aan sturing vanhoogte roer??

1 goede dag allemaal.
Dit is een vraag van mijn vader, hij is bezig met het bouwen van een ELDER 40. Dit is een oud vliegtuig met moderne vliegeigenschappen.
Hij heeft een open achterkant (zie link) http://www.top-flite.com/airplanes/topa0215.html
Nu wil hij alles met kabels laten aan sturen en close loop heet dat volgens mij. Nu is het volgede het probleem. om het hoogte roer aan te sturen moeten de kabels dwas door hoogte roer om de hoek naar de servo te maken en dat wilen we niet, heeft iemand daar een oplossing voor?

Gr Gert Jan en Jan(pa) Bastiaans

Dag heren Bastiaans,

Je zou de closed loop kabel door een buisje kunnen geleiden. Wel opletten dat je het buisje goed geleid/vastzet en de closed loop kabel geplastificeerd is. Dit gebruik ik wel eens om de closed loop kabel uit de romp te geleiden en anders een vrij lange sleuf zou moeten maken om de kabel vrij te laten lopen.

Een mooie aansturing vindt ik er een die ook mooi in de constructie van het model te bouwen is. Closed loop lijkt me in dit geval niet de mooiste oplossing. Een klassieke aansturing met een houten stok met aan de uiteinden een stukje draadeind past mooier in je constructie en is vrijwel net zo spelingvrij. Maar dat is slechts mijn bescheiden mening.

Gerben

Tja, Bij dit model wordt closed-loop op je hoogteroer erg lastig. De hoofdreden is dat het stabilo boven op de romp licht. In het onderstaande plaatje heb ik geprobeerd uit te leggen hoe het wel mogelijk is in deze romp closed loop in te bouwen.

afb976.jpg

Het bovenste voorbeeld is de gebruikelijke maniet. Links de servo (en zijn draaicirkel, rechts hoogteroer en roerhoorentjes. Het probleem is dat de servo in lijn ligt met het stabilo. In jullie geval betekend dat dat de servo voor een deel uit de romp steekt.

Mocht je de sevo naar beneden willen plaatsen dan heeft dat gevolgen voor de stand van de servoarm en de stand van de roerhorentjes. Zie hiervoor het onderste geval. Dit kan echter de bewegingsruimte van het roer iets beperken.

Persoonlijk vind ik bij een oltimer closed loop leuker omdat dit een beetje authentiek aandoet. Mits het niveau verschil niet te groot is is het best mogelijk closed loop in te bouwen.

Succes ermee

Mark

Ha Beste vliegers,
het is inderdaar een closed loop geworden, best nog wel lastig om dat coor elkaar te maken, we hebben het met een soort heveltje gemaakt.
Ik zal eens kijken of wij een foto er van kunnen maken alleen ik weet nog hoe je dat moet up-laoden? Maar al vast bedankt voor jullie tips. Wij had in het begin de draaden niet lood recht boven elkaar en dan heb je verschilden uitslagen. Maar dat weten we dan voor de volgende keer.
Groetjes Jan en Gert Jan Bastiaans :lol:[/url]

Gert Jan Bastiaans zei:
Ha Beste vliegers,
het is inderdaar een closed loop geworden, best nog wel lastig om dat coor elkaar te maken, we hebben het met een soort heveltje gemaakt.
Ik zal eens kijken of wij een foto er van kunnen maken alleen ik weet nog hoe je dat moet up-laoden? Maar al vast bedankt voor jullie tips. Wij had in het begin de draaden niet lood recht boven elkaar en dan heb je verschilden uitslagen. Maar dat weten we dan voor de volgende keer.
Groetjes Jan en Gert Jan Bastiaans :lol:[/url]
    • Code:
      [u][i][b][/b][/i][/u]

Ik heb al jaren een Elder maar de kleinere uitvoering. De spanweidte is 136cm en de motor een 3,5cc Irvine diesel. Er zit maar een 120cc tankje in maar ik heb aan 1/3 gas voldoende om normaal te vliegen. De diesel is dan zo zuinig dat een vliegtijd van 45 minuten mogelijk is.
Origineel heeft dit model geen rolroeren maar die heb ik er wel in gebouwd. Alleen met het richtingroer stuurt hij echter prima maar met de rolroeren kan je beter gecoordineerd vliegen.
De aansturing van de roeren gaat allemaal met 0,8mm dikke staaldraadjes door een kunsstof buitenmantel. Ik heb voor goedkleurige buitenmantels gekozen zodat ze vrijwel niet opvallen in de lichtbruin geschilderde rompachterkant. Schilderen van de plastic buitenmantel werkte niet zo best omdat de verf er heel makkelijk weer afkwam.
Al met al een model dat er goed uitziet en met goede vliegeigenschappen.
Ik heb gehoord dat de grotere versie hetzelfde is wat vliegeigenschappen betreft dus je vader zal er denk ik veel plezier aan kunnen hebben.

afb1390.jpg

:lol:
afb1391.jpg

afb1392.jpg

Hij is nu bijna klaar nu nog ff wachten de spaakwielen en nog niet alle kabels zijn er. en nog mooi weer om te vliegen
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Gr Fam Bastiaans

Hi Gert Jan Jr en Sr

Het ziet er weer mooi uit.
( Is dit de woonkamer voor de hobby club avond )
Grt Han

Een merg mooi model geworden.
Maar kon de motor er niet op zijn kop in?
Of hoort dat zo?
Misschien een domme vraag, maar ik vind dat altijd zo jammer van zo'n mooi model.
Ook een mooie oplossing trouwens voor de close loop

Back