5 mm verenstaal buigen.

Ik las dat als je buigt, de kristalstructuur van het staal veranderd. Maar dat het zich ook niet meer richt? Verenstaal wordt getrokken. Je ziet ook dat er afzetting van de matrijs/nozzle op de draad zichtbaar is. Dusdanig dat je kan concluderen tijdens de trek wordt geroteerd om het draad te richten tot recht...

Laatst nog even met een clubtechneut er over gehad...
eigenlijk alles gelijkmatig verhitten op dat donkerrood... en dat kan alleen in een oven.
Koelen zou in iets verwarmde motorolie moeten...

Ik vraag me af of een omzetting met hittespot hersteld wordt? Want hoe zit het met de overgangen en de veranderingen in het metaal?

Veren in verenfabrieken gaan de oven in... en wordt een procedé gevolgd?

Idd heb ik voor de Sultan dan maar eens de krullen koud gezet.
Hoe sterk ze zijn? De kist moet nog steeds z’n maiden doen...
 
Laatst bewerkt:
Heb helaas ook niet meer info, wacht dan maar jou maiden af, en zal het dan ook verder maar met koud buigen moeten proberen. De kist die ik nu bouw is ruim 12 kg, dus moet wel stevig zijn.
 
Wel... ik heb wel eens zitten zoeken op verenfabriek.
In Coevorden zat er een (voor mij min of meer om de hoek)... gewoon met een domme kop er op af... modelbouwkop...
of ze mee de oven in kunnen... wellicht willen ze zoiets wel doen... als de hele club maar niet langs komt...

Maar tijdje terug heb ik eens een grote zoekronde via Google gedaan...
en dan worden de antwoorden tegenstrijdig...

Met een pottebakkers/ceramiekoventje ben je in zekere zin gered... want dan kan je een industrieel proces benaderen...
Ik denk dat al die poojes bij ARFjes alle koud gebogen zijn. Soms zijn die pootjes verchroomd... en dat maakt het staal weer harder
Onlangs ook weer een verhaal bij een autoprogramma... als je bumpers van wagens verkeerd verchroomd... wordt het staal te hard en
direct ook broos... laat je de bumper vallen... breekt die in stukken... ??? Moi! Wat een story...

Ga je een onderstel zilversolderen of messing solderen... stook je ook fors warmte in het materiaal...
al snel zo een 650 graad... dat beïnvloed toch ook de veereigenschappen...

In 2019 twee setjes gebogen... 4 mm en 5 mm... scheelde met 4 mm natuurlijk iets in gewicht, maar ook in souplesse... niet onbelangrijk bij landen.
Wel volgens eigen tekening opgezet en gevouwen.
Pootjes ook iets naar voren, om dat de oude gear positie in een eerdere bouw daar zaten, iets te achterlijk bij het gemeten CG...
En met een Saito op de bok heb je liever zo min mogelijk een nose over...
Haden Giezendanner retracts moeten komen... dat echter toch maar losgelaten.
Die liggen op zolder nu voor de mooi... duur spul overigens...

Ach... is geen wedstrijdkist... maak me er ook niet druk om.... vliegt toch wel...
In de fotootjes een beetje illustratie van het geestesgoed...

Schroom het niet te maken... het maken geeft ook wat meer inzicht hoe het werkt.
En is het niet naar behoren, doe je het over...
laat je het gloeien industrieel aanpakken... dus uitbesteed?

Gr Bas
 

Bijlagen

  • IMG_6320.jpg
    IMG_6320.jpg
    116,4 KB · Weergaven: 331
  • IMG_6307.jpg
    IMG_6307.jpg
    104,8 KB · Weergaven: 324
  • IMG_6299.jpg
    IMG_6299.jpg
    119,3 KB · Weergaven: 301
  • IMG_6262.jpg
    IMG_6262.jpg
    85,8 KB · Weergaven: 314
  • 4EE64785-E1E8-4D6A-83F8-FC651833B20B.jpg
    4EE64785-E1E8-4D6A-83F8-FC651833B20B.jpg
    192,5 KB · Weergaven: 315
  • FFF91E02-C202-4DF6-98F5-7BEF2D3513BA.jpg
    FFF91E02-C202-4DF6-98F5-7BEF2D3513BA.jpg
    200,8 KB · Weergaven: 344
  • 0E5770D6-03B6-4E5B-9585-D6E17472B932.jpg
    0E5770D6-03B6-4E5B-9585-D6E17472B932.jpg
    192,1 KB · Weergaven: 385
  • 57B49DF8-18C0-46C4-AC49-643A3D849F15.jpg
    57B49DF8-18C0-46C4-AC49-643A3D849F15.jpg
    276,4 KB · Weergaven: 340
  • IMG_6325.jpg
    IMG_6325.jpg
    285,7 KB · Weergaven: 312
Laatst bewerkt:
Idd heb ik voor de Sultan dan maar eens de krullen koud gezet.
Hoe sterk ze zijn? De kist moet nog steeds z’n maiden doen...
De krullen die je recentelijk voor mijn Saphir gezet hebt, die zijn sterk genoeg, die pootjes blijven prima recht.
Al denk ik wel dat een dubbele krul beterr zou veren, maar in principe gaat het gewoon goed.
 
Haha... dubbele krrul... mehhhh!
Maar niet omdat het moet... maar of het kan. Maken is leut.
Verder om de wielen ook gunstiger te plaatsen. Een vorm van spacer.
 
Back
Top