4-axle EURO-PX + 2-axle ICP Interdolly Gallinger trailer

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door articcie, 14 jan 2023.

1. Glennvb

Glennvb

Lid geworden:
    23 okt 2022
    wrijving + je offset moet correct staan. Je moet dat normaal rechtstreeks via je toestel kunnen aanpassen. Dit gaat je nozzle korter of verder van je bed brengen.
    Je materiaal moet bij wijze van spreken echt "geduwd" worden op je plaat, niet zomaar opgelegd worden.

Een tip voor alle duidelijkheid, geen kritiek ;)

2. Tamaniac

Tamaniac

Lid geworden:
    2 aug 2008
    Misschien overbodig, maar: de afstand tot het printbed, deze check je op alle uithoeken van je printbed?

3. Helicor

Helicor

Lid geworden:
    28 aug 2009
    En OOK in het midden!

4. Glennvb

Glennvb

Lid geworden:
    23 okt 2022
    Afhankelijk van je machine. Ik heb eentje die automatisch alles opmeet (25 punten) en geeft weer welke afwijking deze zou kunnen zijn.

En deze gaat dan rekening houden met deze afwijking tijdens je print. Maar je z offset kun je zelf wat aanpassen, PETG heeft bv nood aan een kleinere afstand tussen bed en nozzle dan PLA (+- 0.05 mm)

5. stoomertje

stoomertje

Lid geworden:
    20 jun 2018
    3d printing...... Geef mijn portie maar aan fikkie. Ik heb er het geduld gewoon niet voor als ik dit zo allemaal lees. Toch knap als het allemaal lukt

articcie en Leon1965 vinden dit leuk.
  6. Glennvb

Glennvb

Lid geworden:
    23 okt 2022
    Is gelijk een vrouwtje. Eens je het door hebt kun je ermee spelen. Speel je er teveel mee, dan gaat het mis

:eek:

ozy, trialrolf, stoomertje en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  7. articcie

articcie

Lid geworden:
    13 feb 2011
    Jazeker, alle hoeken pak ik 2 maal, aanpassen dmv de grote wielen indien nodig. Het midden daar begin ik mee, daar doe ik dan ook de z offset instellen.

Helicor vindt dit leuk.
  8. Tamaniac

Tamaniac

Lid geworden:
    2 aug 2008
    Wil je voor 50% ruilen? Sinds ik na mijn 123 Jupiter pla een ander merk heb gekocht, moet ik altijd enorm veel moeite doen met de spatel, om de print van de originele blauwe ender printbed sticker te krijgen :frustie:. Zal eens proberen het bed wat kouder te zetten.

9. Helicor

Helicor

Lid geworden:
    28 aug 2009
    Als je een beetje geduld hebt, laat dan je bed helemaal afkoelen, dan komt het er zó af.
    Althans bij mij, maar ik heb bij mijn Ender 3V2 een glazen bed als standaard.

En wat ik ook heb gedaan is, mijn' spatel' cq. plamuurmes heel fijn geslepen in de vorm van een houtbeitel, en die daarna spiegelglad na ge-wet, om geen krassen is mijn glasplaat noch onderdeel te krijgen.
    Werkt voor mij, want dat plamuurmes zoals geleverd is grof en heeft bramen van het knippen bij de productie er van.
    Cor

10. articcie

articcie

Lid geworden:
    13 feb 2011
    Tja, het is een wat lastige materie in het begin ( althans ik hoop dat het bij het begin blijft) maar duizenden mensen zijn mij al voor gegaan, het is niet onmogelijk. Zodra ik weet dat iets niet onmogelijk is, ga ik net zo lang door tot het mij lukt.. In het ergste geval verbras ik een rol filament, tja dat is zonde van 20 euro pla.. maar als ik daarna wel lekker door kan, vind ik het meer dan waard :thumbsup:. Maar ik blijf positief en ga er van uit dat met enkele kleine aanpassingen grootse resulaten zullen komen :banana:

De printer ondertussen opnieuw gelevelt, alles wat strakker afgesteld.. een mooie kleine print geselecteerd welke maar een goed uurtje nodig heeft.. De Brim ingesteld inclusief een aantal windingen erom heen. Vanavond gaat printen niet meer lukken, maar morgen middag verwacht ik wel dat ik even de printer kan laten draaien.

Owja voor ik het vergeet te zeggen; Alle tipgevers hartelijk bedankt voor het actieve meedenken zover!

Fijne avond nog,

Groetjes Tom

stoomertje en Helicor vinden dit leuk.
  11. trialrolf

trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Er is hier al veel gezegd maar inderdaad soort printbed geeft ook verschillende resultaten. Niet alle printers hebben dezelfde materialen.

Ik wilde nog even wat anders ter overweging geven. Printen in gewoon PLA van een dergelijke trailer. Wel overwogen? Mogelijk niet PLA+ of sommige delen in PETG?
    Heb er geen ervaring mee met Gallinger maar als je er echt wat mee wilt. Bovendien zou ik in PLA dan ook goed in de lak zetten. Neem aan dat je er dan ook ajren plezier van wilt hebben.

12. articcie

articcie

Lid geworden:
    13 feb 2011
    Goedemorgen,

Goed punt Rolf, ik heb daar nog niet echt over nagedacht. PETG heeft zeker wel voordelen tov PLA, en weinig tot geen nadelen zover ik gevonden heb.

Is PLA sterk genoeg voor een trailer, dan weet ik niet, in principe was ik niet van plan om er echt lomp zware ladingen op te leggen straks. Gallinger zelf adviseert ook PLA, dus ik neem aan dat het met de juiste settings goed zou moeten gaan.
    * Gallinger zet wel in de kleine lettertjes dat de modellen niet persé zijn ontworpen voor praktische(functionele) doeleinden.

Mocht het tijdens het het bouw proces blijken dat delen toch te zwak zijn, dan is PETG een goede vervanger voor de PLA. Wellicht stom, maar ik ga toch een paar delen proberen te stress testen dmv gewichten er aan te hangen oid.

Groetjes Tom

Marko vindt dit leuk.
  13. Helicor

Helicor

Lid geworden:
    28 aug 2009
    Tom,ik gebruik overwegend PLA, maar sinds de waarschuwing, ondersteund met bewijs van @FredK , gebruik ik nu voor continue belaste delen, bv door het eigen gewicht, PETG.
    Ik vind dat PLA veel mooier print, met een beter oppervlakte gladheid dan PETG, en ook dat PETG veel meer draden trekt, en achterlaat (stringing) dan PLA. Dus meer nabewerking.
    Kijk vooral even in deze posten:
    https://www.modelbouwforum.nl/threa...nten-3-d-printers.268415/page-18#post-4253419

Cor

14. Trilliwilli

Trilliwilli

Lid geworden:
    11 jan 2009
    Is de Gallinger trailer niet verstevigd met aluminium profielen? Anders zou ik niet in PLA gaan printen, de trailer zakt door zijn eigen gewicht al door als die in de kofferbak van je auto ligt in de zomer.

Dat zou toch een beetje zonde zijn van het werk.

vGenLheftruck_Maarten vindt dit leuk.
  15. articcie

articcie

Lid geworden:
    13 feb 2011
    De trailer wordt sowieso versterkt met alu of messing profielen.. mijn eigen voorkeur zou zijn messing profielen omdat daar nog wat aan te solderen valt.

16. articcie

articcie

Lid geworden:
    13 feb 2011
    Goedenavond beste volgers,

De eerste 2 onderdelen zijn uit de printer gerold. Ze moeten nog wel nabewerkt worden ivm infill en support. Nu valt het mij op dat 1 mooi rond is, en de ander meer ovaal.. ze zitten in het print bestand aan elkaar gekoppeld.

Heb ik wellicht te snel de onderdelen van het bed gehaald of zijn er nog andere mogelijkheden om zoiets te krijgen?

As we speak is de printer bezig met 2 kleine onderdelen, het waren er origineel 4, alleen tijdens het printen zijn er al 2 los gekomen van het bed en die begonnen mee te schuiven richting de andere 2 delen. Dus de printer gepauzeerd en de losse zooi eraf gehaald. Dat dit niet handig is ben ik ook al achter gekomen, want alle extra laagjes voor de "verdwenen" onderdelen worden een spinnenweb op deze manier.

Het printbed is goed geleveld, het a4-tje voelt duidelijk een lichte weerstand op alle 4 de hoeken en in het midden idem. De print temperatuur is nu de standaard 200/50.

Het begint nu wel een klein beetje apart te worden en ook zeker licht te frustreren.

Ik hoor graag jullie ideeën hierover!

Ondertussen ook even de bevinden van FredK doorgelezen in het genoemde topic, het lijkt mij inderdaad verstandig om over te stappen op PETG filament,maar dan wel pas nadat dit printertje goed draait.

Ps, is er een manier om vooraf geclusterde onderdelen alsnog te splitsen? De meeste onderdelen bij de gallinger bestanden zijn clusters van 2 of meer dezelfde onderdelen.

Groetjes Tom

Bijgevoegde bestanden:

17. Helicor

Helicor

Lid geworden:
    28 aug 2009
    Als er 2 onderdelen vast zitten en de andere 2 zijn los gekomen, dan heb je kennelijk geen BRIM toegepast, want dan zit de bodemlaag aan elkaar vast, en komen ze allemaal los, of geen van allen.
    De foto's zijn niet erg duidelijk, maar zijn ze geprint in deze stand, of gedraaid? Dat er 1 niet mooi rond is, komt niet doordat je ze te snel van het bed hebt gehaald; waardoor wel, weet ik zo niet, het lijkt of er 1 ookwat aan het schuiven is geweest?
    Levelling: zoals ook hierboven al een paar maal is gesteld, moet je een stevige weerstand voelen als je het bed afstelt; gebruik hiervoor standaard kopieer papier van 80 gram.
    Je kunt meerdere onderdelen in je print bestand delen, door er 1 te verwijderen, de ander te printen, de file opnieuw te laden, en de ander dan te verwijderen op je tekening, en die dan te printen.
    Splitsen zou mogelijk beter kunnen, maar ik ben zelf ook een (redelijk succesvolle) beginneling met deze materie.
    Cor

18. trialrolf

trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Je geeft ook beperkt info. Levelen zoals Cor zegt inderdaad. Waar print je op? Glas, PEI of ander materiaal?

3DLAC is ook al genoemd. Zeker in combinatie met glas ideaal en na printen en afkoelen kwartier in de vriezer. Komt het er zo af.

PETG vraagt weer hele andere instellingen, je moet dus weer opnieuw zoeken naar de juiste instellingen.

Ik zou als ik jou was die trailer even aan de kant leggen en proefprintjes maken (staan op thingiverse hopen van) Dan maak je een PLA profiel en een PETG profiel.
    Daarna ga je dan onderdelen van de trailer printen.

Tamaniac en Langedijker truckertje vinden dit leuk.
  19. Trilliwilli

Trilliwilli

Lid geworden:
    11 jan 2009
    Bestaan er dan geen standaard instelprofielen voor de diverse kunststoffen waar je mee kunt beginnen?
    Deze zijn er wel voor de Prusa printers en daar hoef je nog maar weinig aan te wijzigen, meestal zijn die direct goed.
    Het gaat hier om een Ender toch?
    Daar zijn ook veel gebruikers van, lijkt me dat je het wiel niet opnieuw hoeft uit te vinden. Het komt bij mij over als een structureel probleem in jou specifieke printer.
    Op de foto kan ik het slecht beoordelen, die is niet helder genoeg, maar het ziet eruit alsof je filament daar te heet is geweest, soort van brandsporen.

Of je temperatuurregeling is niet goed, of je geleidingen lopen niet goed waardoor hij niet snel genoeg doorloopt.
    Is mijn idee dan hè.

20. Glennvb

Glennvb

Lid geworden:
    23 okt 2022
    Wat Rolf hierboven zegt, maak eerst test printjes.

Al print je een cirkel van 20 mm diameter en 5 mm hoog, het ding moet blijven plakken.

Neem een papier en begin op 190/50. En verhoog zo de waarden. Soms is een 2 graden verandering een grote verandering op je prints. Het hangt van het merk filament af, je printer etc etc...

Je gaat er misschien mogelijks een dag mee bezig zijn, of 2. Maar eens je die fase door bent, en je weet wat je mag en niet mag gaat het printen een leuke hobby zijn.
    Dit doe je voor materialen dat je wilt mee gaan printen. En als je nieuw materiaal zou bestellen, doe het bij dezelfde merk/leverancier. Soms kan een rol toevallig ook 'slecht' zijn. De eigenschappen wijken af van het normale. Die heb ik ook al gehad.

Je gaat even moeten sukkelen en jammeren, maar dat valt enorm mee. Je gaat zien dat deze manier van "bouwen" een grote impact gaat hebben op je bouwwerken. Op nieuwe en bestaande. Er zijn mogelijkheden zover dat we het nog niet beseffen.

Veel moed en hou vol en stel duiden vragen. Daarvoor dient dit forum natuurlijk.

Deel Deze Pagina