4x zuiger os 91 kapot ???

Ik wordt het nu baggerzat:-) begin dit jaar een fanastische trex 700 gekocht daar zat een .91 hz bij.Deze heb ik ruim 4 gallon gevlogen op 15% coolpower.
Uit het niets motor uit ? zuiger aan de uitlaat kant kapot .
Motor geleend terwijl nieuwe zuiger onderweg is .91sz liep als een zonnetje vinger in z'n kont makkelijk 5 tellen en rookte als een ketter, ineens motor uit ? inschattings foutje heli in de sloot, Getver.
Zuiger aan de uitlaat kant kapot
Nieuwe zuiger in de hz, sproeiers 2,5 slagen open, tankeje laten pruttelen, zo afstellen dat hij net vliegt 2 min. gloeiend heet zo heet dat het gras eronder verschroeide.Kapot aan de uitlaat kant.Dit was op 20% coolpower omdat dit beter zou zijn voor de .91 os motoren.

Gisteravond denk ik, ik ga even vliegen,ik vlieg inmiddels al weken met een align 91 h tweedehands overgenomen loopt als een zonnetje,rookt lekker en wordt niet warm,kan makkelijk m'n vinger op de deksel houden.
Ik heb er inmiddels ruim 6 gallon 20% door maar verder kom ik niet want je raadt het al zuiger kapot aan de uitlaat kant.

Dit is de vierde keer en denk er toch echt aan om de handdoek in de ring te gooien.
Vlieg al een tijdje met een 50 size met os 50 H daar heb ik nooit wat aan,loopt altijd, vlieg de hele zomer zoveel mogelijk en s'winters kijk ik hem eens na.
Maar die 91 dingen wat een verschrikking.
Wat doe ik fout?

Nieuw laat ik hem een tank pruttelen op 2,5 slagen
Daarna rond de twee slagen om net aan te hooveren
Dan stel ik hem zo af dat hij met moeite rond vliegt en dan per 2 tankjes krapper tot hij lekker loopt.High speed eerst,dan de medium en aan de mixture kom ik niet.
Nu werd mij vanmiddag verteld dat het mischien aan de uitlaat kon liggen.??
Volgens hem laat hij te weinig door waardoor de zuiger warm word aan 1 kant en kapot gaat.
Ik heb er een RJX opzitten en het lijkt mij sterk dat dat kan maar je weet maar nooit.
Nu moet ik wel eerlijk zeggen dat de geleende sz bij mij veel minder vermogen leverde dan op de Raptor van m'n broertje en hij heeft er een hatori opzitten.

Ik weet het niet meer:-( en vind het op deze manier niet leuk meer:-)
Vertel me aub wat ik verkeerd doe.

Mvg.Eric

Mijn eerste idee was ook "kan de motor zijn uitlaatgassen wel kwijt?"

Maar aan de andere kant: beginnen met de volgasnaald 2 slagen open te zetten en dan telkens iets krapper? Volgens mij staat de boel dan wel erg arm te draaien.

High speed stond op 1,5 slag medium zo rond de 1,8 slag open.
Ik heb hier ook wel gelezen dat er zijn die vliegen op die twee slagen uit de beschrijving,maar bij mij komt hij dan bijna niet van de grond.
Op 2 slagen open kan ik net aan hooveren.
snap jij het snap ik het :-)

plaats eens een foto van de kapotte zuigers kan je veel aan zien,moeten wel goede kleurenfoto's zijn.

zelf denk ik ook wat micropuller denkt.
zelf ben ik niet thuis in helicopters..
maar ik denk dat je teveel druk maakt met je uitlaat.

mvg

Ik verdenk ook de uitlaat, OS jes draai je niet zomaar stuk.

Ik zou naast de uitlaat ook Wrobijns zijn advies ter harte nemen. Succes !

Even een verduidelijking:
De OS91HZ is standaard ingesteld voor 15% Nitro.
Stook je meer dan moet je shimmen. Voor 30% moet je de 0.2 shim toe voegen miscchien is voor jouw 20% een 0.1 shim genoeg.
Doe je dit niet dan heb je te veel compressie en gaat de motor hameren (metalige rammel geluid)
Je krijgt hem dan ook niet goed afgesteld.
Door deze terugslag die je krijgt kan je zuiger kapot gaan....... (hmmm klinkt bekend.....)

De uitlaat niet goed.... Kan, maar iedere 90 uitlaat moet redelijk voldoen. Dat deze blocked is lijkt me sterk want dan krijg je hem niet gestart en rookt hij dus niet.
Het warm lopen is bij jou een issue die volgens mij door het shimmen komt en de daarmee aangrenzende tuning issues die hieruit voortvloeien.
Safe = 0.2 shim
Optimaal = 0.1 shim voor extra power, maar tuning is dan kritischer

Mijn settings:
Idle = 55%
Mid = 1,5 slagen
High = 1,8 slagen

Maar dat is met 30% en 0.2 shim en dus een indicatie voor jou, geen exacte waarden.
Lukt het niet? kom eens naar venlo of de volgende meeting op 22 Augustus in Zoetermeer.
22-augustus-heli-meeting-zlc-te-zoetermeer-zuid-holland
Dan tune ik jouw motor wel voor je.

Laatst bewerkt door een moderator:
Vlieg ook met die motor en 30 procent nitro zonder die shim...reeds een gallon of 7 erdoor...
Als ze te arm staan gaan ze gewoon snel kapot, beter wat te rijk dan te arm.

Sorry, maar dan loopt je motor niet optimaal.
Je hebt dan zo veel compressie dat hij niet mooi "rond" loopt.
En om hem dan koel te houden moet je ver van de perfecte afstelling zitten waardoor je vermogen verliest.

heeft de topicstarter een echte OS motor of rebadged ALign motor? *lees nu dat hij beide geprobeerd heeft*
Uit verschillende berichten op helifreak maak ik namelijk op dat de Align motor standaard de shims voor 30% nitro heeft en dat je bij de OS motor nog shims moet plaatsen.

De Topicstarter heeft al 4 verschillende OS91 motoren kapot geholpen dan lijkt mij het probleem niet in de motor of carburateur zelf te zitten maar eerder in de brandstofaanvoer of uitlaat te zitten. Of hij doet structureel iets verkeerd met de motoren.
Wat voor soort clunk en brandstofleidingen gebruik je? Is de druknippel van de uitlaat niet verstopt?
Probeer op de volgende .91 eens een andere uitlaat.

Goeie !!!!!
Misschien ook even de brandstof slangen IN de tank vervangen.
Ik moet ze iedere 3 maanden vevangen met 30%
Nu gebruik ik hayes clunkline en moet ik het nog even aankijken hoe dit gaat.

Sorry, maar dan loopt je motor niet optimaal.
Je hebt dan zo veel compressie dat hij niet mooi "rond" loopt.
En om hem dan koel te houden moet je ver van de perfecte afstelling zitten waardoor je vermogen verliest

Ik ga dit in ieder geval eens proberen, misschien heb je wel gelijk. Maar normaal heb je met meer compressie toch ook meer vermogen of zie ik dat verkeerd?

Mvg

Laatst bewerkt:
Klopt, maar met te veel compressie gaat de motor hameren.
Hij krijgt dan de zuiger niet lekker rond.
De motor klinkt dan niet goed, je afstelling is lastig en hij trilt harder.

Je onstekingstiming is hiermee ook vroeger. De gloeispiraal zit dichterbij.
Hierom moet je nu waarschijnlijk een vrij koude plug gebruiken (late ontsteking)
Dadelijk MET de shim een hetere zoals een ENYA#3 of een OS#A3

Kijk even de gloeiplug moet enia#4 of vergelijkbare zijn anders is de ontsteking te vroeg heb zelf in mijn .72 een enia#4 zitten omdat deze met 5% al begon te ratelen.

Ik draai ze met de 0,1 shim met en os 8 plug.
Clunk en slangen zijn standaard van Align en ik heb net de nippel op de uitlaat nagekeken en die is gewoon open.
De eerste keer met de hz was op 15% coolpower en de tweede keer op 20%
En op die 20% ging het toerental op en neer in plaats dat hij netjes stationair bleef draaien.
Dit was met het inlopen dus ik wilde er niet teveel aan stellen.
Dit was dus fout?
Dit komt dus omdat ik alleen de 0,1 shim gebruikte?
De 91h van align liep gewoon netjes vond wel het vermogen wat tegenvallen maar vloog voor de rest goed.
Bij de HZ hoorde ik dat het fout ging (verandering in toerental) maar de align 91h viel gewoon uit en pas bij het weer willen starten hoorde ik dat het niet goed was (ratel)
Bij mij op de club is nog maar 1 heli vlieger naast mij en hij vind mijn motoren te rijk lopen,dus te krap ??
Ik volg het advies van julie en hou julie op de hoogte

Mvg.Eric

Is je cilinder niet gewoon een paar Mu Ovaal (een keer veeltste heet geworden)?
Of een beschadeging in het Chroom of Nicasiel??
Nadat de zuiger van mijn OS 50 uit mijn Raptor stuk ging heb ik de cilinder even licht geschuurd met waterpoef schuurpapier korrel 1200. Daarna met de flexhoon even honen tot je weer een mooi oppervlak heb. Motor loopt nu nog steeds super na 2 jaar!

Misschien moet je ook wat minder compressie geven alleen zou dit niet het verschil moeten uitmaken waardoor je zuiger stuk gaat. Te veel compressie veroorzaakt voorontsteking --> detonatie waardoor de zuiger als het waren gestraald wordt. Meestal krij je dan ook een dof oppervlak met putjes.

Vlieg je overigens met een Governour aan??

Ik heb er even een foto'tje van gemaakt samen met 2 andere zuigers erbij.
Alledrie aan de zelfdekant kapot.

full

Deze laatste is er wel heel erg aan toe :-)Dit krijg je toch als hij te krap staat?

Ik heb er wel een governor opzitten van Align maar krijg deze niet goed aan de gang :-)
Dus vlieg gewoon op een gascurve nor 0-50-70 idle 1 80-55-80 idle 2 98-65-98

Laatst bewerkt door een moderator:
Kun je zien of het gat erin gesmolten is, of dat er een stukje materiaal uit de zuiger gebroken is?
In het eerste geval heeft de motor waarschijnlijk veel te arm gestaan en is het materiaal gewoon gesmolten.
In het tweede geval heb je last gehad van detonatie (kan ook met een te arme afstelling te maken hebben, maar bijvoorbeeld ook met een te hete plug en/of te hoge compressie)

Ik was op zoek naar voorbeeldplaatjes toen ik toevallig dit tegenkwam: RC Helicopters | How to Toast an OS91 Engine | UK Heli Log
Toevallig ook een .91 OS helimotor...

Back