24v voeding

hoi allemaal,

ga binnekort overschakelen van nitro heli naar elektro 600 size align
met 2x 3300 6 cellen accu's
heb daarvoor volgende lader in gedachten:
ROBBE POWER PEAK© Twin EQ-BID 1000W
deze kan zowel aan een 12v als 24v voeding
welke 24v voeding raden julie mij aan voor maximale prestaties van deze lader
eventuele aanbevelingen voor bijv andere laders zijn ook welkom
wil wel beetje snel laden(max half uur)

IK zou eerst hier maar eens wat meer gaan leze ipv deze vraag te stellen .
Er zijn zonder te zoeken al diverse topics over te vinden .
Dit klinkt niet erg vriendelijk maar deze tip is dat wel .
Eerst lezen dan vragen .

Maar helaas is zoeken op 24v niet mogelijk met de standaardzoekfuncties. Beide functies kunnen alleen op woorden van vier en meer letters zoeken.

Het forum beschikt nog over een derde zoekfunctie, die zoekfunctie maakt gebruik van Google om binnen het forum te zoeken, het wittte veld bovenaan elke pagina. Kwestie van (24v OR 24volt OR 24) AND (voeding OR supply OR power-supply OR powersupply OR supply) copy-pasten.

Meer zoektips, ook zeer handig voor andere internetsites, google, www.ixquick.nl, startpage.com/ned en consorten:
FAQ zoekfunctie

Stephan, wordt dit je eerste elektro ervaring?

Teveneens welkom :)

Laatst bewerkt:
sorry wiebe maar ik ben erg lui, nee grapje. ik had niet veel tijd en heb toen inderdaad gezocht op: "voeding 24v" wat ik toen vond was erg min.
daarom heb ik mijn bericht geplaatst!

ron, dit is buiten ooit een shockflyer op 3 cellen tien jaar geleden mijn eerste elektro ervaring, hopelijk een goeie !

Mooi, je hebt dus e-ervaring. Als je zonder e-kennis met 600 had willen beginnen, had ik je een tussenstapje geadviseerd. Echter, 10 jaar geleden hadden we nog geen LiPo's. Deze sticky is min of meer 'verplicht' leesvoer, bespaart je minstens één kapot accu-pakket. Mocht je hem nog niet gezien/gelezen hebben ...

Wat is een lipo en hoe gebruik je die.
Inhoud
  1. Waar is een lipo van gemaakt?
  2. Hoe laad ik een lipo?
  3. Wat betekent de C waarde?
  4. Balanceren
  5. Waar Lipo laden
  6. Koude LiPo
  7. Wat betekent 2p3s?
  8. Waar op letten bij aanschaf?
  9. Laders
  10. Kwaliteit versus prijs
  11. Bolle LiPo :sad: :cry:
  12. LiPo opslag bij langere tijd niet gebruiken

Laatst bewerkt door een moderator:
shockflyer

hoi ron,
mijn shockflyer had wel een lippo aandrijving op 2 of 3 cellen
is misschien nog niet zolang geleden
weet wel nog dat er toen geen ballancers waren !
mijn ontvanger accu van mijn trex 600 nitro is ook een lipo 2 cel pakket
dat ik laad met een robbe powerpeak ultimate met een 200W pc voeding
wel met ballancer!
dat lipo verhaal had ik al gelezen , maar dat geeft niet echt antwoord op mijn vraag!

... Het forum beschikt nog over een derde zoekfunctie, maakt gebruik van Google om binnen het forum te zoeken, het wittte veld bovenaan elke pagina. Kwestie van (24v OR 24volt OR 24) AND (voeding OR supply OR power-supply OR powersupply OR supply) copy-pasten. ...
Voilà :)
google modelbouwforum%2824v+OR+24volt+OR+24%29+AND+%28voeding+OR+supply+OR+power-supply+OR+powersupply+OR+supply

Kijk ook eens bij

na het een en ander doorgespit te hebben zal ik voor deze lader:ROBBE POWER PEAK© Twin EQ-BID 1000W
rekening houdend met 25% laadverlies een voeding nodig hebben van 1250W
12 cellen =50volt 1000/50=20 A laden
20/3.3=6c theoretisch laden mogelijk in geval van 2x3300 12cels pack
klopt dit ?

Volgens mij klopt je berekening .
Als je lader de stroom kan leveren bij die spanning ,ik ken de specs niet van die lader.

De berekening is correct, je zou nog wat verliezen (lader, accu) in kunnen calculeren. Kan die lader 1000Watt zowel op netspanning als op loodaccu-voeding doen?
Per kanaal heb je 500 Watt, wanner je beide 3s pakketten in serie laadt (laden zoals je pakketten gebruikt) kun je per kanaal (500W) het totale pakket met 3C laden. Per lader dus twee 2x3s pakketten tegelijk.

Andere zware jongens:
krachtige Laders

Handig tooltje om bij gegeven accupakket en gewenste laad-C de minimum eisen voor lader en voeding te bepalen:
R/C Calculations

Back