3D Printen

Die toekomst zit er idd wel aan te komen. Ik heb begrepen dat grotere printerfabrikanten nu al kleinere (pioniers)bedrijven kopen, om de technologie in huis te halen.

Zit er zeker aan te komen, maar wordt vaak vergeleken met iets zoals de computer. Nu lijkt het normaal, maar de computer bestaat al decennia en het is eigenlijk nog niet zolang dat iedereen een pc heeft. Enorm veel seminaries, studiedagen en beurzen die hieraan gewijd zijn. 5 jaar is wat te optimistisch, maar terug: context.

Wat is de prijs als je een model van bv. 20x10x10cm wil laten maken?

Afhankelijk van technologie, volume massa, hoogte (20 of 10), bounding box volume,...
Ik heb geleerd dat schatting adhv afmetingen geen zin hebben, je moet echt een 3D model hebben.
Stel dat jouw ding een "doos" is van 20cm hoog, wanddikte 3mm, open aan de bovenkant dan zou dat bij ons schommelen tussen de 300 en 400 euro schat ik. Dus nog niet meteen voor de particulier.

misschien leuk om te melden, vandaag heb ik een voorkant van de HTM GTL8 binnen gekregen:

openfile.php

openfile.php

deze is in 1:87,, nu nog de 2achterste bakken bouwen, en het kan zo op een roco trammetje gezet worden (juiste breedte gehouden)

misschien leuk om te melden, vandaag heb ik een voorkant van de HTM GTL8 binnen gekregen:

openfile.php

openfile.php

deze is in 1:87,, nu nog de 2achterste bakken bouwen, en het kan zo op een roco trammetje gezet worden (juiste breedte gehouden)
Dat ziet er goed uit:thumbsup:

Het ziet er wel fragiel uit of is dat gezichts bedrog?

Ga vooral door met deze leuke modellen.

Uhm, nee tis niet fragiel!
het is wel maar 1mm dik.
maar het materiaal is flexibel, waardoor als ik aan de onderkant, de 2zijkanten naar elkaar toe "knijp" ze gewoon buigen, en daarna weer terug gaan naar de oorspronkelijke staat.

liet hem zojuist even vallen voor de "grap", nog steeds heel, (20cm hoog maar hoor... tis en blijft 1mm)

Dit SLS (selective laser sintering) in polyamide. Kan inderdaad tegen een stootje en veroudert nauwelijks. Vervormingen en mindere toleranties zijn mogelijk, maar zal wel meevallen in dit geval. Korrelig uiterlijk heeft wel wat meer afwerking nodig, maar naar kost bekeken, zou ik ook voor deze oplossing gaan.

Ooit werd hier de vraag gesteld of het mogelijk was om deze modellen rijdend te krijgen,

toen nog niet, nu wel:

5390731498_f42e7d046f_z.jpg

5390608117_8b416a8006_z.jpg

5436111884_1bbb9d209c_z.jpg

De bodemplaat is zo gemaakt dat er gebruik gemaakt kan worden van TomyTec Tomix TM-03 (of 04)

-

Uiteraard gaat dit om treinen, maar dit is niet het enigste wat er mogelijk is (hadden jullie natuurlijk al over nagedacht :rolleyes: )
zo kan je bijvoorbeeld ook de tracks (1:87) maken van een Tiger Tank:
5333227400_d9a1768450_z.jpg

En vliegtuigen zouden eventueel ook kunnen, of bijvoorbeeld bepaalde onderdelen ervan:
pilot_2.jpg

Zo, dat was mijn berichtje om jullie op de hoogte te houden van het 3d verkeer in nederland

Meer foto's kan je hier zien:
Flickr: spoorobjecten's Photostream

Groeten
Mitchell
Home

Wauw! wat mooi!

Maar hoe stevig is dat spul? Lijkt er wat broos uit te zien, of lijkt dat maar zo?

Groet,
Theo

Het begint zo langzaam aan indrukwekkende vormen aan te nemen!
Ga toch eens een bezoekje aan het FAB-lab afleggen.
Kan ik eens een proper printje leren gaan maken van mijn Fulvia Zagato!
Daar zijn alleen maar lompe modelletjes van...

Wanneer geld geen rol speelt:
5280101322_7e4f9a97a8_z.jpg

Het materiaal is heel stevig, als je 1mm dikte aanhoud is het erg flexibel, maar doe je 2mm dikte dan is het erg stijf, maar breekt het ook niet snel!

het materiaal van de foto in deze post heb ik niet getest op stevigheid, daar was het model te duur voor ;)

aha Shapeways, beetje sluikreclame :)
Het witte ziet er mij SLS uit, dus gesinterd polyamide. Helemaal niet broos. En trouwens, dergelijke voorbeelden zul je niet gedaan krijgen in een fablab. Ik ken er toch geen met een SLS toestel.
Die bruine is waarschijnlijk objet of Envisiontec? Sta me bij, SpoorObjecten?

Shades in Black,

leuk om te horen dat je op de hoogte ben van de materialen :D
de bruine (oranje) is inderdaad gemaakt door middel van Envisiontec!
met Objet (FDM) ga je dit niet halen (kwaliteit), hierbij zul je nog te veel stapjes zien in het materiaal!

het is op zijn minst vergelijkbaar, ik denk dat de minimum stepsizes zelfs identiek zijn?
Toevallig ben ik zelf aan het twijfelen tussen aankoop van envisiontec en objet. Momenteel neig ik terug naar objet.

Objet is kwa microns even goed als envisiontec,
nadeel is dat de kwaliteit stukken slechter is als die van Envisiontec kwa detailering.
ook zie je als nog de stairstepping erg bij Objet (komt natuurlijk door de x y of z as)

Ook een nadeel van Objet is dat de modellen snel krimpen en kromtrekken bij warmere temperaturen!

Voordeel is dan wel de prijs, zo is een Objet printer stuk goedkoper als de (vrij) goedkope Envisiontec Ultra van ongeveer 49.000euro!

verschilletje zien?
http://img130.imageshack.us/img130/9978/23072010327.jpg

Laatst bewerkt:
Wat voor soort materiaal is het oranje geprintje object? Een PU hars?
Hoelang doet de printer er over om het printje te maken?

Dan welke 3D software wordt gebruikt?
Verder terug zag ik wat linkjes...

Heb inmiddels ook andere draadje gelezen. Met Google red ik me verder wel :D

Laatst bewerkt:
We mogen natuurlijk geen appelen met peren vergelijken, de zaken de je daar aan haalt lijken inderdaad correct. Maar de Objects hebben geen vaste supportstructuur, hebben dat rubberachtig materiaal (tangoblack) en de duurste laat toe verschillende materialen ineens te printen. Al zijn die laatste 2 argumenten voor mij niet zo belangrijk, hangt erg af van toepassingen.
Maar het is goed eens de vergelijking te zien. Maar de Envisiontec Ultra heb ik aangeboden gekregen voor zo'n 30.000 hoor. De prijsrange is vergelijkbaar, alleen zijn er meer opties bij objet in de lagere klassen. Maar goed, ze zijn niet zo maar vergelijkbaar.

De harsen zijn trouwens lichtgevoelige harsen, ik veronderstel epoxies, maar je weet het eigenlijk niet bij die merken. Geen PU vermoed ik toch.

3D software om te tekenen? Dat doet niet ter zake bij 3D printen, zoland de files maar kwalitatief zijn of gefixt kunnen worden.

Shades,

klopt de printer zelf is rond de 30.000euro.
maar er komt nog heel wat bij kijken voordat je hem compleet hebt.
(programma,, de eerste batch van 20liter etc etc)
dan kom je rond mijn bedrag!

Hierbij komt wel dat de prijzen die ik ken van Maart 2010 komen.

Wat voor Hars zou ik helaas niet weten!

Ik geef je wel gelijk in de diversiteit van materialen dat is zeker een plus punt!

Ik zelf werk in 3Ds Max.
ik weet van de offerte van de Envisiontec Ultra dat er ook het programma Magics van Materialise bij zit.
Dit programma is perfect om bestanden te fixen

Is een leuke printer,

kan in kleur printen! :D (haha nee, geen foto kwaliteit)

nadeel van deze printer is dat het materiaal heel erg breekbaar is!

img20110211142406.jpg

Back