Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Je schrijft dat de motor nu 2,5l brandstof heeft gezien. Met een OS-160 vlieg ik dat in één middag weg (7 vluchten). Dat is dus nog maar heel weinig. Ik heb begrepen dat deze motoren veel meer inlooptijd nodig hebben.
Wat je beschrijft is dat de motor volloopt met brandstof tijdens stationair lopen maar als je hem armer zet hij niet meer goed oppakt.
Als je nog meer inlooptijd nodig hebt (en dat is volgens mij zo) kun je ervoor kiezen op je zender een "idle-down" te programmeren zodat je tijdens vliegen met een wat hogere idle vliegt (3000 tpm?) en voor de landing hem wat lager (tegen afslaan aan) zet. Als dit werkt zou ik er eerst eens wat mee gaan vliegen voordat je allerlei veranderingen etc. gaat proberen.
Andere vraag is wat voor een brandstof je vliegt, als dit een vol-syntheet is duurt het inlopen nog veel langer. Je zou eens 5 liter kunnen wegvliegen met 5% wonderolie erbij gemengd. Een paar procent wonder olie is zowiezo goed voor je motor.
Volkert
welke brandstof heb je tot nu toe gebruikt? Da's toch wel een belangrijke vraag.
Daarnaast heb je hem echt ingelopen? Dit betekent vol gas erg rijk laten lopen en af en toe wat armer (maar nog steeds rijk). Ik heb wat op RCUniverse lopen zoeken maar een minimale inloop periode zou 45-60 minuten zijn. Dan ben je al gauw 5 liter verder. Zo inlopen doe je niet vliegend, dat komt daarna.
Volkert
het duurt zeker 5 tot 15 liter voor hij echt goed gaat lopen. tenminste wel met die van mij.
ik heb er hier nog 1 in onderdelen uit elkaar liggen en die liep goed.
carburateur zal ik eens opzoeken en kan je dan wel eens proberen.
hallo
ik heb een probleem met mn 23 cc supertiger
de motor loopt perfect in de hogen toeren
maar als ik hem een minuutje stationair laat lopen slaat hij af
het maakt niet uit of de tank vol is of bijna leeg is
t probleem blijft bestaan
en afstellen helpt ook niet
iemand ervaring met deze motor??
of tips???
ook bij de landing slaat de motor af
help
......Synthetische olie is zo goed dat je motor nauwelijks slijt (=inloopt).
Dit lees en hoor ik wel vaker maar het tegenovergestelde is feitelijk waar. In veruit de meeste gevallen is wonderolie nog steeds een duidelijk beter smeermiddel voor modelmotoren dan welke synthetische olie dan ook!
Het grote nadeel van wonderolie is dat het zo'n rotzooi geeft. Het is erg "plakkerig" is en dus blijft het overal aan plakken, maar dit is nu juist de reden dat het zo goed smeert. Ook zal de wonderolie een beetje verbranden waardoor er een soort harslaagje achterblijft. Dat is die bruine aanslag. Nu wil het geval dat het juist die bruine aanslag is die bij hoge temperaturen nog steeds voor een goede smering zorgt.
Tot op heden is er nog niet één synthetische olie die onder alle omstandigheden even goede smeereigenschappen heeft als wonderolie. Er zijn er genoeg die wel dichtbij komen maar je moet bij gebruik van synthetische olie heel goed opletten dat je de afstelling van je motor aan de rijke kant houdt en dat de motor echt voldoende koeling krijgt. Vooral bij hogere temperaturen laat synthetische olie het veel sneller afweten dan wonderolie. En let ook op dat je voldoende olie in je brandstof hebt. Te veel mensen denken dat je bij gebruik van synthetische olie ook minder hoeft te gebruiken. Die gedachte gaat je zeker een motor kosten. Hoe ik dat weet? Niet vragen svp.![]()
![]()
Ik vlieg nog steeds met een SkyFox met een OS 90FS erin. En ja ik gebruik ook daarin synthetische olie omdat ik die troep van wonderolie niet overal wil hebben...(tot aan)..... Gelukkig heeft tot nu toe nog niemand daar gehoor aan gegeven want dat kost ze echt een motor!
De fabrikanten schrijven ook niet voor niets in de handleidingen dat je voldoende olie moet gebruiken. Bijna altijd is dat ergens tussen de 15% en 20%. De tijd dat men alleen wonderolie voorschrijft is al even voorbij. Er zijn voldoende goede synthetische oliesoorten te koop maar dat betekend niet dat deze beter zijn dan wonderolie want als je goed kijkt schrijven alle alle fabrikanten nog steeds dat ze casteroil (wonderolie dus) prefereren.