80cc 4takt mini quad ,conversion. RC car

Discussie in 'Big Scale auto's' gestart door e12, 22 okt 2015.

1. Roelof

Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    20 aug 2003
    Echt, met dit wil je zoveel mogelijk controle en wil je gewoon dat je stuur als een servo werkt. Ga nu niet kloten met constructies die links en rechts draaien zonder een positionering naar je zender, dat gaat een hoop fouten met met zo'n groot log ding ook ongelukken geven.

Koop nu gewoon een servo controler board om het in 1x goed te doen.

2. e12

e12

Lid geworden:
    8 dec 2012
    hoi ruud ik heb nog eens gekeken,naar de schakelaar , en het overtollige deel afgezaagd, En de schakelaar , ingedrukt en toen proberen te schakelen naar linksom , en rechts om .
    en wat u dacht was mogelijk thx!!
    Ik heb nu ondekt dat er zelfs een 0 stand is ,dus jesssssssssssssss ik ga hem vast maken en de hendel bedienen met een servo ,

Ik hoop dat mijn idee van een veer die de wiellen terug in de recht door stand te treken , snel genoeg is .
    En anders moet ik wel de andere optie aan kopen .

3. ruudxd

ruudxd Forum veteraan

Lid geworden:
    25 nov 2007
    Mooi dat het werkt!

4. e12

e12

Lid geworden:
    8 dec 2012

hoi u bedoeld naar de servo,denk ik,

en ja als het niks is moet ik wel ja..
    Maar alle auto,s rijden zonder servo, de auto waar mens in rond rij bedoel ik dan.
    volgens mijn hebben de meeste rc auto,s een andere ophangen ,daar weet men dat er een servo inkomt,die de boel in positie breng zo als ingebracht is.
    Maar gezien de quad, een ophangen heeft die men kan afstelen.
    en de quad ook een aardig gewicht heeft, van zich zelf al de positie van recht door aan neemt.)KPI King Pin Inclination)
    Ofwel de fusee dwarshelling ,is de hoek tussen de lijn door de fuseedraaipunten en een loodrechte lijn op het wegdek.
    Daar door worden de wielen in rechtuitstand gedwongen.
    Door de wielen toe spoor te zetten zal de quad continu wringen tot hij recht door rijd,
    dit samen met een extra veer of twee, zal dat sneller gaan ,en denk geen probleem geven ,

maar kloten zo als u dat noemt ,
    is zoeken naar een weg.met spullen die ik heb,
    maar bedankt voor het compliment haha.

Natuurlijk moet alles werken ,!
    en moet men ook alle controlle hebben .,
    Eerste wat ik test is , de schakelaar op me zender die ,de motor uit zet, en de rem bediend,
    veiligheid voor op.

5. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    KPI (in gewoon Nederlands heet dat de naloop) gaat niet werken, het is niet zoals in een gewone auto, waar als je het stuur los laat de wielen terugdraainen naar de middenstand... Iedere modelauto heeft dat namelijk ook, maar als je servo niet terugdraait naar het midden bij loslaten van de stick (of stuurwiel) komen de voorwielen ook niet terug.
    Waar Roelof op doelt, is de "interface" tussen jou en die servo, denk ik...
    Met een ruitenwissermotor die zich niet als een proportionele servo gedraagt (de wielen volgen niet zuiver jouw stick (of stuurwiel) beweging), dat stuurt enorm moeilijk.

6. e12

e12

Lid geworden:
    8 dec 2012
    Hoi

Ik begrijp wel wat roelof op doelt

Ook ging het al niet meer over ruiten wisser motor !??

De wielen gaan wel terug !!

Berichten daar voor gingen over accu. Boormachine ,
    Daar had ik ook bij verteld dat die motor zo dra spanning er af is , te verdraaien is .
    De wielen gaan van zelf naar de zo genoemde recht uit stand !!

En met twee veren gaat dat rasend snel !

De quad stuurd zeer moeilijk !

Als het niet gaat werken dan ga ik verder met de ruiten wisser als servo met een h brug print of een regelaar .

Maar eerst dit proberen .

Maar als jullie zon quad in handen zouden hebben gehad dan wist je wat ik bedoelde .want hij wil bijna niet de bocht in zeker niet met alleen door te sturen .

Vandaag banden terug op velgen en lucht er in.
    Had ze blauw gemaakt had een 1/4 hammerite blik verf gekregen ,die was blau dus de velgen licht geschuurd en dat er over . Loodmenie was al op ,
    Grond verf met daar na spuit bus hechte niet zo goed .
    Nu heb ik geen verf meer hoeven kopen .

[​IMG][​IMG]

Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  7. e12

e12

Lid geworden:
    8 dec 2012
    Zo wielen er weer op. Nu uit laat nog behandelen .Daar na beginnen aan de besturing . M

Op de foto's krijg ik een ander kleur rood ,lijk wel rosé baba
    r[​IMG][​IMG][​IMG]

8. truckbouwer

truckbouwer

Lid geworden:
    13 jan 2015
    ik rijd al jaren met een besturing waarbij de wielen niet vanzelf terug komen in de middenstand en heb er geen moeite mee .
    het is gewoon even wennen meer niet en ook bij mijn volgend model gaat dat zo worden het scheelt gewoon een hoop gedoe en draden en stangen voor de pot meter .

9. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Maar vermoedelijk rijd jij met die modeltruck niet zo heel erg hard.....

Ik kan ook schepen besturen met NFU sturing (Non-Follow-Up, roer volgt niet de stand van de hendel) maar waar ik moeiteloos, 200 meter volgeladen chemietanker op die manier de Nieuwe Waterweg op stuur, met een modelbootje wil dat niet, hoor, je blijft sturen maar je gaat nooit rechtuit....

Ik denk dat dat met een vlot ding als die Quad ook uitermate lastig gaat worden, helemaal als je in terrein continue uit de gewenste richting gestuiterd wordt....

10. michel pet

michel pet

Lid geworden:
    8 dec 2004
    we gaan het zien ik heb de hoop opgegeven wordt een goed koop model net als nikko flap flap stuur.

11. e12

e12

Lid geworden:
    8 dec 2012
    Hoi bedankt weer voor reactie,à

Hoop op gegeven , die is mooi.gelukkig ben ik vast beraden !
    En ik zei al als het niet werk ,dan ander optie .maar eerst zo proberen .

Neem gewoon iets aan, zou ik bijna zeggen .

Het is geen rc modelauto !

Mijn Beetle 1/5. Daar kon je ook niet hard een bocht nemen !!

Komt goed ,heb hem bijna zo ver !

Had een mooi body gezien ( trap auto voor peuters )

12. e12

e12

Lid geworden:
    8 dec 2012
    Ik denk dat dat met een vlot ding als die Quad ook uitermate lastig gaat worden, helemaal als je in terrein continue uit de gewenste richting gestuiterd wordt....[/QUOTE]

Hoi , als je een servo safer er tussen heb !!

Stuiter je wielen ook !
    Alle kanten op ,

Toch ! Ik bedoel laat hem eerst maar eens rijden !
    Denk dat draai cirkel ook gigantisch is.haha

13. e12

e12

Lid geworden:
    8 dec 2012
    Heb onder tussen ook een 12 volt lineair servo ,die heel sterk is maar wel traag .
    En ruiten wisser motor moet ik een print je kopen ,maar 25 euro en kan maar 12. A.hebben ,
    Maar dat is licht ,
    H brug met relais gaat te traag ,

Ik ga nog maar eens actief Google voor een idee .

[​IMG][​IMG][​IMG]

14. ruudxd

ruudxd Forum veteraan

Lid geworden:
    25 nov 2007
    12A?
    Hoeveel gebruikt dat motortje dan?
    Volgens mij zit er bij auto's maar een 10A zekering in?

15. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Geloof me nou maar, zonder "follow-up" besturing (dat de stand van de wielen 1:1 de stand van de stick volgt), wordt dat niks. Daar heeft die servo-saver niks mee te maken, want ook die veert weer terug.

Stel je voor de grap eens voor, dat die servo-saver niet terugveert, dus na een klap staan je wielen niet meer rechtuit, maar in de stand waar ze door de klap terecht gekomen zijn. Dat stuurt absoluut klote omdat je continue moet corrigeren. En precies zo gaat een "non-follow-up" ook sturen: als je rechtuit wilt rijden, moet je handmatig de middenstand opzoeken, en dat doe je niet door gewoon de stick los te laten,maar door de stick op het exact juiste moment los te laten. En juist met héél kleine afwijkingen, word het alleen maar lastiger,omdat je steeds korter moet corrigeren, en op een gegeven moment KUN je niet korter meer sturen, maar rij je nog steeds niet rechtuit....

16. e12

e12

Lid geworden:
    8 dec 2012
    Hoi heb geen tijd meer gehad om er aan te werken .
    Ik ga het sturen toch met het servo ,idee maken , dus met los printje en dan met een popmeter aan de as, hoop dat het systeem ook snel reageer , ,Gezien de quad als je er op rijd al moeilijk de bocht in ga ,
    Dus ik neem aan wat men zeg ,
    Moet dus printje gaan kopen maar ,zal wel even duren voor ik daar mee verder kan , tot zo ver thx,

Laatst bewerkt door een moderator: 18 dec 2015
  17. Roelof

Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    20 aug 2003
    Ik ben met een dergelijke ruitenwisser motor bezig en deze verbruikt onbelast een 4.5A, probeer ik de as tegen te houden met een stokje (wat niet lukt) komt deze nog niet boven de 5A uit. Dus die 12A zou nog wel eens kunnen werken. O ja, gebruik wel de draden die de motor op de langzame stand laat draaien, daar zitten de koolborstels recht tegenover elkaar en verbruikt het minste stroom.

18. e12

e12

Lid geworden:
    8 dec 2012
    Zo even stil geweest , Maar was ook wan het zoeken naar lineaire servo, s .en kwam ik op. Een electric rol stoel uit , uit eindelijk , gratis op mogen hallen 3 servos ,

[​IMG].

2 auto accu's er in en rijd ook nog haha
    Motor regelaars zijn best duur maar met. Rc servo de stik bedienen gaat ook , hij is nu gestript en rc,
    Dit voor het veld te maaien (vliegveld ,)

Maaier had ik al , een met een aandrijving , ik ga die snaar gebruiken ok een dynamo te laten mee draaien ,die dan de accu's gelijk bijlaad,

Filmpje komt nog , [​IMG][​IMG]

De quad besturing , ben ik de stuurstang aan het veranderen ,
    Er komt een vaste stang tussen de twee fusee ,
    En boven de stang komt lineaire servo , vast te zitten een kant anderkant , op de stuurstang,
    Heb maar 2 cm nodig om uiterst links en rechts om te sturen ,

De servo is 12 volt en daar moet ik dan een regelaar voor hebben .
    Ik ga het eerst in bouwen en dan meet ik hoeveel amp de regelaar moet zijn ,

De ruiten wisser motor trok echt te veel , misschien ook mede door manier van bevestigen ,

Maar goed zijn weer aan de gang

19. ShadesInBlack

ShadesInBlack

Lid geworden:
    21 mrt 2006
    energie door de accu's geleverd ook een dynamo mee aandrijven om ze terug te laden? Dat lijkt me geen zin hebben? Gewoon manier om de accu's leeg te trekken lijkt me.

20. e12

e12

Lid geworden:
    8 dec 2012
    Nee niet door de accu s!!

De maaier is een benzine maaier die aandrijving heeft !! Die via een v snaar van de kruk as naar een dif loppen , die de wielen aan drijf , die dif gaat weg daar dynamo op ,

Deel Deze Pagina