2017 fluitschip 1:87

polakker masten zouden dus wel masten uit 3 delen zijn germt dus en foutje van de schrijver die het boek schreef, kan iedereen gebeuren natuurlijk :)

hoe ze dan wel heten heb ik geen gedacht van, het onderzoek gaat voort en als ik niets gevonden krijg zal het waarschijnlijk als hierboven gemaakt worden . heb nog wel ff tijt kan het schip ook nog een kleurtje geven enz

Ik heb nog even verder gezocht, (moest met beplanken toch steeds even laten drogen) maar steeds kom ik op hetzelfde uit.
Maar wat met name opvalt is dat het vaak voorkwam in Zuid-Europa en de Middelandse zee:confused:

mischien is het daar ontstaan germt en daardoor de verwijzing mischien

nog een paar prenten gevonden en zietog duidelijk de zalingen hangen dus de foto van hierboven zou tog wel eens juist kunnen zijn

Maritiem Digitaal NL

Ik heb het idee dat de term uit 1 stuk slaat op de opbouw van de mast zelf. Niet in hoogte, maar in diameter.

Een mast, waarvan de verschillende onderdelen, de ondermast en de stengen, niet uit afzonderlijke delen, maar uit één stuk kernhout van een boomstam bestaan. De zeer fraaie, snelle chebek van de Middellandse Zee met twee of drie masten en het Hollandse katschip zijn voorbeelden, men noemde schepen met paalmasten polakker-getuigd of kortweg polakschip. Er waren zelfs schepen waarvan de gehele mast uit één stuk bestond.
Naarmate masten groter werden en het steeds moeilijker werd aan geschikte bomen te komen ging men over op samengestelde of gekluchte masten. De mast werd uit afzonderlijke delen hout samengesteld. In eerste instantie gekuipte masten, waarvan de delen net als bij een ton door kuipbanden bij elkaar gehouden werden, of in vroeger tijden door woelings. Een hoogwaardig stukje vakmanschap, weersbestendige lijmen bestonden immers nog niet. Men gebruikte bij voorkeur goed gewaterd kwartiers hout dat minder krimpt of scheluw trekt. "Kwartiers" hout betekent dat de planken van buiten naar binnen richting kern uit de stam zijn gezaagd. Naarmate de lijmsoorten beter werden kon men volhout gelijmde masten maken. Zo'n mast bleek stijver te zijn dan een paalmast. In het midden van de 19e eeuw kwam een derde versie, de hol verlijmde mast, hoewel op de plaatsen van het mastbeslag nog steeds volhout werd toegepast om de bevestiginggsbouten genoeg houvast te geven. Verwant: mast en rondhout schaven.

mast.gif

1. paalmast
2. gekuipte mast
3. volhout gelijmde mast
4. hol verlijmde mast
5. hol verlijmde mast

thx erik.

het rare is dat ik op geen enkele tekening een ezelshooft zie staan als ook geen 3 afzonderlijke masten zoals gebruikelijk .
ik denk dat ik ze tog uit 1 stuk ga maken.
ooit zullen we er wel eens achter komen hoe het juist zit hoop ik, maar met de kennis die ik nu heb lijkt me dit niet verkeert te zijn. maar zal ook niet zeggen dat het 100% juist is
om ze te maken uit 1 stuk of uit 3 stukken blijft het zelvde in bouwtijt dus daar doe ik het niet voor

ok het schip gaat aan de kant voor ik weet hoe het met de masten zit en dat zal eind volgende maand zijn denk ik

dit bericht kreeg ik van ab:

Wacht even Scheepshistorie 17 af. (Eind volgende maand?). In mijn serie over scheepstypen een artikel en tekeningen over de polakker.
Ab

dat is dus weer ff boffen dat hij het er over gaat hebben.
ga het schip dus ( verven) en aan de kant zetten voorlopig.

ik wacht rustig af erik het zou gek zijn nu iets te maken wat niet juist is en dan binnen een maand het te moeten afbreken. dan wacht ik wel rustig af zodat het ineens juist gemaakt kan worden

alvast naar de winkel geweest voor inkopen want dit is mij te klein om te maken

001_zps41aaec70.jpg

002_zps36a3d26c.jpg

003_zps4021f5a4.jpg

004_zpse858719d.jpg

005_zps20871cf7.jpg

006_zps53de007c.jpg

007_zpsb2d12745.jpg

de laatste zijn 0.6 mm peren fineer

voor de romp van de fluit erik , 2 de laag. de kat heb ik in linden gemaakt ook de 2 de laag van de kat is in linden. de kat heb ik ook heel erg verouderd .

Back