2017 fluitschip 1:87

Als je hemt wilt zoals in de illustratie zou ik met een mesje de ribben/spanten stuk snijden zodat ze spits lopen, gaten, rafels etc hebben. zelfde voor de beplanking waar de brand is geweest.

Dan kun je bijvoorbeeld met een spuitbus zwart van afstand een "wolk" roet op de brandplekken aanbrengen. Met een droge kwast en zwart kun je nog verder doelgericht zwarte plekken erop borstelen.

Als je nog brandend/rook wilt hebben kun je bijvoorbeeld nep theelichtjes kopen (zit een knipperend ledje in). Watten er omheen lijmen, trek je tot een rook pluim uit, spuit je bovenin ook zwarter:

2013-07-23+20.39.01.jpg

Ik ben ook geneigd te zeggen - gewoon in brand steken en op tijd uitmaken. Echter kan je het niet krijgen.

Opgebrand nog wel... hahaha... dan zal de frustratie hoog hebben gezet Dirk. Maar je bent weer mooi opweg met deze !

ach je moest eens weten hans ;)

straks ga ik de romp op de waterlijn afzagen want ben er met mijn eerste beplanking.
van raa hout tot de waterlijn dan tog. boven het rahout moet ik nu wel veel gaan veranderen en moet stukken spanten gaan maken , het zal nog een heel werkje worden om het er afgebrand te laten uitzien.

alvast bedankt voor alle tips zal ik zeker wel iets mee kunnen doen

met een bang hartje het schip doorgezaagt en er een bodem plaatje onder gelijmt.

als dat uitgehard is kan ik deze naar de vorm van de romp zetten en beginnen schuren en de tweede laag gaan zetten + berghouten.

001_zpsebf27a1d.jpg

002_zpsb5e649c6.jpg

003_zps8f630508.jpg

004_zps5ee897f6.jpg

en hier het onderstedeel dat er afgezaagt is

005_zps1933df15.jpg

Ik neem aan dat je rekening met de stuurlast heb gehouden. Wat voor afmeting latjes gebruik je? Ik zit te denken aan 1x4mm.

Ziet er goed uit Dirk. Maar hoe heb je in godsnaam die hele romp door weten te zagen ?

ik heb hem met de lintzaag doorgezaagt en heb rekening gehouden met de stuurlast.

heb mijn eerstelaag met 5 mm latjes gemaakt maar denk dat het iets te breed is op schaal dus ik denk er ook aan om 4 mm te nemen erik dit lijkt me iets beter te zijn zeker bij deze kleine scheepjes het zijn immers geen 160 voet schepen.

denk dat de eerste beplanking zo goed als afgerond is maar hoe langer ik naar de contoeren van het schip kijk hoe meer het op een kat gaat lijken ( kat houthaler )

001_zps68d16735.jpg

003_zps780baae6.jpg

ik ga kijken of ik morgen de boeg er af kan zagen en het schip vermaken naar een kat want daar heeft ze veel meer van weg dan een fluit

008_zpsd1140e00.jpg

ook het hakkebord moet veranderd worden en nog een paar dingen binnen in het schip
als dit lukt zal ik de naam van het topic veranderen .

hoewel het nooit de bedoeling is geweest om een kat te maken komt dit nu zo uit en dan verander ik liever een paar dingen dan ze weg te gooien.

kat.jpg

Klinkt logisch. Hopelijk is het vrij eenvoudig aan te passen. Ik heb nog een doorsnede gevonden. Staat in dropbox.

thx erik de tekening zou van witsen afkomstig zijn als ik mijn boek mag geloven en zou ergens in delft liggen.

verder is er over dit soort type schepen wijnig terug te vinden ook werden ze ook wel ezels genaamt

heb een hoop veranderd en het zal dus een katschip worden .

ik kan wel niet meer de titel aanpassen van het topic zie ik

Back