschien woont er wel een boot MBF'er bij jou om de hoek.


2066-Phantom_710_-_Runabout.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt voor de tips, heb ze aangepast.

Afmetingen van de boot:
Lengte: 700mm
Breedte: 140mm
Hoogte: 90mm

Die benzine motoren zijn overigens wel interessant. Kan helaas niet de tekeningen en afmetingen op de site downloaden, maar heb wel een filmpje gevonden. De 9cc lijkt zelfs al iets te groot om te gaan passen helaas :(
 
Ik denk dat je met een leuke buitenloper erg veel lol zult beleven aan het varen. Zowel op lagere snelheden als op hogere snelheden. Het lijkt me niet overigens niet een boot die je 60kmh moet laten varen. Daar lijkt mij de rompvorm niet ideaal voor.
 
Hallo Hasselaar,

Standaard vaart de Phantom met een 540 motor op 7,2V NiMH (of een 2S Lipo, 7,4V) al ruim boven schaalsnelheid.

De relatief smalle romp kan niet onbeperkt vermogen wegsteken, als je het (zwaar) overdrijft, dan zal de boot door het koppel van de aandrijving op de rechterzijkant gaan varen (bij gebruik van een linksdraaiende prop).

Je hebt deze site met filmpjes waarschijnlijk al gevonden:
heliblog

Jørgen heeft er een borstelloze buitenloper in gezet, en de snelheid is vér boven schaalsnelheid, er is ook enige vaardigheid vereist, om de boot met zo'n vermogen niet omver te varen...

De manier van inbouwen (zoals in een vliegtuig) heeft niet mijn voorkeur, de koppeling hangt relatief ongesteund in de boot, constructief 'beter' vind ik het monteren op de manier op de foto, dan is de zaak beter ondersteund.

full


Zoals je op de site kunt lezen, is de universele koppeling van Graupner een zwakke plek in de aandrijving, het koppel van de motor maakt gehakt van de kunststof, als je wat raakt in het water.

Een starre koppeling zoals op mijn foto heeft hier geen last van.

De schroefaskoker met motorflens is te krijgen bij o.a. Conrad en Hydro & Marine.(Compact Wellenanlage)

Zoals Jørgen de boel heeft ingebouwd, in combinatie met de lange vaartijd op een hoge capaciteit lipo (afhankelijk van je vaarstijl 20-40 minuten) laat de boel vij warm worden, Jørgen heeft er een fan voor gezet, dit werkt een beetje, maar de lucht in de boot is beperkt, dus het effect is minimaal.
Een schroefaskoker met een motorflens, voert de warmte aanzienlijk effectiever af (want die steekt immers in het water).

Op de foto heeft de buitenloper nog een extra waterkoeling, in de Phantom is dat niet nodig (tenzij je hele grote props wilt kunnen draaien...).

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dankje Jan voor de link. Ik had de filmpjes al op internet gevonden, maar niet de bijbehorende link met verslag. Dat zal zeker handig zijn bij het inbouwen.
Als ik die snelheid kan halen is het mooi, het is al bewezen dat het kan ;). Ik zie overigens dat er een andere schroef op is geplaatst dan de schroef welke meegeleverd is.

Wellicht dat het door mijn gebrekkige kennis is, maar ik kan in het verslag weinig informatie vinden over het type motor, wel heb ik het type regelaar gezien.

Wat betreft de koppeling begrijp ik wat je bedoeld Jan, dat lijkt mij inderdaad een wat betrouwbaardere oplossing.

Weet iemand welk type motor er gebruikt is in de phantom van Jørgen en wat heb ik daar allemaal bij nodig heb (wat voor een batterijen, oplader (en balancer?), regelaar?). Als je er linkjes bij hebt met voorbeelden zou erg hulpzaam zijn. Dan kan ik met de specificaties eventueel op zoek naar alternatieven.

Is het overigens raadzaam om er een motor met veel toeren, of veel koppel in te zetten?
 
Laatst bewerkt:
Hallo Hasselaar,

Je zou er zoiets in kunnen zetten:
http://www.ebay.nl/itm/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=230724827566&ssPageName=ADME:B:EOIBSA:NL:1123

Ik gebruik deze motoren ook in mijn speedboten op 3S, gaat als de brandweer.
Mocht bovenstaande motor niet verkerijgbaar zijn dan is dit ook een optie:
EMP3535-KV1700 brushless Motor for airplane RC Outrunner Free Shipping | eBay

Als je ook achteruit wilt kunnen (wat niet ongevaarlijk is bij dit soort vermogens, je trekt de boot zó over de spiegel onder water...), dan is een autoregelaar een goede keuze, die regelen vooral bij lage toerentallen véél fijngevoeliger dan een bootregelaar, die vaak pas bij een derde van de gasweg ineens aanlopen, met meer toeren dan je wilt...

Je zou het kunnen proberen met deze regelaar:
Aeolian 30A Brushless Motor ESC for RC Auto car Free Shipping | eBay
Maar 30A is niet veel in een boot, waar de hoeveelheid lucht voor koeling beperkt is.
Safer is een maatje groter:
Aeolian 60A Brushless Motor ESC for RC Auto car Free Shipping | eBay

Ik heb deze regelaars ook voor schaal schepen, en ze regelen heel mooi.
Mocht de luchtkoeling onvoldoende zijn, dan kan het koellichaalm vervangen worden door een (zelfbouw) waterkoeling uit een blok aluminium.
Ik ben nog niet aan deze stap toe, omdat de boot waar het spul in komt nog niet vaarklaar is.

Voor een (speed)boot is koppel te prefereren boven (te hoge) toeren, dat geeft alleen maar schuim...
Mik op een toerental aan de prop tussen de 10.00 en 18.000 toeren, e.e.a. afhankelijk van de gekozen schroef.

En 1700KV motor op 7,4V (= 2S Lipo) geeft je 125000 toeren onbelast, ga je voor 3S, (11,1V) dan zit je nét over de 18.000 toeren en moet je een kleinere prop nemen, dan op 2S.

De motoren uit mijn links hebben een hartafstand van 25 mm voor de bevestigingsbouten, je moet dan een Compact Wellenanlage hebben voor een 500/600 motor:
Hydro & Marine
Zoals je ziet is H&M prijzig, maar de assen hebben dan ook kogellagers (niet persé noodzakelijk bij een onderwaterschroef, in tegendeel)
Goedkoper is eentje met een watergesmeerd teflonlager:
Rc Modell Shop Car- und Truckmodelle Flugmodelle Heli Schiffsmodelle historische Standmodelle
Deze mag je alleen niet(!) droog 'even' op toeren laten draaien, dan is de boel gelijk naar de gallemiezen...
Ook heb je een passende koppeling nodig van 4-4 mm, zoals deze:
Hobby-Lobby Modellbau - Graupner Kupplungsbuchse 4,0 / 4,0 mm , #3382 3382

Groeten, Jan.
 
Dankjewel, dat heeft me een aardig eind op weg geholpen. Heb me een groot deel van het weekend verdiept in de onderdelen en hoe waar alle termen voor staan. Ik ga proberen te omschrijven wat ik op het oog heb en waar ik stuk loop. Wellicht sla ik met mijn omschrijving volledig de plank mis, dan heb ik het toch nog niet helemaal begrepen ;). Ik hoop dat jullie me weer een eindje op weg kunnen helpen.

Ik heb op het oog:

Motor (link)
Type: EMP 3536
Prijs (euro): 14.31
kV: 1700
Constant Watts: (onbekend)
Burst Watts: 705
Gewicht (g): 115
Voltage (V): 7.4-14.8
ESC (A): 30

ESC (link)
Type: Hobbywing Seaking 90A
Prijs (euro): 45.58
Lipo cells: 2-6
Continuous current (A): 90
Burst current (A): 180
Gewicht (g): 81
Cooling: Water

Programmer (link)
Type: Digital LED Program card
Prijs (euro): 8.17

De regelaar is volgens mij wat aan de forse kant, maar er zit al water koeling op (in tegenstelling tot de Aeolian 60A) en is slechts 5 euro duurder dan de Seaking 60A variant (ook met waterkoeling). Hopelijk heb ik in de toekomst dan ook nog wat aan deze regelaar.

Nu loop ik tegen het zoeken van een juiste accu aan en hoe dat gaat i.c.m. de regelaar en motor. Natuurlijk wil ik er een poosje on-onderbroken mee kunnen varen. Dus moeten de accu's over voldoende mAh beschikken, eventueel parallel geschakeld. Maar dat is pas de volgende stap. Eerst ben ik benieuwd hoe het zit met de ontlaadcapaciteit van de Li-Po accu (C).

Stel ik heb een accu van 14.8V (4S), 4000mAh met een continue ontlading van 15C en een burst rate van 25C (respectievelijk komt dat neer op 60A en 100A volgens de berekening (4000/1000)*15 en (4000/1000)*25 en)
Deze waarden vallen binnen de grenzen van de beschreven regelaar en zullen volgens (voor zover ik het begrijp) prima in het systeem passen.

Maar wat als ik een accu heb van 14.8V (4S), 5000mAh met een continue ontlading van 40C en een burst rate van 50C (respectievelijk komt dat neer op 200A en 250A?
Bijde waarden zijn hoger dan het maximum wat de regelaar aan zou kunnen.

Geeft de regelaar bij vol vermogen dan 250A af en brand de regelaar (en evt. motor?) door? Of wordt er maar 30A afgegeven aan de motor omdat de motor niet meer zal vragen (immers wordt aangegeven dat 'slechts' een 30A ESC voldoet). En is het in dat geval juist om de maximale vaartijd te bepalen aan de hand van de 30A i.p.v. de maximale ontlaad capaciteit van de accu?

Mocht bovenstaande absolute wartaal zijn zou ik enige uitleg zeer waarderen.
Alvast bedankt.
 
Laatst bewerkt:
Regelaar of accu perst geen stroom door het systeem. Prop-spoed en -diameter, (vertraging), Kv en accuspanning bepalen de maximale stroom die kan gaan lopen. De regelaar regelt tussen 0 en die maximale stroom.
Motorstroom wil oplopen met derde macht van Kv en vertraging en met tweede macht van spanning, veel sneller dan je zou verwachten. Van 2 naar 3 cellen geeft toename met meer dan een factor 2 (worst case).

Ik vermoed dat je onderstaande LiPo FAQ al hebt gelezen, zo niet, verplicht leesvoer voor het (over)leven van je accu's. Vastgepind bovenaan in het Accu & laad techniek subforum:
Wat is een lipo en hoe gebruik je die?

Bedenk bij het kiezen van een acculader dat de opgegeven maximale laadstroom meestal niet meer gehaald wordt vanaf 3s. Hoe hoger het aantal cellen, hoe lager die maximale laadstroom. Laat ik het creatief adverteren noemen. Daarom moet je ook naar het vermogen van de regelaar kijken.
E.e.a. is duidelijk te zien, per merk/type, met deze tooltjes, erg handig bij kiezen van een lader en voeding:
www.scriptasylum.com
-> lithium battery chargers
en
-> charger calculators

Zeer nuttige, leerzame site voor e-volk, tooltjes, demos, bedradingsdiagrammen etc., loop maar eens door de menu-items. Toevoegen aan favorieten>
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@Hasselaar
De 3536-motor levert 1700kV (no load) en ongeveer 1500kV onder last. Op 2s (nominaal 7,4V) levert dat 11.100 t/min en op 4s (nominaal 14,8V) 22.200. Jan heeft reeds geadviseerd binnen de 10.000 en 18.000 t/min te blijven. Dit betekent dat je op 2s òf 3s met deze motor prima uit de voeten kunt, mits je de propellor (diameter, spoed) hierop aanpast. Met een 90A watergekoelde regelaar kun je vervolgens prima uit de voeten.
 
Eric, even zeuren: een motor heeft een Kvelocity constante van 1700rpm/minuut, ongeacht de belasting, zoals een motor een massa van 250gram heeft, de motor levert geen Kv of massa. Door te spreken over leveren, kunnen mensen op het verkeerde been gezet worden, dan denken ze dat Kv iets met vermogen te maken heeft, of koppel, of zelfs kiloVolt. De Kv motorconstante is een motoreigenschap, zoals ook zijn massa en volume. Vandaar dan ook: Kvelocity = 1700rpm/minuut en niet motor heeft 1700Kv. De andere eigenschap is Ktorque uitgedrukt in Newtonmeter/Ampère. Handig: Kt is gelijk aan 1/Kv.
 
Hallo Hasselaar,

Je motorlink is naar een regelaar, ik denk dat je deze motor bedoelt:
eBay - New & used electronics, cars, apparel, collectibles, sporting goods & more at low prices

Met zo'n motor heb je theoretisch bijna vijf(!) keer het vermogen van een 540 motor aan boord, dus aan power zul je geen gebrek hebben, een motor met minder vermogen is ook zat en geeft je in principe een langere vaartijd.
Zoiets bijvoorbeeld:
http://www.ebay.nl/itm/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=400278486114&ssPageName=ADME:B:SS:NL:1123

Ik zeg met opzet 'in principe',want als je het met het formaat en de spoed van de prop niet overdrijft, zullen zowel een EMP3535 als een Park 470 KV1700 eenzelfde stroom van de accu vragen.

Pas als tegen het maximale vermogen van de motoren aan gaat zitten, zul je het verschil tussen 700W en 348W gaan merken; de kleinste motor wordt dan warm en de grootste zal bij dezelfde propmaat koel blijven, maar beide motoren zullen aanzienlijk meer stroom gaan trekken.

Met een 540 borstelmotor vaar je al boven schaalsnelheid, dus met een borstelloze buitenloper uit één van de links kun je daar fluitend overheen.
Of de romp al dat vermogen kan wegsteken is maar de vraag; waarschijnlijk zal het koppel de boot op de rechterzijkant willen draaien...

Daarnaast is het geen gezicht zo'n model met 50 km/h over het water te jagen...

Voor een lange vaartijd heb je capaciteit nodig, zoek dus uit hoe groot de ruimte voor de lipo's is, zonder dat de boot belachelijk diep komt te liggen en koop de grootst mogelijke capaciteit die fysiek in de boot past.
Dit hoeft niet één grote lipo te zijn, je kunt, als dat beter uitkomt, ook twee kleinere nemen, en die parallel schakelen, zodat je toch weer een forse capaciteit kunt meenemen.

Als (niet echt vergelijkbaar) voorbeeld:
In mijn 60 cm slepertje, die met een 540 vijfpool borstelmotor op een 45 mm vierblad schroef maximaal wandelsnelheid haalt, kan ik op 8000mAh ruim vier uur vol gas varen, voordat ik weer moet laden.

In mijn Arowana speedboot kan ik met een 3660 1880KV motor op een 42K prop op 5000mAh ruim zes minuten vol gas varen, maar dan wél met 65 km/h.

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor alle adviezen.

ik heb inmiddels het volgende besteld:
Motor: Aeolian C3654
Regelaar: Turnigy Marine 120A
Accu's: 2x Zippy compact 2S 25C 5800

Vanwege weinig ruimte in de romp kan ik het gewicht van een 3S niet mooi over de boot verdelen. Een groot deel van het gewicht komt dan te ver achter in de boot te liggen. 2x 2S in serie maakt te veel toeren (23680 t.o.v. 18000 max zoals ik van Jan heb begrepen). Alleen kan ik het totale gewicht van accu's, motor, regelaar, servo en ontvanger beter verspreiden.

De regelaar en motor wil ik voorzien van waterkoeling. Bij de regelaar zit dit al ingebouwd. Voor de motor wil ik graag dit artikel gebruiken:
article21778277.jpg


Alleen vraag ik mij af hoe ik de koeling het beste op de ESC en Motor aan kan sluiten. Hieronder probeer ik drie mogelijkheden schematisch weer te geven. De gestippelde lijnen stellen hierbij de tubes voor, '<' of '>' een koppelstuk (zie voorbeeld hier onder) , 'IN', 'UIT' 'ESC' en 'MOTOR' spreken wel voor zich denk ik. De puntjes ('....') stellen niets voor, dienen enkel ter opvulling omdat ik anders de tekst niet kon laten verspringen, spaties hielpen helaas niet:

voorbeeld koppelstuk:
article12235265.jpg

Optie 1 - Gesplitst syteem
IN ----ESC----- UIT

IN ---MOTOR---UIT

Optie 2 - Gezamenlijk systeem
.........----ESC---
IN --< ...............>-- UIT
.........--MOTOR--


Optie 3 - Gedeeltelijk gezamenlijk
systeem
IN ----ESC----
.....................>-- UIT
IN ---MOTOR--

Ik heb hier geen ervaring mee, met hoeveel water er door het systeem gaat e.d. Optie 2 (gezamenlijk systeem) lijkt mij niet het beste. Ten eerste heb ik geen koppelstukken gevonden welke bijvoorbeeld één 6mm tube opsplitst in 2x 3mm. Daarnaast kan een hogere weerstand van een component veroorzaken dat het grootste deel van het water via het andere component wordt geleid.

Opties 1 en 3 (resp. gesplitst- en gedeeltelijk gezamenlijk systeem) lijken mij daarom een betere oplossing. Echter, omdat ik geen koppelstuk kan vinden welke een andere in- en uitvoer diameter hebben lijkt mij een gesplitst systeem de meest geschikte oplossing.

Maar als de buis, bij de inlet, zich niet met 100% vult met water, maar met 50% of minder schikt het natuurlijk wel..

Graag ontvang ik jullie advies en ervaring met waterkoeling.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Hasselaar,

Je motorlink komt niet uit bij een Aeolean motor, ik neem aan dat je deze bedoelt:
Outrunner Aeolian X3654 KV1600 Brushless Motor airplane Free Shipping | eBay

Als je met één grote 3S lipo gewichtsverdelingsproblemen krijgt, dan neem je toch twee kleinere, die je parallel aansluit, zodat je toch weer dezelfde capaciteit krijgt.

Óf, als je naar 4S wilt, dan neem je toch een motor met een lager KV, zoals de Aeolian C3636 1250KV (waarvoor ik zo in de gauwigheid geen shop vind).
Hij staat op de site van de fabrikant: Aeolian Motor - The Best Motor! www.aeolianmotor.com

Maar een vergelijkbare motor van een ander merk werkt natuurlijk ook.

De regelaar is volslagen overkill, maar dan heb je nog eens wat over...
Of de regelaar op lage toeren net zo fijngevoelig zal regelen als de autoregelaar, weet ik niet, in mijn ervaring met borstelloze regelaars starten de motoren altijd met een behoorlijk toerental, in plaats van geleidelijk vanaf nul.

De koeling sluit ik altijd aan op manier 1: eerst de regelaar, dan de motor.

Wil je verszekerd zijn van koeling, ook bij lage snelheden, dan moet je een pers-zuig systeem maken.
De inlaat zit dan op de plaats waar de propwash tegen de romp slaat en de uitlaat juit op een plaats waar dat niet het geval is.
De inlaat wijst richting boeg, en de uitlaat richting spiegel.

De 'truc' hierbij is, dat als het systeem eenmaal vol water zit (één keer gas geven) de flow oom bij lagere snelheid in stand blijft, omdat de uitlaat een zuigende werking heeft en de prop het water erin drukt.

Op de foto de uitvoering in mijn Arowana's, hierbij zitten in- en uitlaat vlak naast elkaar in de bodem, omdat deze boot een oppervlakteaandrijving heeft:

full


Aan de binnenkant ziet dat er zo uit; de buizen en slangen zo laag mogelijk in de boot, zodat er zo weinig mogelijk hoogteverschil te overwinnen valt:

full


Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Beste Jan,

dank voor de foto's. Dat is wel een mooier systeem dan ik had gevonden. Ik had ook nog deze inlets gevonden:
article14599242.jpg

Alleen, beoordelend van de foto, lijkt me jou systeem makkelijker water 'oppakken'.

Regelaar was slechts 3 euro duurder dan de 60A variant van Seaking en evenduur als de 90A welke ik had gevonden. Maar ik had me niet beseft dat deze op lagere toeren zich wellicht wat lastiger laat regelen. Op zich niet heel verrassend nu ik het hoor.. Maargoed, het is al onderweg.

T.z.t. wil ik ook nog wat andere motoren gaan proberen om erachter te komen wat de verschillen zijn, dan is dat prijsje van 15/20 euro voor een bestelling ook niet zo erg :).
 
Welke lijm kan ik het beste gebruiken om aluminium, rvs of brons met hout te verlijmen en een waterbestendige afdichting te krijgen?
En welke binnen / buiten diameter van de buisjes gebruiken jullie hier voor?
 
Zelf ben ik erg content met 24-uurs epoxy voorzien van enkele snippertjes glasweefsel of carbonweefsel (niet overdrijven). Goed mixen, eventjes op de verwarming voorverwarmen en vervolgens toepassen. Het resultaat laat zich eventueel ook erg goed opschuren.
 
ondertussen ben ik bezig met de waterkoeling en ben het systeem dat Jan / Pompelbed eerder voorstelde aan het maken met 4mm buis (binnen 3mm).

Ik ga de motor en regelaar apart aansluiten. Beide krijgen dus een in- en uitlaat. De inlaten komen in de bodem , een halve centimeter uit het midden, vlak voor het roer en dus achter de prop. de uitlaat ga ik in de spiegel verwerken (1x links, 1x rechts).

Echter net even een buisje getest welke ik af heb, maar ik vraag mij (nu pas) af of er voldoende water doorheen het systeem zal gaan lopen.
Ik vraag me af welke diameter scoop jullie gebruiken voor de waterkoeling. Dat kan mijn vermoeden bevestigen of juist niet.. (hoop ik :) )
 
Hallo Hasselaar,

Een dubbele koeling aanleggen is volslagen overkill; het drukloze systeem is efficiënt genoeg om met twee vingers in de neus éérst de regelaar en vervolgens de motor te koelen.

De uitlaat in de spiegel doet het drukloze natuurlijk teniet, maar ook zonder de zuigende uitlaat zal er voldoende water lopen.
Kijk even naar de video in dit topic, en vraag je dan af hoeveel je van het water uit die uitlaten in de spiegel zult zien...
[92760] arowana-deep-v-mono2-18
Zo hard als deze boten zal de Phantom niet varen en er zit geen oppervlakteaandrijving achter, maar je zult weinig van het water zien...

Als je het extra werk niet erg vind is er geen reden om het niet te doen, maar noodzakelijk is het beslist niet.

Er zit géén scoop aan de inlaat, je wilt waterkoeling, geen varende fontein...
Een scoop die echt uitsteekt onder de romp remt aanzienlijk.

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top