Hoi, effe een update.
We zijn gisteren bij Marten op bezoek geweest om een en ander concreet af te spreken.
We gaan dus wel degelijk verder met een Taranis zender, de X9D. Hierop wordt de gimbal gemonteerd die Max Z in post 33 voorstelde.
De handgreep zal vervangen worden door een 3D geprinte versie naar voorbeeld van een game joystick.
De drukknop zal vervangen worden door een potmeter die bovenop zal gemonteerd worden en zodoende met de duim kan bediend worden hiermee zal het gas bediend worden.
Extra functies zoals flaps gaan we niet gebruiken. Dit alles wordt in een nog aan te kopen of te maken pult geplaatst.
Initieel zal Hans nog "aan de kabel" vliegen uit veiligheids oogpunt.
Momenteel is het nog een beetje de vraag of we de Taranis als slave kunnen koppelen aan een Futaba zender, gisteren werkte dit nog niet feilloos.
Hiervoor zal Marten bij Corrien te rade gaan.
Mocht dit niet lukken zal er een tweede Taranis aangekocht worden.
Wordt vervolgd...
@Azurro
Het was mij een waar genoegen, om jullie persoonlijk te ontmoeten.
Zo'n bezoek brengt gelijk de mogelijkheid, om diverse zaken te zien, voelen en daarmee een goed besluit te maken.
Gelukkig zijn die sticks die @max z aantoont ook een stuk goedkoper te verkrijgen!
Zoek maar op de bekende sites naar: 4-axis potentiometer Joystick
Dan zul je meerdere aanbieders vinden en vooral de prijs is een stuk aangenamer.
Het eerste plan was om een huidige "Cyborg evo force" joystick te gaan aanpassen waar nodig, echter bleek dit wat complexer dan verwacht.
Ook mede, dat deze joystick geen potmeters, maar lichtsluis encoders gebruikt!
Gelukkig had ik al zo'n 4-axis potentiometer Joystick in huis liggen en kon ik deze als vervangende laten zien.
Idealiter heeft deze joystick maar drie assen, op/neer, Links/Rechts en een draaiende (terugverende) Linksom/Rechtsom.
Ook heeft het nog een "moment" drukbutton, echter gaan we deze niet direct gebruiken, maar wel de bekabeling.
In theorie kan ik daardoor twee extra potmeters in de (nog te ontwikkelen) 3D joystick handel plaatsen.
De Plus en Min zijn er al, via de derde potmeter in de handel en die twee draden van de schakelaar kunnen dan gebruikt worden voor het signaal vanuit de "loper".
Komende dagen ga ik een begin maken aan het 3D ontwerp, dit zou dan uiteindelijk al klemmend om de huidige joystick-handel bevestigt moeten worden.
Hierdoor zal het comfort toenemen en is er bovenop meer plaats voor een Throttle potmeter en wellicht nog voor een extra potmeter.
Word zeker vervolgt....
Laatst bewerkt: