Accu problemen, Ni-MH en Ni-Cad

Dom van mij: in verkeerde forum gezet, sorry!

Hallo,

Ik heb een probleem met een paar accu's.
Als dit al in een ander topic staat, geef aub een gil, dan weet ik waar ik moet kijken en dat ik de volgende keer beter moet zoeken.
Nu een heel verhaal.

De standaard Tamiya accu doet het goed, maar kort, dus ik wilde een nieuwe.
Ik gezocht en had een 3800mah Ni-MH accu gevonden. Gekocht voor niet te veel geld en een week later was hij binnen.

Eerst heb ik de accu leeg gereden, daarna op laten laden door mn pa met de snellader, omdat ik weg moest.
Kom ik terug, was de accu superheet geweest, te lang op de lader.

Nu ging ik em toch proberen en kreeg het volgende (vergeleken met de standaard accu):
* Standaard Ni-Cad accu (1300mah): nonstop volop rijden, bam leeg, ok.
* Nieuwe Ni-MH accu (3800mah): nonstop volop rijden, hij verliest vermogen, laat het symptoon van leeg zijn zien (met vol gas), 3 seconden later kan ik weer vol gas. zo bouwt het beetje bij beetje af. En daarnaast, hij ging maar 5 minuten langer mee.

Nu de vraag: Dat afbouwende gedrag van de Ni-MH accu, hoort dat? Of komt het door het overladen van de accu?

PS: Het te lang laden is met een vorige (2400mah) accu ook gebeurt (gelukkig was die van m'n pa), en met een andere 2400mah accu, toonde hij dit gedrag ook, maar m'n pa meende dat het aan de accu lag (niet tegen kortsluiten kunnen).
Ohja, m'n pa is technicus, maar al een beetje oud :p.

Alvast hartelijk bedankt voor enige uitleg!

Grtz, Zandkip

Laatst bewerkt:
Een goede accu is een accu waarbij in een keer alle cellen leeg zijn. Wat je beschrijft bij het standaard-pack is dus goed: Je gaat hard, tot ie leeg is en dan is in een keer alles leeg en is de snelheid helemaal weg. Dat betekent dat alle cellen even vol zijn en dat je tot het einde volledige power hebt. Als je pack als een nachtkaars uitgaat, zijn dus niet al je cellen even vol...
Dat je pack maar een paar minuten langer mee gaat, kan een paar oorzaken hebben. Misschien komt het doordat ie is overladen en ben je capaciteit kwijt geraakt. Dan is een van de cellen te heet geworden en heeft ie letterlijk "stoom afgeblazen". Vaak kun je dat zien doordat van een van de cellen wat rommel op een pool zit. Het kan ook zijn dat je pack gewoon niet goed vol zat. Het kan ook zo zijn dat het pack zoveel sneller ontlaadt (dan zou je dus ook veel harder moeten gaan), dat je de extra capaicteit relatoef snel opgebruikt. Maar dat laatste lijkt me sterk eigenlijk.
Ik zou je pack gewoon een paar keer cyclen. Heb je de mogelijkheid m te ontladen, liefst cel-voor-cel? Zo ja, dan moet je dat zeker doen, dat scheelt waarschijnlijk al een heel stuk. Succes ermee.

Heel erg bedankt voor je (snelle) antwoord,

Ik weet nu in ieder geval een aantal mogelijke oorzaken.

Grtz, Zandkip

Back