Nou.. dat viel je even tegen dan

.. Ik had 'm 1.5 dag later wel klaar, maar ben sinds die tijd aan het printen en afstellen geweest, geen tijd voor het forum. Nu wel even, dus alvast een beginnetje van de bouwfoto's.
Qua bouwen valt het allemaal goed te doen, dit mag voor geen enkele modelbouwer een probleem zijn. Het afstellen na de bouw is wat meer werk, maar ook te overzien. Ik ga verderop nog uitleggen hoe/wat mbt. afstellen/inregelen.
Er zijn geode bouw manuals op internet van deze machine, ik ga dus niet de hele bouw in detail bespreken, dat zou een beetje dubbel zijn.
We beginnen met de rechter houder van het 'x-carriage':
Dat wordt samengevoegd:
De andere kant, hetzelfde verhaal + stappenmotor
Niet vergeten de lagers op de glijstangen te schuiven:
Het 'karretje' zelf, aan de achterkant zitten de lagers, deze zitten met tie-wraps vast
Dan de extruder.. de maker van mijn 'kit' heeft alles met 'support structures' geprint, die moet je eerst verwijderen. Daarna is het een vrij rechtoe-rechtaan constructie.
En dan heb je eigenlijk het frame al klaar:
Hier kun je zien waar het filament erin gaat..
Er wordt een 'belt' gebruikt voor het bewegen van de as, deze is opgespannen
De rest van de bouw is eigenlijk weinig spannend. Er zijn dan nog 4 plastic hoekonderdelen over, daar komen de draadeinden en glijstangen in.. endstops erop, hotbed, en...
Ik heb nog meer foto's van de bouw en details, daar kom ik later op terug. Op dit punt in de bouw heb ik alle bekabeling etc nog op volle lengte gelaten, tot ik 100% zeker weet waar e.e.a. komt, dan kan ik ze op maat gaan maken. Het ging er nu om dat ie zou werken.
Als calibratie is er een simpel 2x2x1.2 blokje te printen. Deze blijkt heel behoorlijk te kloppen:
Het leuke is natuurlijk, dat zodra de printer klaar is, je onderdelen kunt gaan printen voor de printer. Ik maak deze zelf in Autodesk Inventor, sla ze daar als .stl op, die laadt ik in pronterface, en dan klik ik op 'print'

Een van de uitbreidingen die je wat mij betreft direct wil hebben, is 'auto bed leveling'. De afstand tussen printkop en het glasplaatje waar je op print, luistert heel nauw. Heb je geen auto-bed leveling, dan moet je dat elke keer weer afstallen als bv. het glasplaatje er af is geweest.
Auto-bed leveling houdt in dat je de z-as eindstop op een servo zet, en de software 'probed' naar waar het bed is. Dit werkt als een trein!
En ander ding wat je eigenlijk ook direct wil hebbem, is een houder voor de ventilator bij de kop. Deze ventilator wordt aangestuurd door de sofware en koelt het filament wat uit de kop komt, dit is bv. vooral nodig bij het 'bridgen' (overbruggen van een gat), daar dan het filament meteen droogt als het uit de nozzle komt.
Ik ben nog aan het finetunen, maar een gat van 4cm kan mijn printer al overbruggen.
Ook een overhang is geen probleem, de houder voor het LCD scherm heeft een overhang van 45 graden over 5 cm hoogte, van relatief dunne pootjes, en dit gaat prima:
En gelijk ook maar even het kostje gekocht bij zoonlief:
(voor de mensen die het niet kennen: dat zijn de rails van een duplo trein)
Zodra ik iets meer tijd heb, zal ik meer in diepte ingaan op het bouwen en afstellen.