4x zuiger os 91 kapot ???

Gezien de kleur van de zuiger (dof grijs) en vooral ook de bus(dat mooie blauwe kleurtje) hou ik het op een te arme afstelling.....

De boel is gewoon veeeeeeeeeelste heet geweest.

Zo te zien is de motor veel te arm afgesteld met mischien ook nog een verkeerde plug
(te veel voorontsteking) ik denk niet dat er iets mis is met de uitlaat.

je kunt ook eens proberen je naalden uit de carb te draaien en dan met een handpomp brandstof door de brandstof aansluiting te draaien. Misschien zit er een verstopping in je carb.
Maar anderzijds vind ik dat raar wanneer je 4 verschillende motoren (met verschillende carburateurs?) kapot hebt gekregen.
Dan blijf ik toch denken dat misschien je klunk verstopt zit of dat er ergens anders in de aanvoer een blokkade zit.

Aangezien ze allemaal problemen hebben gekregen zit het in de afstelkunsten of anders de brandstofaanvoer...

Zou beginnen met de laatste eens helemaal nalopen op knikken , vuil , verstoppingen etc. etc. ....

Voor zover ik weet heet dat blauwachtige ding links op de foto een koelkop ;)
Savage bedoelt de cilinderbus. Deze zit in het motorblok en daar loopt de zuiger in (op de foto zie je alleen de bovenste rand als een - inderdaad- blauwachtige ring rond de zuiger zitten.

Dat hoeft niet. Een cilinderbus heeft geen blauwachtige coating, dit in tegenstelling tot sommige koelkoppen.
De bovenkant van de cilinderbus ziet er inderdaad uit alsof hij door de hitte verkleurd is. Kijk voor de grap maar eens op deze link (het gaat daar over staal, maar hetzelfde geldt voor chroom / nikasil, maar dan bij iets andere temperaturen.

Danku. ik wist van de OS motoren dat ze een leuk kleurtje coating hebben.. vandaar. als die bus echt zo heet was geworden dat die blauw uitslaat, dan was er geen zuiger meer geweest en was er zeker weten wel meer schade geweest.. Het is en blijft gegoten alu...

Als je trouwens iets temperd, en je krijgt die kleurlaag, dat is ook een laag.. het materiaal van binnen veranderd niet van kleur;) haal er maar een vijltje langs;)

Hoe ziet de burn room er eigenlijk uit? waar de plug in zit dus.. ook putjes? gesmolten delen?

Laatst bewerkt:
Dat hoeft niet. Een cilinderbus heeft geen blauwachtige coating, dit in tegenstelling tot sommige koelkoppen.
De bovenkant van de cilinderbus ziet er inderdaad uit alsof hij door de hitte verkleurd is. Kijk voor de grap maar eens op deze link (het gaat daar over staal, maar hetzelfde geldt voor chroom / nikasil, maar dan bij iets andere temperaturen.

MP snapt m.... Die blauwe kleur van de cilinderbus duidt op extreme oververhitting....

De nikasil coating van een cilinder heeft die kleur niet , metaal wat je gaat verhitten tot ongezonde temperaturen krijgt wel zo'n kleur...

Of het dan staal , chroom of zelfs koper/brons is maakt niet uit , die blauwe kleur krijg je pas bij een temp die ver voorbij die van de bedrijfstemp van een motor ligt ;)

Op het plaatje waar Djamgils naar linkte is een nieuwe cilinderbus te zien met dezelfde verkleuring. Het zou kunnen dat de bussen tijdens het fabricageproces worden getemperd en dat de verkleuring er al vanaf de fabriek opzit (het is dus geen coating, vandaar de spraakverwarring)

Het zou overigens wel interessant zijn om de zijkant van de zuiger te zien. Als hier overmatige slijtage ("vreter") te zien is, gaat het waarschijnlijk om oververhitting. Zo niet, dan zou ik gokken op detonatie (te hoge compressie, te warme plug)

Laatst bewerkt:
Deze laatste keer is de motor 110% zeker te weten niet heet geweest.
Omdat het al een paar keer gebeurt was hield ik dat goed in de gaten en lande om de paar min.om te voelen.
Of ik moet een hele hoge pijngrens hebben :-) maar ik kon de deksel makkelijk 5 tellen vast houden.

full

Bij Quartel is mij verteld dat je de HZ op 30% MOET vliegen anders krijg je dit soort schades.Iets met onhoorbaar pingelen en verbranding aan 1 kant.Dit geld dan ook voor de H/HP van align want dit is de zelfde motor. Ik ben ff de weg kwijt nu.:-)

Laatst bewerkt door een moderator:
onzin. De HZ kun je ook gewoon op 15% vliegen.
Gewoon de juiste plug en afstelling en gaan.

Een 91 moet je eeuwig vast kunnen houden op de backplate.
5 seconden = te heet.
Hij mag warm worden, maar niet heet (op de backplate)

Laat hem gewoon eens afstellen door iemand die er verstand van heeft.
Of kom langs in Venlo en ik doe het voor je. Ik ben best wel thuis in brandstof motoren....

Laatst bewerkt:
Ik vlieg met een carbsmart die de cilinderkop temperatuur meet en doormiddel van de high speed naald deze temperatuur op 100graden regelt. Ik heb het gecontroleerd met een ir temp sensor en deze ongeveer 100 graden op de kop en 60 graden op de backplate.
Nu is iedereens pijngrens en gevoel voor temperatuur anders maar ik houd me vinger niet lang op een backplate van 60 graden. Desondanks loopt de motor goed en rookt ie lekker.
Gevoelstemperatuur zegt dus niet alles denk ik.

en hiermee wil ik overigens absoluut niet in twijfel trekken of wrobijns een motor weet af te stellen want dat geloof ik wel.

Laatst bewerkt:
neem van mij maar aan wat walter zegt dat dat klopt het is echt iemand met veel ervaring
heb zelf ook jaren 15cc gevlogen ,de backplate kon je oneindig lang vast houden
niks heet gewoon lauw
veel mensen laten zich door de rook misleiden
somigen olieen roken veel somigen wat minder
aan de rook alleen kun je niet bepalen of de motor goed is afgestelt

gr hub

Nog één extra idee buiten mijn eerdere opmerkingen.
Heb je een viltcluck er op zitten? (speciale filter cluck in de tank)
Of een speciale fuelfilter?
Of een tanknippel?

Al deze zaken kunnen de fuelflow beperken.
Ik heb eens een eeuwigheid lopen kloten met een afstelling die gewoon te arm liep doordat de vulnippel de flow beperkte. Dat krijg je met slurpende motoren.

Simpele test:
Kun je de motor veeeel te vet draaien?
Zo ja, dan heb je dit probleem niet.

Heb je de slang en klunkslang nu al allemaal vervangen door goed spul (align slang is geen superkwaliteit)?
100% zeker dat er nergens lucht in je brandstof wordt gezogen, hoeft maar een speldeprik te zijn ergens...
Heb je een extra stukje slang (+-8mm lang) over ieder slang einde zitten om je slangen beter te borgen en dicht te houden...
Dit kan volgens mij alleen maar aan je brandstof mengsel liggen.
Je verteld dat je periodiek gevoeld hebt op de backplate...
Was dat 1 vlucht?
oververhitting kan enorm snel gaan namelijk.
Als het gebeurde bij een halve tank, of bij een bijna lege tank....
Is de kans groot dat je clunkslang bij de aansluiting lekt of ergens in de slang zelf een lekje heeft.
Zolang hij in de brandstof staat is er niets aan de hand, komt het gaatje/lek vrij in de uitlaatgassen (onder druk) te hangen dan krijg je vanzelfsprekend problemen.

Mij heeft men verteld dat de cilinderkop maximum 90° mag hebben dadelijk nadat je geland bent. (wordt warmer als hij effe stil staat). Ik stel mijn motoren zo af dat ik een temperatuur van 85 à 90°C bereik. Wordt hij te warm draai ik hem 2 tandjes vetter, blijft hij te koud draai ik hem 2 tandjes magerder. Ik blijf dit doen totdat ik de gewenste temp. bereikt heb. Dit is perfect meetbaar met een digitaal temperatuurmetertje hetwelk je in elke modelbouwwinkel kan kopen. Je houdt het ca. 1 cm van de cilinderkop en drukt ff op het knopje. Hij geeft dan perfect de temp. weer. piece of cake.:D

Motor is inmiddels gerepareert en ik heb gelijk alle slangen vervangen.
Kon er zelf niets aan ondekken.
Ik heb nog wel de align klunk en filter erop zitten,is het verstandig om die ook te vervangen voor wat anders?
Ik kan me eigen er alleen nog niet toe zetten om hem weer mee te nemen.
Ik heb er gewoon weg geen zin in om em weer uit mekaar te moeten halen als het weer gebeurt. Ik pak voorlopig m'n vertrouwde rappie wel :-) ookal ging dat laatst ook niet helemaal goed maar sleutelt wel 10x makkelijker :-)

Back