7 cilinder 120 cc radiaal motor

Deze week zoals voorgenomen mezelf in de avonduurtjes bezig gehouden met achterkant van het carter waar de centrale mengsel inlaat opening en de 7 uitlaat openingen naar de cilinderkoppen in zitten.
Een aardig onderdeel om te maken omdat er van alle soorten draai en freesbewerkingen aan zitten en ook de verdeeltafel weer eens een keer mag doen waar ie voor gemaakt is.
Begonnen met een grote plak 2007 alu onder mijn lintzaag te leggen.
20190520_144742_resized.jpg


Dan een begin maken met een gat boren en vlakken en dan volgens tekening de verschillende diameters draaien.
20190520_163522_resized.jpg
20190520_205702_resized.jpg
20190520_210220_resized.jpg


Er komt volgens de tekening een soort kelkvorm in de binnenkant om de gassen beter naar de 7 uitlaat openingen te leiden.
Hier heb ik dus een speciaal beiteltje voor geslepen,erg gemakkelijk ging het niet,het hapte nogal maar uiteindelijk toch gelukt.
20190520_221641_resized.jpg
20190520_221830_resized.jpg


oke ,

volgende avond het geheel omgedaaid in de drieklauw.
20190522_210408_resized.jpg
20190522_212906_resized.jpg


oke,genoeg gedraaid,verplaatsing naar de verdeeltafel voor diverse rondjes frezen en boren.
20190523_192940_resized.jpg
 
Deze week zoals voorgenomen mezelf in de avonduurtjes bezig gehouden met achterkant van het carter waar de centrale mengsel inlaat opening en de 7 uitlaat openingen naar de cilinderkoppen in zitten.
..... Er komt volgens de tekening een soort kelkvorm in de binnenkant om de gassen beter naar de 7 uitlaat openingen te leiden.Bekijk bijlage 321845
Volgens mij bedoel je hier de 7 inlaat openingen, of vergis ik me nu erg?
 
En ik zat te denken aan "de uitlaten" van de cilinders. :rolleyes:
Maar je hebt gelijk het zijn de uitlaten van de verdeelkamer. Daar gaan pijpjes in die naar de inlaten van de cilinders gaan. :thumbsup:
 
Ff een vraagje tussendoor waar mischien iemand wat licht op kan schijnen.
Ik zit na te denken.over wat voor carburateur ik zal gebruiken.
Ik heb methanol caburateurs voor 7.5 en 15 cc glow motoren maar die vind ik zelf nog al lastig af te stellen voor gewone benzine.

Nou heb ik ook nog een nooit gebruikte walbro liggen.
Maar daar zit voor zover ik weet een membraan in wat als brandstofpomp gebruikt wordt.
Dat betekend dat je een afwisselende positieve en negatieve carterdruk nodig hebt zoals in de meeste 2 takt 1 cilinder motoren.
Nou heeft mijn motor een constante onderdruk,iemand een idee of en hoe ik dit toch zou kunnen laten werken?
 
Ik heb methanol caburateurs voor 7.5 en 15 cc glow motoren maar die vind ik zelf nog al lastig af te stellen voor gewone benzine.
Ik denk dat je sowiso niet heel veel succes zal boeken met een carburateur voor 15 cc, op een motor van 120 cc (effectief ongeveer gelijkwaardig aan 60 cc tweetakt...)

Je kunt hetzelfde doen als Moki: een klein nokje en plunjertje op de krukas, wat een drukpulsje genereert om de carburateur te bedienen.

MAAR: je moet eens naar de website van Morris Mini Motors gaan. Die gebruikt voor dit soort toepassingen een heel klein electrisch aangedreven brandstofpompje wat de taak van de inwendige pomp van een walbro overneemt. Voor zover ik begrepen heb, knutsel je gewoon je walbro op de motor, maar domweg zonder puls-aansluiting (de inwendige pomp zit er nog wel maar doet niks meer). Het electrische pompje draait de brandstof naar de carburateur, en de drukregelaar in de carburateur zorgt dat alles goed komt.

Alternatief: een glow carburateur is redelijk eenvoudig te modificeren naar benzine... Ik doe niet anders de laatste tijd....
 
Dat met die nok en plunjer lijkt me nog best lastig te maken op de krukas omdat die alleen van de voorkant uit het carter steekt.

Ik zal ook eens naar dat elektrisch pompje kijken,volgens mij heeft walbro ook zoiets.

Net gekeken naar die micro pump van morris
,veel geld voor zo'n pompje.

Mooie complete set ook voor 750 euro.
Ik ga toch het meeste zelf maar proberen te maken.
Wel meteen een leuk voorbeeld gezien voor de magneetring.
Leuk avond projectje onder het motto beter goed gejat dan slecht verzonnen.
 
Laatst bewerkt:
Net gekeken naar die micro pump van morris
,veel geld voor zo'n pompje.
IK heb geen idee wat ze kosten, maar volgens mij is het niet zo heel moeilijk voor jou, om een klein electromotortje met een excentriekje te maken, wat een klein membraampje heen en weer duwt. En dan heb je al een pulsgeneratortje, kun je zo aansluiten op de pulspoort van een Walbro.

Het is allemaal niet zo moeilijk....
 
Dat met die nok en plunjer lijkt me nog best lastig te maken op de krukas omdat die alleen van de voorkant uit het carter steekt.

Maar om daar nog even op terug te komen: je kunt, neem ik aan, ook gewoon gebruik maken van de bestaande nokkenringen? Volgens mij doet Moki dat ook....
 
Ok;
Ja daar zou ik eens over na moeten denken.
Krukas of nokkenas maakt idd niet zoveel uit,aantal pulsen loopt op gelijk met toerental.
Gewoon een soort nokvolger plunjer dinges.
Mischien wel te doen.
Ik heb alleen geen idee wat de opbrengst van de pomp dan is naar daar valt natuurlijk best simpel een restrictor tussen te bouwen als het teveel is.
Maar als het te weinig is?
De nokkenas draait maar op 1/6de van de nokkenas
 
Ik zat te denken aan een ingekort model auto schokdempertje zonder olie compleet met veer als plunjer,zou dat werken?
Heb ik nog wel liggen in verschillende formaten.

Edit
Busje draaien met inwendige veer die de plunjer van de schokdemper op de ring houdt en stukje gehard staal op de zuigerstang monteren als nokvolger.
 
Laatst bewerkt:
Zou moeten werken, al denk ik dat een membraan i.p.v. zuiger beter werkt.. De slag is maar klein, en iedere lekkage verzwakt de puls
 
Ja mee eens,de slag is idd maar klein.
Maar wel veel makkelijker te maken.

Maar wat verander jij eigenlijk aan zo'n carburateurtje als je ombouwt naar benzine?
 
Maar wat verander jij eigenlijk aan zo'n carburateurtje als je ombouwt naar benzine?

Sorry, had die vraag eerder over het hoofd gezien... Was niet de bedoeling, er is niks geheims aan.

Alleen maar (indien nodig) de lineariteit.
Tot mijn verbazing zijn er carburateurs die zonder verdere aanpassingen af te stellen zijn voor benzine (sommige heli-carburateurs, en bijvoorbeeld SuperTigre carburateurs krijg je ook prima afgesteld zonder er in te slijpen), maar de meeste die ik tegen kom, moet ik in de schuine groef van de gasklep slijpen.
IMG_2814.JPG


IMG_2815.JPG


Het is me tot nog toe gelukt om één carb goed te krijgen door de konushoek van de metering naald aan te passen, maar dat is echt een hit or miss situatie.
 
Back
Top