enfin, hier weer een update na een half jaar …..
De set-up heeft zich als zeer betrouwbaar bewezen. Dat elektronika echter niet het eeuwige leven heeft heb ik afgelopen zondag ontdekt….
Terwijl ik aan het rondvliegen was en voorbij kwam vliegen hoorden we plotseling "pats" , alsof er een linkje brak ......
De motor sloeg direct af. Ik vloog wind mee, en het waaide nogal haaaaaard die zondag, dus gelijk tegen de wind in gedraaid en de heli gelukkig zonder enige schade neergezet (dat was natuurlijk weer even een adrenaline stoot ..... )
Motor, accu, regelaar waren niet heet, maar zoals gewoonlijk handwarm.
De motor wilde niet meer draaien en aanvankelijk kon ik geen oorzaak ontdekken, maar er hing wel een typisch "verbrand-halfgeleider-luchtje" .......
Thuis aangekomen eens goed gekeken en er bleek aan de zijkant van de powerjazz regelaar een hele scheur te zitten …… dat was dus het geluid dat we hadden gehoord en oei, dat is natuurlijk niet goed ……
De eindtrappen zijn hoogstwaarschijnlijk opgeblazen, aldus Kontronik.
De wikkelingen van de Scorpion (HK4035-560) op het werk gemeten (zelfinductie en weerstand) en die bleek in orde. Daarna deze in de mikado logo aangesloten op een jazz 80-6-18 en liep als een zonnetje… dus dat was niet de oorzaak van de defecte regelaar.
Tja, de oorzaak van het defect is onbekend. Ik heb alleen een vermoeden en dat is dat gedurende het gebruik van de regelaar, de low ESR Rubycon capaciteiten door levensduur slechter zijn geworden, waardoor de ESR (electrical series resistance = interne weerstand) aanzienlijk is toegenomen, waardoor grote snelle piekspanningen op de voedingslijn niet meer effectief onderdrukt worden. De eindtrap van de regelaar bestaat uit een aantal mosfets en die kunnen slecht tegen continue grote overspanningspieken. Dan is het een kwestie van tijd voordat die stuk gaan.
Dat is de enige verklaring die ik er tot nu toe voor heb …
Kontronik adviseert om hem op te sturen naar de service dienst dus dat ga ik dan maar doen, eens kijken wat daar uit komt, al heb ik niet veel hoop dat het voor mij nog wat op gaat leveren …
Dus ik ben mij nu aan het orienteren op een andere regelaar, waarbij de YGE120HV mij een zeer interessante lijkt (zij hebben zelfs de "governor memory" functie uitgevonden en niet Kontronik!) .
Bovendien zijn YGE regelaars niet compleet ingegoten, dus als daar ooit iets aan stuk gaat is daar een mogelijkheid voor reparatie , dus niet zoals bij de Kontronik Powerjazz / Jive, daar is reparatie praktisch onmogelijk en is feitelijk een smerige manier om de consument te forceren om een nieuwe regelaar te kopen. Daarom liever geen Kontronik meer, maar dat hangt ook af van hoe zij het probleem met mijn powerjazz gaan oplossen ….
Verder heeft de heli het goed gehouden, ik merk nog geen echte slijtage, ook niet aan de tandwielen. De turnigy BEC werkt nog steeds prima en de JR8717's ook. Het Jeti2.4 systeem heeft me nog geen enkel moment in de steek gelaten dus al met al is het feitelijk probleemloos vliegen. De SLS'en hebben zich erg goed gehouden alleen per ongeluk een keer te diep ontladen , ja daar kunnen ze niet goed tegen, zoals de meeste andere lipo's trouwens.
Ik had na een wedstrijd de fout gemaakt om met een bijna leeg gevlogen lipo wederom te gaan vliegen en aangezien je niet merkt dat ze leegraken (het spanningsverloop is zeer constant) vloog ik te lang door waardoor een aantal cellen uit dat 12s pack gewoon stuk gingen …. dus dat was even lastig , maar feitelijk mijn eigen schuld.
Daarna heb ik gelijk labeltjes met klittenband gemaakt met de tekst "leeg" erop die ik tegenwoordig direct na het vliegen op de accu 'plak' om zo diep ontladen te voorkomen, mischien ook een handige tip voor anderen.
(ben trouwens wel benieuwd of Hyperion G3 robuuster is als hij eens een keer te diep ontladen wordt, iemand ervaring mee?)
Voor de dutch3d merk ik heel goed het verschil met de Mikado Logo, vooral met heel veel wind (2de wedstrijd in Bruchem!) kon ik toch nog 2de worden. Dit had met de Logo nooit gelukt.
Verder trekt hij, door zijn grote massa, lekker door tijdens grote dynamische figuren, dat vind ik leuk, dan heb je ook nog wat tijd om wat correcties te doen tijdens de figuur. Een stall turn bijvoorbeeld kun je lekker lang verticaal houden voordat je de staart omgooit.
Natuurlijk heeft de heli ook wat nadelen en dat is toch wel het lawaai, wat voornamelijk komt door de rechte tandwielen. Tijdens de standaard geluidsmeting zit hij net tegen de limiet aan van 80dB.
Verder is het geen lichtgewicht heli met zijn dubbele overbrenging, maar het ligt natuurlijk ook aan de set-up met aparte ontvangeraccu + BEC en zware regelaar.
Het grootste nadeel vind ik wel dat de accu horizontaal praktisch niet te verschuiven is , waardoor het zwaartepunt een probleem wordt bij gebruik van grotere lipo's.
En de 4 losse schroeven om de canopy te bevestigen zij ook vervelend, maar dat is bij andere heli's zoals de t-rex 700 ook het geval.
Of ik volgend jaar nog steeds met deze heli verder vlieg weet ik nog niet. Ik heb diverse andere interessante 90'ers gezien die me ook wel aanspreken, waaronder RJX90EP en mogelijk de nieuwe Logo 700.
wordt vervolgd …..
Bas