23 cc supertiger slaat af bij laag toeren?????

hoi j weel
ik heb dat ook idd gehoord over de carb
maar is wel een oplossing die niet zo uitevoeren is
heb al geinformeerd maar een losse carberateur is niet makkelijk teverkrijgen
heb nu 10% nitro gehaald kijken of dat wat helpt
in iedergeval bedankt voor je reactie

Supertiger motoren mogen ijgelijk helemaal geen nitro hebben
Daar kunnen ze slecht tegen
Hoe groot is de inhoud van deeze motor

heb je de lage toeren naald al afgesteld? Klinkt eigenlijk alsof hij onderin te rijk loopt.
Ik ga ervan uit dat deze motor ook twee naalden heeft, hoge toeren en lage toeren naald.

Volkert

hoi volkert
heb hem volgens het boekje afgesteld
eerst vol gas de grote naald
dan met het schroefje aan de hevelkant
eerst bij half gas en dat bij stationair
dat gaat ook goed maar als ik hem nog iets krapper zet neemt hij niet goed meer op
daarom vindt ik t ook zo vreemd dat het lijkt of hij verzuipt ivm de rook
maar iest kraper en hij neemt niet meer op (smoort)
heb inmiddels ook gelezen dat t kan liggen aan de hoek van de spraybar
wijst nu recht na beneden kijken of t iets veranderen helpt
in iedergeval bedankt voor de info

Je schrijft dat de motor nu 2,5l brandstof heeft gezien. Met een OS-160 vlieg ik dat in één middag weg (7 vluchten). Dat is dus nog maar heel weinig. Ik heb begrepen dat deze motoren veel meer inlooptijd nodig hebben.
Wat je beschrijft is dat de motor volloopt met brandstof tijdens stationair lopen maar als je hem armer zet hij niet meer goed oppakt.

Als je nog meer inlooptijd nodig hebt (en dat is volgens mij zo) kun je ervoor kiezen op je zender een "idle-down" te programmeren zodat je tijdens vliegen met een wat hogere idle vliegt (3000 tpm?) en voor de landing hem wat lager (tegen afslaan aan) zet. Als dit werkt zou ik er eerst eens wat mee gaan vliegen voordat je allerlei veranderingen etc. gaat proberen.

Andere vraag is wat voor een brandstof je vliegt, als dit een vol-syntheet is duurt het inlopen nog veel langer. Je zou eens 5 liter kunnen wegvliegen met 5% wonderolie erbij gemengd. Een paar procent wonder olie is zowiezo goed voor je motor.

Volkert

hoi volkert
die gedachten had ik ook en ben zo ook gaan vliegen
alleen toe ik een overshoot maakte sloeg de motor uit en kom toen nog net mn kist redden
wil dat risco niet meer nemen maar kan hem wel indraaien op een bok
na hoeveel liter is hij ingelopen?
volgens de fabrikant moet hij na 1 a 2 liter betrouwbaar zijn
ben zelf niet echt bekend met de motor

Je schrijft dat de motor nu 2,5l brandstof heeft gezien. Met een OS-160 vlieg ik dat in één middag weg (7 vluchten). Dat is dus nog maar heel weinig. Ik heb begrepen dat deze motoren veel meer inlooptijd nodig hebben.
Wat je beschrijft is dat de motor volloopt met brandstof tijdens stationair lopen maar als je hem armer zet hij niet meer goed oppakt.

Als je nog meer inlooptijd nodig hebt (en dat is volgens mij zo) kun je ervoor kiezen op je zender een "idle-down" te programmeren zodat je tijdens vliegen met een wat hogere idle vliegt (3000 tpm?) en voor de landing hem wat lager (tegen afslaan aan) zet. Als dit werkt zou ik er eerst eens wat mee gaan vliegen voordat je allerlei veranderingen etc. gaat proberen.

Andere vraag is wat voor een brandstof je vliegt, als dit een vol-syntheet is duurt het inlopen nog veel langer. Je zou eens 5 liter kunnen wegvliegen met 5% wonderolie erbij gemengd. Een paar procent wonder olie is zowiezo goed voor je motor.

Volkert

welke brandstof heb je tot nu toe gebruikt? Da's toch wel een belangrijke vraag.
Daarnaast heb je hem echt ingelopen? Dit betekent vol gas erg rijk laten lopen en af en toe wat armer (maar nog steeds rijk). Ik heb wat op RCUniverse lopen zoeken maar een minimale inloop periode zou 45-60 minuten zijn. Dan ben je al gauw 5 liter verder. Zo inlopen doe je niet vliegend, dat komt daarna.

Volkert

het duurt zeker 5 tot 15 liter voor hij echt goed gaat lopen. tenminste wel met die van mij.

ik heb er hier nog 1 in onderdelen uit elkaar liggen en die liep goed.
carburateur zal ik eens opzoeken en kan je dan wel eens proberen.

hoi volkert
ik gebruik de helimix van quartel
heb die in 5% en 10% nitro
heb overgens nooit problemen met de brandstof gehad
mn os max motoren lopen er allen perfect op
als ik t zo lees dan zal dat idd een antwoord zijn op mijn probleem
want dat zou betekenen dat hij gewoon nog niet goed ingelopen is en daarom krijg ik hem niet goed afgesteld
ik ga hem in iedergeval nog een paar liter laten draaien op een bok
en kijken of hij beter gaat lopen
in iedergeval bedank voor de info
gr vinni

welke brandstof heb je tot nu toe gebruikt? Da's toch wel een belangrijke vraag.
Daarnaast heb je hem echt ingelopen? Dit betekent vol gas erg rijk laten lopen en af en toe wat armer (maar nog steeds rijk). Ik heb wat op RCUniverse lopen zoeken maar een minimale inloop periode zou 45-60 minuten zijn. Dan ben je al gauw 5 liter verder. Zo inlopen doe je niet vliegend, dat komt daarna.

Volkert

hoi pieter
ik denk nu ook idd dat het het geval is en dat hij nog niet goed is ingelopen
als ik t zo hoor is mijn motor nog lang niet ingelopen en ga dat nu eerst maar doen
en kijken of hij beter gaat lopen
in ieder geval ook bedankt voor de info en t mee denken
gr vinni

het duurt zeker 5 tot 15 liter voor hij echt goed gaat lopen. tenminste wel met die van mij.

ik heb er hier nog 1 in onderdelen uit elkaar liggen en die liep goed.
carburateur zal ik eens opzoeken en kan je dan wel eens proberen.

en dan als laatste tip, haal bijv. 5 liter brandstof op met bijv. 1 of 5% nitro, 10% wonderolie (castor olie) en 10% synthetische olie. Je kunt ook "gewoon" met 20% wonderolie en geen nitro (wel zo goedkoop). Is wel een smeerboel maar dan is je motor wat meer ingelopen. Synthetische olie is zo goed dat je motor nauwelijks slijt (=inloopt).
Ik denk als je deze motor goed laat inlopen je er nog heel veel plezier van kan hebben.

Volkert

hallo
ik heb een probleem met mn 23 cc supertiger
de motor loopt perfect in de hogen toeren
maar als ik hem een minuutje stationair laat lopen slaat hij af
het maakt niet uit of de tank vol is of bijna leeg is
t probleem blijft bestaan
en afstellen helpt ook niet
iemand ervaring met deze motor??
of tips???
ook bij de landing slaat de motor af
help

Het afstellen van de hoofdsproeier

Omdat de meeste modelvliegers tegenwoordig een 2 naalds carburateur gebruiken, het volgende:
Bij volgas met behulp van de hoofdsproeier de motor op maximaal toerental instellen. Dat doe je door de hoofdsproeier zover in te draaien (met de klok mee) dat de motor op een gegeven moment net niet gaat
inhouden, de motor staat dan te arm. Let op, niet te lang arm laten draaien, want dat kan de motor beschadigen. Dan stel je de hoofdsproeier terug, zeg ongeveer 5 a 10 min of ongeveer 4 a 5 klikjes. Vervolgens richt je de neus van je vliegtuig naar boven en als de motor alsnog gaat inhouden dan de sproeier nog 1 a 2 klikjes rijker zetten tot de motor goed blijft lopen. Dat is de goede instelling van de hoofdsproeier.

Afstellen van de stationair sproeier (bij ingelopen motor)

Afstellen van stationair sproeier doe je als volgt:
Start de motor. Geef iets gas en draai met de schroevendraaier van voldoende lengte de stationair schroef langzaam met de klok mee in stapjes van 5 min (denk aan je vingers). Als het goed is zal de motor in toeren oplopen totdat hij in gaat houden. Dan stel je de schroef 5 min terug. Dat is je basis instelling. Vervolgens laat je de motor een poosje stationair draaien en dan
luister je of de motor gaat inzakken. Is dat het geval dan staat de sproeier nog iets te rijk en zet je hem iets armer in stapjes van een minuut. Blijft hij mooi stationair lopen dan is de afstelling goed. Neemt echter het toerental toe en de motor slaat dan af is de stationaire sproeier te arm afgesteld. Dit is in feite de hele kunst. Is de motor eenmaal goed ingesteld, hoeft er in principe nooit meer aan gedraaid te worden. De oorzaken van een niet goed lopende motor moet je dan zoeken in:

Scheurtje in de brandstofslang

Lekke tank of losse clunk

Vuil of lek in carburateur

Andere of oude brandstof

Andere of verkeerde gloeiplug

Gr. Reinse

......Synthetische olie is zo goed dat je motor nauwelijks slijt (=inloopt).

Dit lees en hoor ik wel vaker maar het tegenovergestelde is feitelijk waar. In veruit de meeste gevallen is wonderolie nog steeds een duidelijk beter smeermiddel voor modelmotoren dan welke synthetische olie dan ook!
Het grote nadeel van wonderolie is dat het zo'n rotzooi geeft. Het is erg "plakkerig" is en dus blijft het overal aan plakken, maar dit is nu juist de reden dat het zo goed smeert. Ook zal de wonderolie een beetje verbranden waardoor er een soort harslaagje achterblijft. Dat is die bruine aanslag. Nu wil het geval dat het juist die bruine aanslag is die bij hoge temperaturen nog steeds voor een goede smering zorgt.
Tot op heden is er nog niet één synthetische olie die onder alle omstandigheden even goede smeereigenschappen heeft als wonderolie. Er zijn er genoeg die wel dichtbij komen maar je moet bij gebruik van synthetische olie heel goed opletten dat je de afstelling van je motor aan de rijke kant houdt en dat de motor echt voldoende koeling krijgt. Vooral bij hogere temperaturen laat synthetische olie het veel sneller afweten dan wonderolie. En let ook op dat je voldoende olie in je brandstof hebt. Te veel mensen denken dat je bij gebruik van synthetische olie ook minder hoeft te gebruiken. Die gedachte gaat je zeker een motor kosten. Hoe ik dat weet? Niet vragen svp. :oops: :oops:

ik heb dit probleem ook eens gehad met een os-max motor
weken aan het tobben geweest bleek het achteraf een slecht lager te zijn die de met temperatuur wisselingen (lees belasting van de motor) afsloeg tijdens het opnemen.
tijdens het proberen af te stellen niet of nauwlijks op zijn lage toeren sproeier reageerde.
bij toeval kwam ik erachter dat het lager slecht was, vervangen en het probleem was ook weg

Dit lees en hoor ik wel vaker maar het tegenovergestelde is feitelijk waar. In veruit de meeste gevallen is wonderolie nog steeds een duidelijk beter smeermiddel voor modelmotoren dan welke synthetische olie dan ook!
Het grote nadeel van wonderolie is dat het zo'n rotzooi geeft. Het is erg "plakkerig" is en dus blijft het overal aan plakken, maar dit is nu juist de reden dat het zo goed smeert. Ook zal de wonderolie een beetje verbranden waardoor er een soort harslaagje achterblijft. Dat is die bruine aanslag. Nu wil het geval dat het juist die bruine aanslag is die bij hoge temperaturen nog steeds voor een goede smering zorgt.
Tot op heden is er nog niet één synthetische olie die onder alle omstandigheden even goede smeereigenschappen heeft als wonderolie. Er zijn er genoeg die wel dichtbij komen maar je moet bij gebruik van synthetische olie heel goed opletten dat je de afstelling van je motor aan de rijke kant houdt en dat de motor echt voldoende koeling krijgt. Vooral bij hogere temperaturen laat synthetische olie het veel sneller afweten dan wonderolie. En let ook op dat je voldoende olie in je brandstof hebt. Te veel mensen denken dat je bij gebruik van synthetische olie ook minder hoeft te gebruiken. Die gedachte gaat je zeker een motor kosten. Hoe ik dat weet? Niet vragen svp. :oops: :oops:

Zonder de hele discussie van wonderolie versus sysnthetische olie weer helemaal opnieuw te gaan voeren:
Het is ongetwijfeld waar dat wonderolie een aantal zeer byzondere eigenschappen heeft. Als een normale (al dan niet synthetische) smeerolie te heet word verdwijnen de smerende eigenschappen, wonderolie blijft zelfs als het verbrand nog min of meer smeren. Prachtig voor heel moeilijke situaties. Maar je moet nu eenmaal "beter smeren" niet verwarren met "smeren onder moeilijke omstandigheden".

Want het is wel degelijk een feit, dat synthetische olieën zo goed smeren dat het inlopen afhankelijk van de gebruikte materiaalcombinaties niet voldoende plaatsvind.

Verder is het "pas op voor te weinig olie" verhaal, alsmede het "bij hoge temperaturen red je het niet met alleen synthetische olie"-verhaal een beetje onzin. Er kan veel meer dan men vaak denkt, maar dat is juist afhankelijk van het goed verlopen van het inloopproces.
Voorbeeld: Ik draai al heel erg lang met een OS FS90Surpass in een schaalheli (vanaf 2001 tot eind 2005, daarna ZONDER conserveringsmaatregelen weggelegd, en een paar weken terug weer probleemloos in gebruik genomen) en die heeft afgezien van zijn inloop periode buiten de heli met 15% wonderolie, (juist ja, om het inloopproces sneller te laten verlopen én om de wonderolie buiten de heli te houden) uitsluitend brandstof met 10% Nitro, en maar 10% synthetische olie gekregen. Noodgedwongen zo mager afgesteld als maar nodig is om hem goed rond te laten draaien. En die motor loopt uitstekend, start als een eitje, loopt ondanks alleen een zeer licht vliegwiel zéér langzaam stationair zónder bijgloeien, kortom, niks op aan te merken. En deze motor word vanwege de beperkte koeling in een heli toch wel zéér heet. Hoe heet weet ik niet, maar de koellucht temperatuur tijdens het nadraaien is beduidend hoger als bij de tweetakten, en onder belasting draait hij zonder zichtbare rook.

Bij mijn weten heeft Wil Snitjer ooit (eind jaren 80, begin jaren 90) als expiriment een heel seizoen met maar 5% olie in een OS FS40 gevlogen, en aan het eind gedemonteerd, waarbij hij volgens het artikeltje in de destijdse Hobby Bulletin géén verschil in slijtagebeeld kon ontdekken met motoren die op "gewone" brandstof hadden gedraaid.

Tweetakten willen uiteraard wel graag wat vetter gesmeerd worden vanwege de carterspoeling, maar ook hier gebruik ik 15% syntheet, 2% Nitro, en verder niet. De Rossi in mijn vorige lesheli heeft het hier een goede 200 uur vliegtijd (ofwel 7 jaar heel stevig lesgeven) mee volgehouden, exact dezelfde motor van een collega-instructeur loopt er met nog meer draaiuren op de klok nog steeds vrolijk mee door. Er kan meer als men soms denkt, en synthetische olie is niet zo kritisch als men vaak denkt.

Overigens een beetje vreemd, want als ik me het goed herinner, heb je zelf ook met een Vario SkyFox 4-takt gevlogen, en dan zou je hetzelfde verhaal moeten kennen....

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
ik geeft t op
alles geprobeerd en geen verbetering
merk wel dat t niets uit maakt of hij rijk of krap loopt
t probleem blijft bestaan
hij loopt mooi en valt weg na ong 20sec
of t aan de carb ligt of aan de motor zelf?
het is net of de ontsteking op eens verkeerd staat hij gaat bokken
(zit geen ontsteking op maar tervergelijking )
ga maar een andere motor kopen denk want geef t nu wel op
de simpelste techniek en krijg t niet goed

Ik vlieg nog steeds met een SkyFox met een OS 90FS erin. En ja ik gebruik ook daarin synthetische olie omdat ik die troep van wonderolie niet overal wil hebben. Ook de motor vervuilt er behoorlijk van en moet hij bij het gebruik van wonderolie met enige regelmaat uit elkaar om de aangekoekte resten te verwijderen. Voor mij dus ook, "Leve de sythetische olie".
De olie die ik gebruik (meestal Titan soms Klotz) smeert prima en ik heb er nooit problemen mee gehad omdat ik er voor zorg dat de motor voldoende rijk blijft lopen en er voldoende olie in de brandstof zit. Dat heb ik jaren zo gedaan en werkte prima TOT ik de raad van iemand opvolgde om meer vermogen uit de motor te kunnen halen. De motor heeft voldoende vermogen voor deze heli maar het houdt niet over. Een looping kan hij er maar net mee maken als je tenminste voldoende snelheid hebt. Goed, die persoon raadde mij dus aan maar 10% olie te gebruiken "want dat is ruim voldoende omdat die synthetische olie zoveel beter smeert". En ja de motor leverde een beetje meer vermogen maar helaas niet lang. Bij de derde of vierde vlucht met die 10% olie liep hij midden boven het veld vast net voor ik een looping wilde proberen. Gelukkig kon ik hem zonder grote schade aan de grond zetten maar de motor was en is naar de eeuwige vliegvelden. :evil:
Een nieuwe motor in de heli gezet en natuurlijk weer terug naar 17% olie en 5% nitro en sinds die tijd geen problemen meer gehad. Motor blijft netjes schoon en ook intern ziet alles er nog bijna als nieuw uit. De vettigheid die toch nog uit de motor komt is veel makkelijker weg te poetsen dan die wonderolie die, vooral als het koud is, haast niet weg te krijgen is.
Ook binnen onze club is bijna iedereen over gegaan naar synthetische olie wat tot nu toe ook bij iedereen goed is gegaan. Nog steeds zijn er af en toe clubleden die zo hier en daar te horen krijgen dat 10% synthetische olie voldoende is. Gelukkig heeft tot nu toe nog niemand daar gehoor aan gegeven want dat kost ze echt een motor!
De fabrikanten schrijven ook niet voor niets in de handleidingen dat je voldoende olie moet gebruiken. Bijna altijd is dat ergens tussen de 15% en 20%. De tijd dat men alleen wonderolie voorschrijft is al even voorbij. Er zijn voldoende goede synthetische oliesoorten te koop maar dat betekend niet dat deze beter zijn dan wonderolie want als je goed kijkt schrijven alle alle fabrikanten nog steeds dat ze casteroil (wonderolie dus) prefereren.

effe een vraagje
de demper van supertiger is dat een 1 kamer en niet zoals os 2 kamer
want kan me voorstellen dat hij bij stationair geen druk opbouwd??

Ik vlieg nog steeds met een SkyFox met een OS 90FS erin. En ja ik gebruik ook daarin synthetische olie omdat ik die troep van wonderolie niet overal wil hebben...(tot aan)..... Gelukkig heeft tot nu toe nog niemand daar gehoor aan gegeven want dat kost ze echt een motor!

Allereerst leuk dat je nog viertakt-heli vliegt. Zijn er niet veel meer in Nederland, denk ik...

Tsja, ik denk toch echt (hoe lullig het ook klinkt, het is niet lullig bedoeld) dat er dan wat fout gedaan word. Mijn motor heeft al zeker 5 jaar probleemloos met 10% olie gedraaid, en ik moet hem wél echt uitpersen qua vermogen (heli weegt afgetankt 7 kilo). Ben vorige week net overgestapt van de standaard carb op een 7H carburateur, kijken of er dan nog wat meer puf uit wil komen.....

Maar of het nou zo gelukkig is dat niemand daar gehoor aan gegeven heeft, weet ik niet. Nogmaals, het kan wél. Domweg, en zonder voorbehoud. Ik heb gewoon de inloopprocedure van Vario aangehouden, en dat ging in een keer goed. Vario verkoopt speciaal viertaktbrandstof met maar 10 % Olie, en dat doen ze niet als ze de ene na de andere schadeclaim kunnen verwachten omdat het te weinig is. Zo simpel ligt dat.

Ik denk eerlijk gezegd, dat het in elkaar lopen van jouw motor destijds nou net het bewijs is, dat een motor met synthetische olie minder goed inloopt als met wonderolie. Als je dan met een niet optimaal ingelopen motor in een klap van 17% naar 10 % overschakelt, én het extra vermogen eruit probeert te halen, dan heb je gerede kans dat het fout gaat. Dat heeft niks met de smeereigenschappen of kwaliteit van de olie te maken, en ook niet met de hoeveelheid olie. Dat heeft puur met de conditionering van de loopvlakken te maken, ofwel al dan niet goed ingelopen zijn. Vario zegt niet voor niets: éérst 5 liter 15% W.O op de werkbank indraaien, daarna nog eens 5 liter, nu met 15% Synth. olie hooverend en vet afgesteld verder inlopen, en dán pas overgaan op 10% olie, en dan ook pas heel langzaam (ze zeggen zelf "iedere paar minuten één tandje") afmageren tot hij goed loopt. Die procedure volgend loopt hij probleemloos met 10% olie. Je mag komen kijken....

De fabrikanten schrijven ook niet voor niets in de handleidingen dat je voldoende olie moet gebruiken. Bijna altijd is dat ergens tussen de 15% en 20%. De tijd dat men alleen wonderolie voorschrijft is al even voorbij. Er zijn voldoende goede synthetische oliesoorten te koop maar dat betekend niet dat deze beter zijn dan wonderolie want als je goed kijkt schrijven alle alle fabrikanten nog steeds dat ze casteroil (wonderolie dus) prefereren.

En dat is nu net wat een fabrikant alleen maar heel goed uitkomt: het gebruik van wonderolie is makkelijk aan te tonen, het niet gebruiken van wonderolie ook, dus daarmee ketsen ze al minstens de helft van de mogelijke garantieclaims af. Dat is in de consumentenproducten heel gewoon. Motorkoffers voor een Goldwing worden niet gegarandeerd boven de 100 km/u, wasmachines niet als je niet hún merk ontkalker gebruikt etc etc.... Dat zegt niks.

Nogmaals, mijn OS-je bewijst vrijwel dagelijks, dat Herr Streich gewoon gelijk heeft dat je met 10% synth. olie in een viertakt prima kunt helivliegen.

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Back