accu wordt heet

hallo, ik heb dit jaar een thunder fountain van bmi gekocht.
spec.
regelaar: 60A
motor: 2055kv

nu komt het probleem het boekje raad voor een
accu van: 4500 mAh 25C 3s lipo
ik heb een accu van:
5000 mAh 20 C 3s lipo

nu heb ik vandaag gevaren en en was de accu gloedje heet en werd hij een beetje dikker. de smeltlijm die ik heb gebruikt op sommige kabels zaten vast aan andere kabels. er lag zelfs tin in de boot. ik weet niet of dat er al lag of dat er af gesmolten is. de accu is nu weer dunner geworden en afgekoeld. nou denk ik dat 20c te weinig is omdat ze 25c aanraden. weet iemand het probleem?

groetjes roel

je accu moet als het klopt 100 amp kunnen leveren, zou moeten kunnen dus. Wat was het voltage van de accu toen je hem eruit haalde? en wat was de temperatuur van de rest van je setup? Misschien een paar lange kabels in de boot die voor kortsluiting hebben gezorgd?

Hallo Roel,

Je boot heeft een flexas, heb je die na de laatste keer dat je gevaren hebt, vóór de boel heet werd er uitgehaald, gedroogd en opnieuw ingevet?

Als je dat niet gedaan hebt is de kans groot, dat de as is gaan roesten en erg zwaar gaat lopen dit kost enorm veel stroom en de lipo is degene die het mag leveren, dus die wordt heet.
Als er tin in de boot ligt, dan komt dat vermoedelijk uit één of meerdere stekkers tussen de regelaar en de lipo.
Haal de krimpkous er af en controleer de solderingen, een 100% goed contact is van groot belang.
Ik heb de foto's op je site even bekeken, volgens mij is je motor een binnenloper met mantelkoeling...
Kijk de slangaansluitingen even na; de aanvoer naar de motorkoeling moet onderin, de afvoer boven, zodat er geen lucht in de koelmantel achterblijft, waar lucht zit komt geen koelwater...

Bij mijn boten gaat het koelwater vanaf de inlaat éérst naar de regelaar en dan naar de motor, als ik het goed zie, is het bij jouw boot precies andersom; de regelaar wordt nu 'gekoeld' met water, dat door de motor al is opgewarmd.
Eerst door de regelaar warmt het water nauwelijks op, zowel regelaar als motor krijgen koud water.
O ja, kort de slangen zoveel mogelijk in, die grote boog op het roer heeft geen zin en zorgt voor extra weerstand, evenals elke centimeter teveel, die in grote bogen in de boot liggen...

Plaats even een paar detailopnamen van je boot, ook of de schroefas wel een 1-1,5 mm speling heeft tussen de dogdrive en het achterlager, geen speling hier levert ook een te zwaar lopende aandrijving op.

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
hallo, de as heb ik gesmeerd na de laatste keer varen dus daar kan het niet aan liggen. ik had nu een idee voor de water koeling om op het begin een T stukje er tussen te zitten zodat het water meteen naar de regelaar en de moter gaat.

in het boekje staat dat de motor een outrunner is.

ik heb de pluggen gecontroleerd en ze konden gewoon nog uit elkaar en ik zag niks geks.

ik zal eerst eens proberen de waterkoeling draden korter te maken

Hallo Roel,

Een T-stuk heeft geen zin; het water neemt de weg van de minste weerstand, dus je loopt het risico, dat óf je motor, óf je regelaar te weinig water krijgt.

Eérst door de regelaar, dan door de motor met zo kort mogelijke slangen.

Dat de pluggen nog gewoon uit elkaar kunnen geloof ik graag, het tin zit ín de soldeergaten, daarom moet je de krimpkous er af halen en de boel nakijken, als het tin daar is weggelopen is de boel akelig heet geweest en zal de verbinding niet meer 100% zijn.

Als je toch bezig bent, kijk even of de verende kooi, die op de mannetjes zit, wel aan de stekker zelf vastgesoldeerd zitten, als die kunnen draaien is het contact niet optimaal en zal in de loop van de tijd alleen maar minder worden.

Er zal best in je boekje staan dat er een outrunner in de boot zit, maar de foto op je site laat een binnenloper zien...
boten - RC-roel

Als de flexas in het starre eindstuk gesoldeerd is, heeft je as te weinig speling op de foto:
boten - RC-roel

Groeten, Jan.

heb net de slangen veranderd.
nu had ik nog een idee, zou je niet een soort waterkoeling om de accu kunnen maken.

heb net de slangen veranderd.
Foto's?

nu had ik nog een idee, zou je niet een soort waterkoeling om de accu kunnen maken.
Tuurlijk kan dat, symptoom-bestrijding noemen ze dat...(maak dan wel even een video van de volgende vaart/vikingbegrafenis)

Nee Roel, wat je moet doen, is de oorzaak opzoeken van het te hoge stroomverbruik.

Als er tin in de boot ligt, zijn er soldeerverbindingen véél te heet geweest, dus, stekkers blootleggen en de solderingen opnieuw doen.

De afstelling van je flexas controleren en zorgen voor voldoende speling bij het achterlager, zodat de flexas zich kan samentrekken onder last.

Je koelslangen inkorten en eerst de regelaar, dan de motor van water voorzien.

De kabellengtes in de boot zo kort mogelijk houden.

Voor de afmetingen van de boot is de aandrijving onderbemeten, maar dat zal je alleen aan de snelheid merken, niet aan het heet worden van de componenten.

Groeten, Jan.

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Roel,

Ik weet niet, of de mantelkoeling op je motor verdraaibaar is; zoals de aansluitingen nu zitten koel je maar de helft van de motor, aan de bovenkant zit lucht...

Als de mantel niet kan draaien, kun je wellicht de hele motor een kwart slag draaien, zodat de uitlaat aan de bovenkant komt en de inlaat aan de onderzijde.
Op die manier wordt wél je hele motor gekoeld.

Groeten, Jan.

Back