Ik schrijf toch niet dat ik die accu vrolijk uren lang op 7.3V door laat pruttelen?
Dat schreef je inderdaad niet maar zo heb ik het geïnterpreteerd, sorry.

.
Dus hem 's nachts/onbewaakt door laten laden is zeker niet de bedoeling. Ik weet dat een unilader geen druppellading heeft en gewoon stug door zal gaan. Dus ik was wel van plan de accu direct los te koppelen bij 6.9 V(of als dat ook kan, 7,3V) en het laden steeds in de gaten te houden.
Dat is prima. Een accu onbeheerd laden, wat voor accu dan ook, is nooit een goed idee. De eerlijkheid dwingt me dat ik het toch af en toe wel eens doe (deed). NOOIT snelladen want dat durf ik ook niet.
Je zegt "laden met een geringe stroom". Dat is toch die 0.1C of moet je dan nog lager gaan om de accu veilig hoger dan 6.9V te krijgen? Of kun je alleen maar een loodaccu op die hogere spanning krijgen met een speciale lader, en lukt dat nooit met een unilader?
Een laadstroom van 0,1C is prima, mocht het iets meer zijn dan kan dat ook nog weinig of geen kwaad. Zorg wel dat je altijd onder de, laten we zeggen, 0,2C blijft.
Het "probleem" met een universeellader is dat de spanning intern iets van 18V of zelfs meer is. Er zit een simpele (des al niet te min doeltreffende) stroombron in maar GEEN spanningsbegrenzing. Zolang de accu aangesloten blijft zal die stroombron proberen die gewenste laadstroom te laten lopen. Naarmate de accuspanning hoger wordt zal die van de lader ook omhoog gaan. Dat kan theoretisch tot iets van 18V oplopen en dat kan dus makkelijk verkeerd gaan.
Lage aantal cycles is geen probleem, het bootje waar hij in zit zal niet zo vaak worden gebruikt.
Pas op, een accu verouderd ook als hij niet gebruikt wordt! Omdat er dan vaak niet of te weinig naar om wordt gekeken kan die periode van "niets doen" slecht uitpakken voor de accu. Zet de accu NOOIT leeg of slechts gedeeltelijk geladen weg. Daardoor kan je accu binnen korte tijd veel slechter worden.
Wanneer je de accu constant aangesloten laat op een lader met een uitgangsspanning van 13,8V kan dat de levensduur van de accu aanmerkelijk verlengen. Dus thuis komen, de accu op de lader aansluiten die hem bij laad tot 13,8V en dan gaat hij over op onderhoud. Er loopt dan nauwelijks of geen laadstroom meer maar de accu wordt netjes op peil gehouden. Dit kan een loodaccu jaren volhouden!
Off Topic.... wat doe jij dan allemaal met je starkist????
Niet veel anders dan jij denk ik.

Ik gebruik echter vrij kleine accu's van 4Ah of 6 Ah. Die dingen kosten niet veel en dan vind ik 4 à 5 jaar nog best lang.
Zeker weten doe ik het niet maar mij bekruipt wel eens het idee dat die accu's niet echt 100% nieuw waren toen ik ze kocht. Zo af en toe heb ik wel eens het idee dat ze een eerder leven achter de rug hebben als accu in een alarminstallatie of zo iets.