3D printontwerpen van vliegtuigen

SU-27 FLANKER
IMG_0821.png

(check zijn you tube kanaal voor nog meer info over de SU-27)
Groet:Robin
 
Laatst bewerkt:
Ik volgde het draadje op rcgroups al even en natuurlijk gelijk na verschijnen aangeschaft.
Ook de kleine update opgehaald.
Het ieniemienie FMS EDFje en regelaar zijn net bezorgt.
Een rol Polyair heb ik hier nog liggen (geen ervaring mee).

Nu nog even met wat andere dingen bezig, maar binnenkort wordt de Draken tot leven gewekt.

En, al mee begonnen? Ik ben hem aan het bouwen: https://www.modelbouwforum.nl/threads/3dlab-draken.287115/
 
Ik heb de files voor de Tunnan gekocht (zie pag. 10 van dit draadje) en die zit qua bouwwijze weer heel anders in elkaar dan de Draken die ik gebouwd heb. Scharnieren d.m.v. een carbonstaaf was ik nog niet eerder tegengekomen. De manual is ook vrij uitgebreid, maar mist helaas een klein lijstje van wat je, behalve diverse soorten filament (LW-PLA, PLA en - indien gewenst - transparant PLA of PETG voor de canopy) ook nodig hebt: diverse maten carbonstaaf en -pijp: 1mm voor de scharnieren en de positionering van de rompdelen, 3mm voor het stabilo en 5mm voor de vleugel.

Image4.jpg
 
COUGAR.

IMG_1007.jpeg

Met een vast landingsgestel…!

Linkje naar een bouwverslag::https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?4460269-Altsi-s-F9F-8T-Cougar-70mm
Linkje naar de STL bestanden:https://cults3d.com/en/3d-model/game/f9f-8t-cougar-rc-70mm-edf-v2

En een(slecht)filmpje van een winderige dag met een slechte c.g.


Ook is de zelfde ontwerper inmiddels al begonnen met een 3D geprinte Phantom met retracts:
IMG_1008.png


https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?4458817-F-4E-Phantom-II-80mm-EDF-retracts

Groet:Robin
 
 
Laatst bewerkt:
Kyle Germanton (PTIKYLE op cults3d) ontwerpt elke 2 tot 3 weken een nieuw toestel. Zijn ontwerpen zijn tamelijk basic, maar vliegen over het algemeen prima. Hij geeft zelf aan dat hij ADHD heeft, wat ongetwijfeld een oorzaak is van zijn snelheid van werken. Op YT is er ook van alles van hem te vinden. Momenteel ben ik de Pocket Rocket aan het printen. Die gaat al hard met een 50mm EDF, maar hij maakt er nu ook een aanpassing voor een 64mm voor.

De huidige oogst op Cults3D:
(De MiG29 is nu gratis omdat de maiden niet goed ging waarbij hij niet de vinger op de oorzaak kon leggen).

IMG_2859.jpeg
IMG_2860.jpeg
 
Ik probeer zelf een Gamebird GB1 als schaal indoor 3D model te ontwerpen en te printen. Geen gemakkelijke taak, omdat hier elke gram telt.

GB-1.3.jpg


Bekijk bijlage 564064

Bekijk bijlage 564063

Voor indoor is het misschien ook een idee om de vleugels van depron te maken. Mijn eerste proefjes zijn best aardig geworden.

20231208_003031.jpg

20231223_222327.jpg

Versie 0.1: 91cm span, vlieggewicht 180 gram met 2s-500mAh accu (romp 60g)

20240224_202420.jpg
20240225_160024.jpg


Versie 0.2: 78cm spanwijdte, vlieggewicht totaal 150 gram met 2s-350mAh accu (romp 44g). Heeft wel potentie om het gewicht te laten zakken naar 115 gram met lichtere componenten.
 
SAAB J29 TUNNAN,
Bekijk bijlage 536789

Behalve de 50mm FMS EDF kan men via mail contact ook vragen naar een STL file van een ander merk EDF:https://modelworks.se/product/j29-tunnan/

Groet:Robin

Ik heb de files voor de Tunnan gekocht (zie pag. 10 van dit draadje) en die zit qua bouwwijze weer heel anders in elkaar dan de Draken die ik gebouwd heb. Scharnieren d.m.v. een carbonstaaf was ik nog niet eerder tegengekomen. De manual is ook vrij uitgebreid, maar mist helaas een klein lijstje van wat je, behalve diverse soorten filament (LW-PLA, PLA en - indien gewenst - transparant PLA of PETG voor de canopy) ook nodig hebt: diverse maten carbonstaaf en -pijp: 1mm voor de scharnieren en de positionering van de rompdelen, 3mm voor het stabilo en 5mm voor de vleugel.

Bekijk bijlage 561991

Er zit een foutje in de rechtervleugel, waardoor de onderdelen op de carbonstaaf niet goed uitlijnen. Er komt momenteel (wegens ziekte) geen reactie terug van de ontwerper. Dus maar even niets aan doen.
 

Bijlagen

  • detail.jpg
    detail.jpg
    21,9 KB · Weergaven: 104
Er zit een foutje in de rechtervleugel, waardoor de onderdelen op de carbonstaaf niet goed uitlijnen. Er komt momenteel (wegens ziekte) geen reactie terug van de ontwerper. Dus maar even niets aan doen.

Dat is balen!

Als het alleen bij de rechtervleugel is, zou je de linker vleugel kunnen spiegelen.
 
Intussen toch bericht van de ontwerper gehad: eerst de vleugeldelen in elkaar zetten en dan de carbonstaaf erdoor, zou moeten werken. Even ‘droog’ geprobeerd en jawel, dan past het. De wonderen zijn de wereld nog niet uit. Het is wel een hele nauwe passing, dus dat wordt nog schuren om de staaf zonder beschadiging aan de geprinte delen door te voeren.
 
Eind vorig jaar ook begonnen met 3D printen met een Bambu P1S.
Veeeeel lezen, leren en proberen.
Uiteindelijk ben ik met behulp van een paar clubleden tot een resultaat gekomen.
Het is de Eagle van Planeprint geworden https://www.planeprint.com/eagle
Het omzetten van de STL files in Cura en geschikt voor de bambu heeft clublid Alex voor mij gedaan.
Het beschilderen is door clublid Johan gedaan.
Zelf heb ik er ook nog wat aan gedaan zoals geprint, assembleren etc. etc.
Inmiddels zijn er nu 3 clubleden die er een geprint hebben maar nog niet gevlogen.
Mijn exemplaar heeft zijn maiden al gehad toen hij nog niet beschilderd was dus nog in het wit.
Hij vloog mooi maar ik vond hem vrij snel.
Het eerste filmpje is hier te zien.
Inmiddels is hij beschilderd als een Amerikaanse zeearend.
We gaan het beschilderde exemplaar maar eens goed uitproberen.
Hopelijk komt er nog een filmpje van.

embed


embed


embed
 
Back
Top