ACE Cloud Dancer 40 en 60, van Fred Reese. Vooral een USA aangelegenheid.

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door MicropropSport, 29 sep 2015.

1. MicropropSport

MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Terwijl ik het wereldse nieuws gespitst volg (niet best!)...

Buigen is ook weer gefixt. Over de elasticiteit van het draad ben ik niet echt tevree. Ik hoop dat ik dat kan opwaarderen met gloeien op staalkleur en na behandelen in de oven... zoals Tom Boligno beschrijft. Nog even inlezen op het MBF of elders op het www. Want kan dat überhoupt met dit draad?

Aldus met het sjabloon aan de slag. Met tape de aanleg aftekenen zodat de radius... de straal start waar ik hem wil hebben. 1 slag heb ik al gemaakt, de opvolgende afgetekend.

DSC_2519-LR.jpg

Dan het draad zo goed mogelijk op stand aanleggen in de 'Magic Wire Bender' even goed licht erbij dat je het ook goed ziet, en dan kan de hefboom aangelegd worden... Die schuif je over de pen. Aan de hevel zit een meenemer geschroefd. Zo zet je de draad om.

DSC_2520-LR.jpg

Het werkt vlot en eenvoudig...

DSC_2522-LR.jpg

En het past... maar natuurlijk!

DSC_2521-LR.jpg

Even kijken of het me morgen lukt de oleo's in te boren op de draaibank.
    Allemaal leuke klusjes...

Tot zovers!
    Gr Bas

Voor wat het waard is...

Laatst bewerkt: 22 nov 2015
  2. MicropropSport

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Morgen is vandaag dussss....

Aan het boren geslagen in de draaibank, en onder de boorstand voor borgstiftjes. Draad getapt. Dat is gelukt. Echter het HK aluminium is flessedoppenaluminium. Zacht als boter en verwacht niet heel veel sterkte. Daar waar het aluminium te dunner is boven in de poot, houd het draad niet. Heb het pootje nog niet afgeschreven. Ik kan in het dikkere deel extra bijtappen. Torsievast is het niet te zetten. Zullen er sleufjes in het staal moeten worden geslepen waar de stiften grip op hebben. Doe je dat niet loepzuiver haaks, staat het wieltje weer scheef.
    Anders... na het hardingsproces de poot verlijmen met UHU Endfest, in de oven opbakken op +100 graad. Dan komt het loei vast te zitten... naar ik hoop. Wie sal sie!

Moet ik nog uitzoeken of ik het staal kan harden. Is dat eenmaal gebeurd, kan ik het ook echt afronden.
    Gaat het niet naar behoren, gaat het experiment over. Zet ik de pootjes uit volledig staal, 5 mm... komen de wielkappen er weer op.

Okee... wat inzichten in wat ik heb gedaan.... Center-boor, voorboren en dan een 5 mm boor er in. Kan geen kwaad om eerst voor te boren met een kleinere diameter boor...

DSC_2523-LR.jpg

DSC_2524-LR.jpg

Gat geboord in een vlak stuk hardhout, past exact de wielas in, daarmee exact gericht op de boorstand (en het kan zo niet wegdraaien), afkrassen met de schuifmaat langs twee rechte stalen stukken, afstanden voor boren afpasseren met schuifmaat en dan de centers slaan om te boren.

DSC_2530-LR.jpg

Boren is gebeurd (geen plaatje)... passen of het past...

DSC_2527-LR.jpg

En kijken of het staat...

DSC_2534-LR.jpg

Op 3,75" wieltjes.... er hoeft maar een 11 x 8 op... en geen 16" taartschep...

DSC_2531-LR.jpg

Dit zijn de weerbarstige borgstiften. De bovenste is niet vast te draaien. Het aluminium te zacht. Dan denk ik... HK waarom niet direct uit Dural of andere sterke legering? Maar goed. In het opdikkende deel kan nog een gaatje bij. En vind em toch behoorlijk hoog staan.... Kan ik het bovenstuk volledig weghalen.

DSC_2534-LR2.jpg

DSC_2533-LR.jpg

En zo zie je maar, niet alles lukt in een keer goed...

Naja...tot zovers,
    Gr Bas

Laatst bewerkt: 23 nov 2015
    MikeMohawk vindt dit leuk.
  3. dries_neyrinck

dries_neyrinck

Lid geworden:
    14 aug 2013
  4. djjr

djjr

Lid geworden:
    14 sep 2005
    Mooi werk :) misschien kan je m4 tappen ipv m3 net wat sterker.

Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  5. MicropropSport

Lid geworden:
    17 aug 2004
    :) Dat is 'et 'em nu juist... is reeds M4. Heb wat stiften voor diverse maten.
    Bijkans is de M3 in deze sterker, doordat er meer windingen zijn? Pfoehhhh... raden maar???

Gaatje er bij in het dikkere deel?... die liet zich beter aantrekken. Maar je moet hem niet overtrekken. Bij het landen kan de poot met de optredende krachten zo maar verdraaien.
    Vast is vast. Maar hier niet vast genoeg... vrees ik. Let dus ook op bij de P40 pootjes... en dan is het nose-over.

Hier ook nog even een aardig stukje over het buigen en harden... verenstaal.
    http://www.oudefiets.nl/forum/viewtopic.php?f=38&t=2080
    Waarbij dit nog even zeer interessant is...
    http://www.roveron.nl/materialen/verenstaal

Intussen 1 pootje bijgebogen, zodat beiden gelijkwaardig naar voren prikken (timmermansoog...)
    Daarna met een Rothenbergersetje beide rondstalen draadstukken grondig doorgehit. Water afgekoeld. Het lukte niet met een Proxon brandertje. Zal wel goed gaan met een soldeer-gasbrander, maar de fles was op.
    Alles conform deze draad: Verenstaal

Daarbij een oud Japans vers mompelend... want dat hoort bij toegewijde metaalbewerking... en zulks ritueel... klinkt als... ("...teckel! Pak-je bal en dan wegwezen!" ...die komt steevast op bezoek in de garage als er kritisch wordt gemodelbouwd...)

Het materiaal ligt nu in de oven op dal-tarief bij 240º C te 'ontlaten', dat moet dan 1 uur. Dan lucht koelen en morgen nog maar eens een ronde 240º C...
    en dan is het nu zo een beetje die 'morgen'. 1 uur lang 2e ronde nabehandeling en dan gaan de kippenbouten er in... next in line... ook die worden ontlaat... is maar 1 ronde... smikkelronde...

Tot zo vers mogelijk...
    Gr Bas

Laatst bewerkt: 24 nov 2015
  6. MicropropSport

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Pootjes hebben geen last gehad van ontlatings-angst. Ze zijn na de 2x ovenbehandeling beetje blauwig geworden, gematteerd...

Hebben we hier nu verenstaal gestoofd? Hopelijk niet te broos geworden... ofwel... te hard?

DSC_2539-LR.jpg

Donkerrood stoken gaat beter met een soldeer brander. Die geeft voldoende energie af. Moest even met deze toe (dure gassen!), voor de volgende keer. Met een Proxon brandertje red je het niet met deze dikte en lengte...

Dan de oleo's... Gaatjes bij geboord. Het getapte draad bovenin, wand dikte voor de stiften te dun. Geen houvast, draad uitgelopen, stukgedraaid na een p[aar keer aandraaien. Kleurig krimpkousje om de gaatjes en het lijkt of het zo bedoeld is... of toch inkorten... naja, we zien wel. Eerst maar wat starts en landingen.

DSC_2540-LR.jpg

Boel dan weer in elkaar gestoken en nu klemt de oleo goed aan het rondstaf.
    Kist op de pootjes gezet... en kijken hoe het staat.

DSC_2543-LR.jpg

DSC_2541-LR.jpg

Welnu... To zo vers als tot zo vers, vers is...
    Gr Bas

Laatst bewerkt: 26 nov 2015
    Ariel vindt dit leuk.
  7. eclipse86

eclipse86

Lid geworden:
    29 aug 2005
    netjes!

8. djjr

djjr

Lid geworden:
    14 sep 2005
    Mooi werk.!

9. MicropropSport

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Dank voor de bijval! Ga deze avond de borgplaatjes uittekenen en uitsnijden, om het landingsgestel te fixeren in de sleuven. Die kunnen daarna netjes worden afgelapt, likje G4 om het hout te beschermen tegen brandstof.
    Kist begint inmiddels te lijken op een Ora-lapjeskat... overal patches... haha. Als ik dat nu strategisch aanpak, geeft het wellicht een schaaleffect.
    Dan verder de RC-inbouw afronden, ontvanger-accu-schakelaar... dat soort spulletjes, de zaak goed op CG af-balanceren. Laatste likje verf op het motorkapje. Dan is het wachten op een geschikt vliegdagje.
    Kan het OS-je weer eens na 8 jaar vrolijk brommen. Hopelijk is het dan een heerlijke vrijetijds vlieger geworden.
    Gr Bas

10. MicropropSport

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Nog even bezig geweest met het bovenstaand verhaaltje. Van PVC stripjes gesneden aan de hand van werktekeningetje. Mogelijk iets te zwaar uitgevoerd. Want het moeten breekstrips zijn.
    Je kan ze mogelijk ook gewoon optrekken uit brede tie-rips... maar ach... alles is mogelijk?
    Wat bij het geknutsel wel opvalt, is dat het PVC door de samenstelling, rubbers etc, zich beter laat vormen dan de tie-rip. De warmte absorbtie gaat beter. PVC wordt slap, mooi vervormbaar, houdt de warmte goed vast.
    Echter de brede ti-rip die ik in handen had, 8 mm, was mogelijk uit nylon plastic? Het materiaal lijkt eerder af te breken onder de warmtevan de föhn, gaat iets bruisen waar de thermische belasting te hoog is geworden... en laat zich eigenlijk (totaal) niet goed zetten via een poging dieptrekken.

Verhit je het PVC gevormde plaatje (2 mm) naderhand nog eens, dan neemt het weer de oorspronkelijke vlakke vorm aan. Het diepgetrokken stukje vlakt weer keurig uit.

Reepje PVC-plaat verhit met deze regelbare föhn. Eerst een testje gedaan met een houtje waarin ik grofweg een sleufje heb gefreest. Beetje geëxperimenteerd met de breedte van de sleuf, dat wat de beste afdruk zou geven in het plastic...

DSC_2550-LR.jpg

Eigenlijk iets te brede sleuf, de schroefjes moet met de kop goed aansluiten en niet tegen de ronding aan komen, maar het gaat het zetten verder prima zo...
    Verhit op de vleugel leggen, en dan maar aandrukken met het houtje. Zo zet het plastic zich mooi rond het staal.

DSC_2547-LR.jpg

Daarna aftekenen met een geprint sjabloontje opgeplakt met 3M spray-mount (niet permanente layout lijm).
    En even de boorcenters in drijven...

DSC_2551-LR.jpg

Met wat inschattingsfouten kon het geheel over, maar dit is dan het effect. Je maakt ze echter in een handomdraai.Wel nog even boren en nabewerken. Toch wel stevige plakken zo te zien... mag het nog wat smaller worden gesneden.

DSC_2553-LR.jpg

DSC_2549-LR.jpg

Straks weer even verder klussen :)

En.... Dat is nu weer een dag verder, het zaakje zit patent op z'n plek. Moet nog wel getest worden in de praktijk... Afgewerkt worden met folie etc.

Gr Bas

Laatst bewerkt: 30 nov 2015
    Cnn, Ariel en MikeMohawk vinden dit leuk.
  11. djjr

djjr

Lid geworden:
    14 sep 2005
    Mooi werk !

12. dries_neyrinck

dries_neyrinck

Lid geworden:
    14 aug 2013
    Blijft netjes hoor Bas!

13. nico v kooten

nico v kooten

Lid geworden:
    2 nov 2003
    Wordt netjes Bas!
    Met welk tekenprogramma maak je al die mooie boor en buig sjabloontjes?

14. MicropropSport

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Hallo Nico,
    Dat doe ik in Abobe Illustrator CC 2015 (werk daar beroepshalve mee) en heb ik nog een mooie oude Xante laserwriter... Bij uitprinten is 100% dan ook bijna 100%... humiditeit van het papier... dat wisselt... en dat geeft wat rek of krimp...
    Moet me nog eens een keer inleven in de 3D programma's waar Bart mee ontwerpt... echter... heb al zoveel om handen. 1 leven is gewoon niet genoeg...
    Verder is het dan goed meten en vervolgens uit tekenen. beetje gereedschap geeft dan weer wat meer mogelijkheden.

Netjes? Haha... Is wel een oracover-lapjes kat aan het worden hoor?... kom telkens zaken tegen... zoals vleugelhelften niet even lang... Bomt niet. Zal er vast niet minder om vliegen. Zelf bouw was vast vlotter gelopen. Er aan klussen is geen straf.
    De uitstraling van de kist is alleraardigst, en laat ik dan maar zo veel mogelijk in ere.
    Zet veel plaatjes neer opdat anderen wellicht weer nieuwe ideeën kunnen opdoen. Drempeltjes wegneemt om iets op te pakken, te vervaardigen. En zo tuur ik ook op het MBF rond. Zo veel slimmigheden.
    Gr Bas

Laatst bewerkt: 4 dec 2015
    Cnn vindt dit leuk.
  15. MicropropSport

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Kleine update... beetje zitten modderen met het CG.
    De lekker bekkende Williams Brothers wieltjes zijn behoorlijk zwaar. Een standaard OS demper tikt ook nog een 110 gram af. Betekent serieus veel lood in de staart...
    De de fraaie wieltjes gaan aan de kant. Waren voor een P-40je bestemd... maar realiseer dat dat zaakje bij inklappen behoorlijk het CG gaat beïnvloeden...

Dus op zoek naar 3,75 tot 4" Sullivan SkyLite wieltjes. Heb iets kleiner formaat liggen... scheelt al een berg.
    Zal er op de motor een resonantiepijp moeten komen om het gewicht meer achterwaards te krijgen... Wellicht moet ik toch opnieuw met de sevo's aan de slag.

Het CG ligt bij deze kist op 30% van de koorde, en daarmee exact op de ligger. Aanvankelijk dacht ik het wel vlot op orde te hebben...

Laatst bewerkt: 7 dec 2015
  16. MicropropSport

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Het ligt een beetje stil... paar dingetjes gedaan...

Andere wieltjes uit de voorraadbak genomen. Sullivan SkyLite wielen. Fractie kleiner, stukken lichter. Scheelt een slok op een borrel met de deftige Williams Brother wieltjes.

Verder de Hatori 400# pijp afgehangen. Deze zit op de grens van het bruikbare bij de 50SX. Mogelijk moet de voorpijp (spuitstuk) iets worden verlengd? Moet dat nog even doorrekenen aan de hand van een berekening van een OLC-clublid.
    De 50SX loopt lang niet zo geruisloos als de AX met deze pijp. Gewicht naar achteren komt weer gunstiger uit voor het CG. Een beugelklem met krimpkous tegen het krassen, aan een trillingdempertje geschroefd. Pijp rakelings langs de vleugel. (houdt de folie jong zullen we maar zeggen)

Propeller op de 50SX is voorlopig even 11" x 8", maar kan ook nog kiezen voor een 12" prop. Onder de kap flink wat siliconenspaghetti... in de flank uitkomend met een vul- en een drukleiding. Alle messing buisjes-verbindingen vertint en grof rondom geschuurd (draaibeweging), zo zetten siliconenleidingen zich wat beter vast.

DSC_2598-LR.jpg

Vul- en drukleidinkjes... Geen zin dat door het motor kapje te doen... Nog even afwachten hoe brandstofvast deze 2K jachtlak van De IJssel is...

DSC_2595-LR.jpg

Gereedschapsklem met krimpfolie, vast gezet via trillingdempertje, tegen de romp...

DSC_2597-LR.jpg

Oude staartwieltje afgeslepen en ter plaatse folie open gelegd om een triplex 'insert' te maken. Daar aan kan een onderstelletje worden geschroefd. Functionele massa, want er moest zeker +60 gram in de staart bij... dus kan daar timmeren naar hartenlust. Als het CG maar goed komt...

DSC_2601-LR.jpg

Bevestigingsplaatje voor het vastbouten van de vleugel nog iets te versterken, even wat meer ruimte maken om er bij te kunnen... Maar ook om uit te vissen of ik daar de 2S LiFePo4 accu kwijt zou kunnen... ideaal is het niet...

DSC_2602-LR.jpg

Voor wat het weer waard is...
    Gr Bas

Laatst bewerkt: 14 dec 2015
  17. djjr

djjr

Lid geworden:
    14 sep 2005
    Mooi werk :)

18. MicropropSport

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Moin.... komt niet veel uit m'n handen, wat deze reconstructie betreft...
    Waar waren we ook al weer?... Staartwieltjes!... Bedoeling een zware, als meest nuttige ballast in de staart... ipv bandenplaklood... (tegenwoordig is dat ijzer)

Nog even gekeken hoe dat nu toch in het echt in elkaar steekt... Leerzaam!
    https://www.google.nl/search?q=tail...hQKHbYmCIUQ_AUIBygB&biw=1401&bih=1076#imgrc=_

Hier wat uit de courante voorraad... Eentje van een Sig Rascal, die hele lange, een zelfbouw, een van Great Planes (of Sig??)? en eentje van HobbyKing. Dat is de lichtste... erg 'plastic' het zwenkwielvorkje niet duurzaam aan het asje verbonden... heb je dat weer... semi-flut. Is nog wel wat van te maken...

DSC_2605-LR.jpg

De zelfbouw... Het 'lager' is een brandstofnippel uit een Graupnertankje (Oe! Antiek = geld waard. Zonde!). Warteltje met moertje. Het stuurheveltje van Robbe uit een 'Rudergarnitur' (Oe! Antiek = geld waard. Zonde!) Beetje opgeboord zodat 2 mm as er door kon... Strips gebogen, verlijmd met UHU Endfest... was bedoeld als testje... maar is behoorlijk stijf geworden... DIY 'Glare'... de veertjes zijn van de Grobo (Fabory).

DSC_2607-LR.jpg

Ik bleek nog een Veco-staartwieltje uit 1972 te hebben liggen! (Oe! Antiek = geld waard. Zonde!) Massief rubber! Loei zwaar, een uitkomst!
    Maak met het Rascal pootje een samenstelling... deze bleek het meeste totaal gewicht op te leveren! Foto volgt nog wel... als de boel er op zit...

Dan een houten inzetje geflanst. Niets bijzonders. Dat paste voldoende om met PU-bruislijm vast te zetten. Geen epoxy, het zit op toch al op een tere houtwerkbetengelingsconstructie, maakt het daarmee niet sterker. Hoop dat de 'zwaluwstaart' nog iets verband geeft... maar, we merken het wel.

DSC_2601.JPG

DSC_2604-LR.jpg

En dan maar afgeplakt met schilderstape, opdat de bruislijm zich naar binnen perst, en niet naar buiten...
    Daarna netjes af te werken, en kan er weer een van de vele oracover-patches op worden gestreken... Gaatjes voor de schroefjes al voorgeboord.

DSC_2608-LR.jpg

Alles monteren, en dan maar weer de boel op de CG-waag... of het al vlieg vriendelijk begint te worden. Eerst maar eens een kop thee... en m'n snotneus maar weer eens deppen... (ferkahwe)
    Gr Bas

Laatst bewerkt: 19 dec 2015
    Cnn vindt dit leuk.
  19. MicropropSport

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Gisteravond een beetje doorgepield to 1 uur 's nachts.
    Mijn verkoudheid slechts kort en hevig, direct weer energie.
    Het ingelijmde paneeltje beetje netjes bijgewekt. het staartpootje nog even gepast of alles naar behoren in lijn stond opgesteld. CG gechecked. Ha, Ja! Het lijkt nu ergens op! Tijd om te foliën! Niet?

Dussssss... Niet! Bout erbij, eerst de folie van de staart een beetje fatsoeneren en nog een ander stukje in de staart. Ontstaat er een 'jaap' van je welste waar de folie wijkt, notabene met niet weg te strijken 'golfjes', bovezijde, op het 'turtledeck'.
    De folie wil niet hechten...' wah's dah nou weer!!!!' Gelijk de vleugel... ook ranzige folie.

Achterop de staart zit een blauwe band folie. Kan zo maar Solartex zijn? Ken niet alle oudere folies zo erg goed... Het bleek op maat bijgesneden te zijn op de romp, na het foliën. Blijkbaar ook door de onderliggende grijze folie gesneden en het 'wondje' afgezoomd met een peisterachtig welogend 'biesje' en een likje blanke lak.
    Met die biesjes zijn veel folie insnijdingen afgezoomd... folieperforaties afgezet. Had ik ook bij de vleugel aan de hand.

Het venijn zit 'em in de staart!

DSC_2555-LR.jpg

Aan de onderzijde van de staart wilde de grijze folie niet opspannen, geleidelijk wegkruipend onder de bout! Hechten ho maar.
    Dooie folie met een uitgewerkte 'lijm'. Restte me maar 1 ding... alles er af. :-(

En een en al vieze kleurkleefkledderdrek. Met garagepapier en een fikkend hete foliebout het spantenframe schoon gedept, laatste kleurwax resten zo goed mogelijk weg deppend. Nagepoetst met thinner (goed voor een kater in het kwadraad)

Kijk ik goed naar het hout? Is het wonderwel prachtig gematteerden glad afgewerkt. Spanlak!
    Ook prachtig secuur gebouwd behalve dat??? De romp niet bollend taps toeloopt maar hol...
    Op dat punt is er dus maar weer wat aangefietst. Spanlak is geen goede ondergrond voor strijkfolie! Wel voor zijde en papierbespanningen.

Tussenmoraal van dit verhaal. Zucht! Koop geen oude modellen op en denk die op te kunnen lappen! De zaak verouderd, ook al wil de vorige eigenaar dat niet toegeven. Of ziet de kist er ogenschijnlijk nog patent uit. 10 jaar oude folie is OP! (Ook al zit het zelfs nog nieuw op de rol, is het OP)

De Cloud Dancer is een optelsom van een aantal behoorlijke bouwfouten die ik wel zal herstellen. Maar het kost nu wederom weer 'effe' meer tijd. Zou me niet verbazen als de kist twee bouwheren heeft gekend, daar er Nederlandse en Engelse aanwijzingen op de houtjes staan geschreven, in verschillend handschrift... een overgenomen 'unvolendete'?

Als je zo een kist koopt. Rag het binnen een seizoen zelfgenoegzaam aan flarden. Of als je hem koestert in de geestder herinneringen? Prik em aan het plafond, als ornament, liefts met een paar betonspijkers, zodat ie niét gevlogen kan worden! Ooit tot uiteenvalt, en met stoffer en blik futiel kan worden afgevoerd...
    Houdbaarheid is beperkt van dit soort modelletjes. Laat 'u' niet misleiden op Marktplaats... het zijn geen ARF's

Genoeg geharkt alhier. Ik ga verder Kerstdinees voorbereiden. Wissel mijn stofjas weer voor een thans nog blinkend wit schort. Wat soepen en toetjes modelbouwen!
    Daarna een Kerstborrel. Inmiddels is mijn vrouw snip verkouden... hohoho... Dat wordt dus een sapje voor het autorijden.

Wordt vervolgd!
    Voor wat het waard is...
    Bas

Laatst bewerkt: 24 dec 2015
    Cnn en Ariel vinden dit leuk.
  20. dries_neyrinck

dries_neyrinck

Lid geworden:
    14 aug 2013
    Herkenbaar Bas.
    M'n Wayfarer was ook zo'n tweedehands draak. Ging ik even snel op electro zetten. Heeft maar een vijftal vluchten geduurd eer de motor het toestel verliet en hij volkomen staartlastgewijs de grond opzocht.
    Ach ja...

Hou er de moed in voor de laatste loodjes, je bent er bijna!

Deel Deze Pagina