7 cilinder 120 cc radiaal motor

Edit, never mind, pagina 1 post 1 staat het probleem getekend.

Er zijn wel ooit stermotoren gebouwd die het probleem niet hadden, maar die waren godsgruwelijk lastig, zowel qua sleutelen als productie, en ze sleten erg snel. Hadden een heel ingewikkelde constructie met concentrische groeven in de drijfstangvoet en matchende groeven in de hulpdrijfstangen, zodat iedere hulpdrijfstang ogenschijnlijk om de kruktap scharnierde.
Is men heel snel van afgestapt, geloof ik....
 
Stermotoren worden nogal "lang" als je ze met losse drijfstangen zou bouwen, en de cylinderkrans word dan ook een beetje "wokkelvormig", de kruktap gaat kwispelen en nog veel meer van die narigheid....
 
Brutus, Dank voor de uitleg en de formule , Ik ga straks alle maten eens exact op papier zetten.
Zie op tekeningen al wel dat het verschil behoorlijk is, Dat word dus even overnieuw beginnen.
 
Whoops.... Ik geloof dat ik een dom foutje gemaakt heb bij de formule.... "inverse Cosinus" moet "inverse Sinus" zijn.... dom dom dom, ik ben wat roestig met dit soort dingen geloof ik....:hammer:
 
Je hebt gelijk... had de formule wel aangepast, de woordelijke beschrijving niet....

Gelijk gedaan.
 
@ Brutus Hoe duidelijk je uitleg ook is , ik ben halverwege de eerste zin de weg al kwijt, Maar ik heb hier wat gegevens

aantal cilinders 7
Slag 82 mm
Lengte hoofddrijfstang op hartmaten berekend 191.25 mm
Drijfstangen 137.25 mm

Kan de ringen waar de cilinders op rusten nog wel 1.25 inkorten dan zou hoofddrijfstang 190 worden
En de cirkel van het gatenpatroon 2 mm vergroten dan worden de drijfstangen 135 mm

Zou je eens voor willen rekenen aan de hand van de door jou gegeven formules? Dan zit er een kans in dat ik het met de getalletjes erbij ook ga snappen,
Bedankt
Remco
 
Remco,

Ik heb alleen kruklengte, drijfstanglengte en het aantal cylinders nodig. De lengte van de hulpdrijfstangen en de steekcirkel op het moeder-bigend doen niet ter zake (zijn niet van invloed op de offset).

Kruk/drijfstangverhouding is 41/191,25=0.2144
Krukhoeken zijn 51.43 graden, 102.86 graden en 154.29 graden
Drijfstang hoek voor cyl 2&7 = inv.sinus (0.2144 x (sin 51.428))= 9.65 graden
Drijfstang hoek voor cyl 3&6 = inv.sinus (0.2144 x (sin 102.857))= 12.06 graden
Drijfstang hoek voor cyl 4&5 = inv.sinus (0.2144 x (sin 154.286))= 5.34 graden

Deze hoeken zijn de offset-hoeken, en moeten dus voor het tekenen van het gatenpatroon opgeteld worden bij de cylinderhoek t.o.v. cyl 1

Je moet dus op je moederdrijfstang hoeken uitzetten van:
51,43 + 9,65 = 61.08 graden
102,86 + 12.06 = 114,92 graden
154,29 + 5,34 = 159.63 graden

Gemeten vanaf de hartlijn van de moederdrijfstang, en met het hart bigend als middelpunt.

(Reken en/of intoetsfouten voorbehouden)
 
Ja ik heb t ff nagerekend en het klopt.
Ik ben onder de indruk Brutus,
Weer wat geleerd!
Nou snel naar de garage,ff spanen maken
 
Iemand heeft een dubbele merlin op schaal nagebouwd 24 cilinder..
Mooi hoor. Heb je een link wellicht.
Is het geen Napier Sabre?
24 cylinders in H-configuratie.

edit: nee, de Sabre had geen kleppen maar gebruikte roterende cylinderbussen voor in- en uitlaatsturing.

640px-NapierSabreIII.JPG


... teveel veel te fijn werk, teveel serie matige onderdelen, horror om af te stellen, en constructie technisch loop je enorme risico's dat je t verprutst.....
En mijn all-time favoriete motor, al paar keer op MBF in diverse draadjes, de Deltic.
De Napier Deltic scheeps- en trein-motor had 6x6=36 zuigers en 18 cylinders, 6 van onderstaande animaties naast elkaar:
Wikipedia...Napier_Deltic

Meer foto's en bouwbeschrijving van de magnifieke modelversie van de Deltic:
CNC Machining Craftsman—Clen Tomlinson

ClenSectionM.jpg


Napier_deltic_animation_large.gif
 
Laatst bewerkt:
Ja ik heb t ff nagerekend en het klopt.
Ik ben onder de indruk Brutus,

Als alles goed gegaan is, heb je met deze hoeken dat als de kruktap recht onder de cylinder in kwestie staat, de twee gaten van de hulpdrijfstang precies in één lijn liggen met de krukpen EN de hartlijn van de cylinder, m.a.w. BDP is ook écht BDP....

Let wel, als je nu wat gaat veranderen aan de moederdrijfstang lengte, moet je de hoeken opnieuw berekenen. Het zal niet veel schelen, maar met wat pech teveel en dan gaan met name cylinders 3 en 6 er uit lopen.
 
Dank U .
Zat er even vreemd tegenaan te kijken , maar na even vogelen het inv.sinus knopje van de zakjapanner gevonden, en dan krijg ik dezelfde waarde, ( paar honderdste van een graad verschil maar dat zal aan afronding liggen.)
Grootste schijf op verdeel toestel is 117 gaten. zit helaas geen 90 gaten ring op , dan had ik een mooie verdeling van 0.1 graad , Daar meer eens even rustig voor gaan zitten ,

Bedankt
 
Mooi dat het allemaal weer duidelijk is,en vooral op tijd ook voordat er een veel grotere investering in tijd en moeite was gedaan.

Net nog ff een anderhalf uurtje rotzooi staan te maken.

Ik heb eerst het laatste vlak klaar gemaakt en toen ff nagedacht wat de volgende stap zou zijn.
Besloten om alle gaten voor de voorkant en achterkant van het carter naderhand door de deksels heen te spotten zodat ze iig zeker op de corresponderende plekken zitten.
20171121_183542[1].jpg


Dan de achterkant maar af draaien,dus carter uit het verdeelapparaat en in de draaibank.

Om de pasrand voor het voorste lagerhuis precies concentrisch te laten zijn met de lagerzitting in het carter dacht ik het geheel op een opspandoorn op te spannen.

stukkie alu afgedraaid zodat het precies in de lagerzitting paste en m8 erin getapt.
20171121_205615[1].jpg
20171121_205819[1].jpg


Nou de hele plak er af draaien en de pasrand er in draaien.
20171121_210220[1].jpg
20171121_213846[1].jpg
20171121_215127[1].jpg
Bekijk bijlage 262829

Morgen maar eens ff kijken hoe ik de 3 uitsparingen ga maken.
Ik heb al een idee..
 
Laatst bewerkt:
Nieuwe onderdelen voor de hoofd drijfstang gemaakt. Een nieuw zaagblad in de beugelzaag doet wonderen.Ding zaagt weer mooi recht en in de helft van de tijd.
Het was even rekenen hoe het te doen met het verdeeltoestel. Achteraf heel eenvoudig natuurlijk. 117 gaten x 40 maakt 4680. ( 40 is de overbrenging van het verdeeltoestel) 360 / 4680 maakt 0.076923 Het aantal graden delen door die 0.076923 , en je krijgt het aantal gaten wat je door moet draaien. Heb het op 6 achter de Komma genomen om de afronding fout zo klein mogelijk te krijgen.
ster11.jpg
 
Kijk Remco,dat ziet er beter uit,

Lijkt meer op de verdeling op mijn drijfstang nu

Screenshot_20171121-070136.png


Ik heb nog wel wat gedaan,voornamelijk ruzie gehad met mijn eigenbouw mini cnc freesmachientje.

Ik dacht de 3 ronde sleufgaten maar eens cnc te maken,scheelt weer complexe handelingen op de verdeeltafel.
Maar ik doe dit te weinig,foutje in de tekening en hij deed totaal niet wat ik wilde.
20171122_223612.jpg

En ik heb al zoooveel verprutst met dat machientje(puur onkunde)dat ik er voort voorzichtig mee ben.
Ik heb geen zin om weer opnieuw te beginnen.
20171122_222910.jpg


Uiteindelijk 1 gat kunnen frezen,wel goed gelukt,gelukkig.
Wel 3 uur mee bezig geweest(ex.tekenen)zucht..

Ach ja,ik gebruik dat ding bijna nooit,te complex behalve voor de buitencontouren voor mijn drijfstangen,deze hoofddrijfstang wil ook proberen uit te contouren.

De kruk gaten en alle andere cruciale dimensies gaan gewoon conventioneel met de digitale uitlezing op mijn andere freesmachine,daar is mijn cnc machientje niet nauwkeurig genoeg voor.
 
Laatst bewerkt:
Waar zijn die uitsparingen voor in de hoofddrijfstang? lijkt mij niet in de weg te zitten als dit gewoon rond is .
Of heeft dit al weer met de balans te maken?

Nee die moet niet scharnieren, maak hoofddrijfstang een stuk langer naar onderen toe, zodat die ook om het lager valt, Heb het gat hetzelfde gemaakt zodat ik ook gewoon een standaard 18 mm piston pen kan gebruiken om de boel vast te zetten.
als alles dan op de plek zit zal ik nog op zeker twee plaatsen en een inbus oid inzetten
 
Back
Top