90 size elektro heli ?

dat is geluk hebben.

hier gaat het nog steeds minder. wacht nu al 2 maanden op onderdelen en motor/esc.
lipo's liggen nog bij de duane. zullen hopelijk aankomde week binnen komen.
 
Tsjonge, dat is echt mazzel hebben, maar heb je dat niet gehoord dan?
Het tikken van meteel op metaal, dat moet je toch kunnen horen?
 
Dit moet tijdens de laatste vlucht zijn gebeurd. De heli was zeer zorgvuldig opnieuw opgebouwd nadat ik hem gekocht had. Ik ben altijd zeer nauwkeurig met dit soort dingen. Hoe dit mogelijk is kan ik dan ook niet verklaren ... maar ja, het blijft mensenwerk ....

Wat betreft dat tikken, dat hoor je echt niet, deze heli maakt veel meer kabaal dan een logo'tje. Dat kun je op het filmpje goed horen.
Ook in het vlieggedrag niks gemerkt, hij reageerde prima, ook geen bladspoor gehad. Ik had er geen 5 minuten langer mee moeten vliegen denk ik , dan was het echt mis gegaan.

Goed, het wordt gerepareerd en dan gaan we weer vliegen !

Bas
 
enfin, hier weer een update na een half jaar …..

De set-up heeft zich als zeer betrouwbaar bewezen. Dat elektronika echter niet het eeuwige leven heeft heb ik afgelopen zondag ontdekt….

Terwijl ik aan het rondvliegen was en voorbij kwam vliegen hoorden we plotseling "pats" , alsof er een linkje brak ......
De motor sloeg direct af. Ik vloog wind mee, en het waaide nogal haaaaaard die zondag, dus gelijk tegen de wind in gedraaid en de heli gelukkig zonder enige schade neergezet (dat was natuurlijk weer even een adrenaline stoot ..... )
Motor, accu, regelaar waren niet heet, maar zoals gewoonlijk handwarm.
De motor wilde niet meer draaien en aanvankelijk kon ik geen oorzaak ontdekken, maar er hing wel een typisch "verbrand-halfgeleider-luchtje" .......
Thuis aangekomen eens goed gekeken en er bleek aan de zijkant van de powerjazz regelaar een hele scheur te zitten …… dat was dus het geluid dat we hadden gehoord en oei, dat is natuurlijk niet goed ……
De eindtrappen zijn hoogstwaarschijnlijk opgeblazen, aldus Kontronik.
De wikkelingen van de Scorpion (HK4035-560) op het werk gemeten (zelfinductie en weerstand) en die bleek in orde. Daarna deze in de mikado logo aangesloten op een jazz 80-6-18 en liep als een zonnetje… dus dat was niet de oorzaak van de defecte regelaar.

Tja, de oorzaak van het defect is onbekend. Ik heb alleen een vermoeden en dat is dat gedurende het gebruik van de regelaar, de low ESR Rubycon capaciteiten door levensduur slechter zijn geworden, waardoor de ESR (electrical series resistance = interne weerstand) aanzienlijk is toegenomen, waardoor grote snelle piekspanningen op de voedingslijn niet meer effectief onderdrukt worden. De eindtrap van de regelaar bestaat uit een aantal mosfets en die kunnen slecht tegen continue grote overspanningspieken. Dan is het een kwestie van tijd voordat die stuk gaan.
Dat is de enige verklaring die ik er tot nu toe voor heb …

Kontronik adviseert om hem op te sturen naar de service dienst dus dat ga ik dan maar doen, eens kijken wat daar uit komt, al heb ik niet veel hoop dat het voor mij nog wat op gaat leveren …
Dus ik ben mij nu aan het orienteren op een andere regelaar, waarbij de YGE120HV mij een zeer interessante lijkt (zij hebben zelfs de "governor memory" functie uitgevonden en niet Kontronik!) .
Bovendien zijn YGE regelaars niet compleet ingegoten, dus als daar ooit iets aan stuk gaat is daar een mogelijkheid voor reparatie , dus niet zoals bij de Kontronik Powerjazz / Jive, daar is reparatie praktisch onmogelijk en is feitelijk een smerige manier om de consument te forceren om een nieuwe regelaar te kopen. Daarom liever geen Kontronik meer, maar dat hangt ook af van hoe zij het probleem met mijn powerjazz gaan oplossen ….

Verder heeft de heli het goed gehouden, ik merk nog geen echte slijtage, ook niet aan de tandwielen. De turnigy BEC werkt nog steeds prima en de JR8717's ook. Het Jeti2.4 systeem heeft me nog geen enkel moment in de steek gelaten dus al met al is het feitelijk probleemloos vliegen. De SLS'en hebben zich erg goed gehouden alleen per ongeluk een keer te diep ontladen , ja daar kunnen ze niet goed tegen, zoals de meeste andere lipo's trouwens.
Ik had na een wedstrijd de fout gemaakt om met een bijna leeg gevlogen lipo wederom te gaan vliegen en aangezien je niet merkt dat ze leegraken (het spanningsverloop is zeer constant) vloog ik te lang door waardoor een aantal cellen uit dat 12s pack gewoon stuk gingen …. dus dat was even lastig , maar feitelijk mijn eigen schuld.
Daarna heb ik gelijk labeltjes met klittenband gemaakt met de tekst "leeg" erop die ik tegenwoordig direct na het vliegen op de accu 'plak' om zo diep ontladen te voorkomen, mischien ook een handige tip voor anderen.
(ben trouwens wel benieuwd of Hyperion G3 robuuster is als hij eens een keer te diep ontladen wordt, iemand ervaring mee?)

Voor de dutch3d merk ik heel goed het verschil met de Mikado Logo, vooral met heel veel wind (2de wedstrijd in Bruchem!) kon ik toch nog 2de worden. Dit had met de Logo nooit gelukt.
Verder trekt hij, door zijn grote massa, lekker door tijdens grote dynamische figuren, dat vind ik leuk, dan heb je ook nog wat tijd om wat correcties te doen tijdens de figuur. Een stall turn bijvoorbeeld kun je lekker lang verticaal houden voordat je de staart omgooit.

Natuurlijk heeft de heli ook wat nadelen en dat is toch wel het lawaai, wat voornamelijk komt door de rechte tandwielen. Tijdens de standaard geluidsmeting zit hij net tegen de limiet aan van 80dB.
Verder is het geen lichtgewicht heli met zijn dubbele overbrenging, maar het ligt natuurlijk ook aan de set-up met aparte ontvangeraccu + BEC en zware regelaar.
Het grootste nadeel vind ik wel dat de accu horizontaal praktisch niet te verschuiven is , waardoor het zwaartepunt een probleem wordt bij gebruik van grotere lipo's.
En de 4 losse schroeven om de canopy te bevestigen zij ook vervelend, maar dat is bij andere heli's zoals de t-rex 700 ook het geval.

Of ik volgend jaar nog steeds met deze heli verder vlieg weet ik nog niet. Ik heb diverse andere interessante 90'ers gezien die me ook wel aanspreken, waaronder RJX90EP en mogelijk de nieuwe Logo 700.

wordt vervolgd …..

Bas
 
Mooi klote van de Powerjazz, maar interessant dat je al een ander op het oog hebt die in Nederland niet zoveel gebruikt worden. Ik heb nog weinig slechts gehoord over YGE, dus ik ga die keuze ook bekijken.
 
Ja dat is niet fijn om te horen! Hoe oud was je Pjazz?

Die YGE Esc's volg ik ook al een tijdje. Hoor er veel goede dingen over. Wordt eens tijd dat iemand van het forum hier zo'n ding in huis haalt:rolleyes:

p.s heb de g3's nog nooit meer ontladen dan 82%. Durf daar echt niets over te zeggen. Heb wel het idee dat ze meer vermogen vast blijven houden als je ze rond de 60 a 70% leeg vliegt ipv 80. Dat verschil merk ik bij andere lipo's niet zo heftig.
 
Tja electronica kan soms zo maar een weg inslaan, ik heb nu al zovaak regelaars zien ontploffen tot explosie aan toe b.v. mijn 90A scorpioen regelaar op mijn 500 vlammen van wel 30 cm .... zelfs mijn servo's waren uitgerookt. Maar wat betreft de YGE ik vlieg hem op mijn logo 500 de 100A versie en ik ben erg tevreden met deze regelaar daarnaast is de govener helemaal top deze regelaar heeft erg veel mogelijk heden om de ultime setup te bereiken.

Kortom bas succes ..
 
Balen Bas,

Je vermoeden zou kunnen kloppen, maar een PowerJazz zou niet zo snel ten onder mogen gaan aan "slijtage". Heb je de PowerJazz tegelijk aangeschaft met de Ion-X²?

Het is altijd balen als er onverwacht iets stuk gaat, zeker als dat tijdens de vlucht gebeurt. Maar gelukkig is verder alles heel gebleven :)
 
Enfin, gisteren de YGE120HV en de progcard II ontvangen van Heino Jung. Ziet er allemaal keurig uit.

De regelaar bevat 18 enorme mosfets die verdeeld zijn aan beide kanten van de "hoofd-pcb" , terwijl het control gedeelte op een aparte print zit. Dit is verbonden met de hoofdprint mbv gesoldeerde vergulde draadbruggen (connectorpinnen). Dat hebben ze dus wel slim gedaan, want mocht er wat met de mosfet aan de hand zijn, dat is de opzetprint eraf te solderen , waarna de hoofdprint gerepareerd kan worden.
Verder zitten er 3 stuks parallel rubycon low esr capaciteiten op de opzet print. Daarnaast zit ook de inschakelvertraging voor de capaciteiten. Inschakelvertraging doet YGE trouwens met een aparte plus draad die eerst verbonden wordt met de accu, waarna de dikke draad plus draad verbonden wordt met de accu.
Dat heeft als nadeel dat het iets omslachtiger is als je de boel gaat aansluiten maar het heeft ook weer als voordeel dat er geen schakelend element (=mosfet) in serie zit met de accu die dezelfde functie vervuld, dat geeft minder verliezen tijdens gewoon bedrijf.

Verder zitten er 3 gaatjes in de print en met de bijgeleverde rubbertjes kun je hem trillingsarm monteren, wat handig kan zijn.

De handleiding heb ik inmiddels doorgelezen en er zijn best veel instelmogelijkheden, zo kun je voor governor de P (versterking) en I (na-steltijd) parameter van de regeling beinvloeden. Ook heeft de regelaar governor memory functie zodat bij gebruik van verschillende kwaliteit accu's de headspeed hetzelfde blijft zolang de regelaar voldoende ruimte heeft (natuurlijk 'inleren' met de slechtste accu!).
Ook zit er een "governor fast" op, die de regeling aanpast aan aggressiever vlieggedrag.
etc. etc.
Natuurlijk kun je hierdoor ook een hoop verknallen als je zomaar overal aan gaat draaien ….. dus een beetje geduld zal hier op zijn plaats zijn …

De handleiding van de progcard II vind ik zelf niet zo heel duidelijk en je kunt zien dat dit geschreven is door een techneut. Dus hier moet ik nog eens even goed in duiken.

Vanvond zal ik even wat foto's plaatsen dat zegt zoveel meer.

Hopelijk kan ik de zaak komend weekend in gaan bouwen.

wordt vervolgd ….
 
... Dit is verbonden met de hoofdprint mbv gesoldeerde vergulde draadbruggen (connectorpinnen). Dat hebben ze dus wel slim gedaan, want mocht er wat met de mosfet aan de hand zijn, dat is de opzetprint eraf te solderen , waarna de hoofdprint gerepareerd kan worden...
Dat zal eerder zijn gedaan om één stuurprint met meerdere soorten FET prints te kunnen gebruiken. Ik hoef jou denk ik niet uit te leggen Bas wat er met stuurprint gebeurt als FET er uit vliegt, there goes the neighbourhood :(
 
jazeker, dat is ook een mogelijkheid, overigens kan het meevallen als een mosfet sneuvelt, het hoeft niet altijd desastreus af te lopen voor de omliggende componenten

al met al lijkt er goed over te zijn nagedacht, nu ook maar hopen dat hij net zo goed werkt ......

Bas
 
Zo, vanavond de regelaar uitgepakt en ingebouwd in de heli. Was weer meer werk dan verwacht.
Ditmaal gekozen om de regelaar aan de zijkant te monteren en niet meer aan de onderkant, waar hij kwetsbaarder is tijdens een crash. Daarvoor moest ik wel een dun epoxy plaatje aan het frame bevestigen waar de regelaar op gemonteerd moest worden.
Ook worden de "grote stoorvelden" aan 1 zijde van de heli gehouden, dus beter gescheiden van de "laagstroom" electronika. Aan de andere zijde van het frame loopt nu de draad naar de staartservo. Ook komt aan die kant de ontvangerlipo te zitten (en dus ook niet meer onder het frame) en is dan wat gemakkelijk te bevestigen.

Hieronder wat foto's. Hopelijk binnenkort de afstelling. Wordt vervolgd ...

11504ad78a73edfbf.jpg


progcard II : algemene instellingen
11504ad78a74309a8.jpg


rest van de instellingen :
11504ad78a7464a31.jpg


regelaar ziet er netjes uit :
11504ad78b094da6f.jpg


in totaal 18mosfets ( 9 aan elke kant van de pcb)
11504ad78b0983d9e.jpg


ja dat zijn dikke jongens !
11504ad78b4fce833.jpg


zijkant :
11504ad78b0a0e134.jpg


modulaire opbouw van stuurprint en buffercapaciteiten :
11504ad78b4f9c379.jpg


eindelijk netjes ingebouwd .... altijd meer werk dan je denkt
11504ad78b94d38d5.jpg


11504ad78b955ab35.jpg


Ook maar trillingsarm bevestigd mbv 2 lagen foam tape:
11504ad78bbc25c0d.jpg


En natuurlijk gelijk de MUI-150 sensor er weer bij gebouwd (=hall-sensor)
11504ad78b95cebd2.jpg


11504ad78bbbe718a.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Erg netjes Bas wat heeft deze vette regelaar nou gekost ... en even goed de gebruiks aanwijzing lezen van de programmeercard ik had er wel even ruzie mee in het begin maar nu mijn beste vriend ha ha..
 
He Henry, dus jij vliegt er ook mee ? En hoe bevalt die ?

Ja de manual is niet heel gemakkelijk geschreven, maar ik moet er wel uit komen

Bas
ps. de prijs ... tja ...altijd te hoog ... maar ja .... goed voor de economie zullen we maar zeggen ....
 
Ik vlieg de 100 amp op mijn logo 500 en ik ben super tevreden over deze regelaar de govener is perfect ik vlieg daarnaast ook de jive en powerjazz ik vind de govener niet minder dan die van kontronik. Kortom geweldig
 
Ik zie op de foto's ergens een draadje lopen van de anti-vonk schakeling, maar waar gaat die naartoe? Hoe ga je dat straks doen bij opstarten Bas?
Verder netjes ingebouwd, ben benieuwd of de governor net zo goed zal presteren als die in de powerjazz.
Sukses!
 
@ henry : dat is dan een goed vooruitzicht voor mij

@frank :
de draad voor de anti-vonk schakeling gaat nu naar een 7 pins connector die in de balancerconnector past van het "bovenste" lipopack (daar staat immers het hoogste potentiaal op)
De volgorde van aansluiten is dan als volgt :

1- maak eerst de min-verbinding tussen regelaar en accu
2- verbind daarna de (dunne) anti-vonk draad met de plus van de accu
3- wacht even totdat er wat piepjes geweest zijn van de regelaar
4- maak de plus-verbinding tussen regelaar en accu

Ik heb vandaag nog eens nagedacht over de connector aan de anti-vonk draad en het is toch wel mogelijk om een verkeerde verbinding te maken, als je hem bv. verkeerd-om insteekt.
Dan zit de anti-vonk draad aan de min van het bovenste pack. Als je dan vervolgens de plus van de regelaar (stap 4) met de accu verbind maak je sluiting in het bovenste pack.

Ik denk dat ik uit voorzorg toch aan iedere plusdraad van het bovenste 6s pack een aparte kleine connector ga solderen, om vergissingen te voorkomen ...

Bas
 
Ik heb vandaag nog eens nagedacht over de connector aan de anti-vonk draad en het is toch wel mogelijk om een verkeerde verbinding te maken, als je hem bv. verkeerd-om insteekt.
Dan zit de anti-vonk draad aan de min van het bovenste pack. Als je dan vervolgens de plus van de regelaar (stap 4) met de accu verbind maak je sluiting in het bovenste pack.

Ik denk dat ik uit voorzorg toch aan iedere plusdraad van het bovenste 6s pack een aparte kleine connector ga solderen, om vergissingen te voorkomen ...

Inderdaad Bas, is wel zo veilig, de antivonk is vermoedelijk een weerstand in serie met de +, die weerstand zal dan in rook opgaan :(
 
Back
Top