2017 fluitschip 1:87

ik ga het spantenplan gebruiken van de derfflinger om een fluit te maken.
en nog maar eens bedankt aan erik, om al het werk dat hij al voor mij gedaan heeft met de gebouwen en de fluit.

hoe ik ze ga afwerken weet ik nog niet helemaal maar dat zien we dan wel bij de bouw.

Niets te danken. Ik ga voorlopig verder met de Zeehaen, maar hoop eigenlijk nog de lijntekeningen van de Ake Classon Ralamb fluit in handen te krijgen.

kan ik je wat gaan volgen en namaken.

Zal pas in april zijn dat ik begin aan schip nr 1 want in Maart staat er zeer veel werk op.

np luc je hebt nog wel wat tijt hoor.

moet wel zeggen dat het er erg klein uit ziet zo een schip van 100 voet in 1/ 87 het hele plan kan makelijk op een a4 :rolleyes:

gisteren spanten uitgezaagt en inelkaar gelijmt.
vandaag fillers geplaatst en spanten vijlen.

007_zpsc3cb3dfc.jpg

006_zps60f3205c.jpg

nu een vraag waar ik zelf geen antwoord op weet, is dit bol genoeg of is het nog te plat achteraan ?

005_zpsd562c5a1.jpg

nu moet ik eerst de kiel en stevens maken voor ik verder kan

nu een vraag waar ik zelf geen antwoord op weet, is dit bol genoeg of is het nog te plat achteraan ?

Ze zier er mooi uit. Op de foto lijkt ze voor mijn gevoel niet te plat maar eerder te smal, hoewel niemand deze vraag met zekerheid zal kunnen beantwoorden. Volgens mij zijn de schilderijen uit die tijd meestal een tikkeltje overdreven.
Als je de Paerel vanuit dezelfde hoek bekijkt lijkt jouw kont smaller, maar dit vertekent volgens mij ook doordat het lichte balsahout afsteekt tegen de donkere schaduw en je de doorlopende bolle lijn niet heel duidelijk ziet.

http://www.bb-art.com/system/images/1277/ori/_DSC8034.jpg

Voor mijn gevoel mag de achterkant iets ronder. Als je de lijntekening in bovenaanzicht bekijkt, dan is de kont zo goed als een halve cirkel.

ben begonnen met beplanken en als ik tot aan de waterlijn zit ga ik de spanten en valse kiel doorzagen zodat ik een waterlijn model bekom.

ook voor mij de eerste keer dus hoop ik dat het een beetje gaat lukken.

als ik zover ben zet ik er wel een foto bij want de drie latjes die er nu op zitten is natuurlijk nog niets te zien.

kleine verandering van plannen .
heb ff overlegt met ab hoving aangaande deze fluit en zijn vormen.
ik ga hem wel bouwen maar dan in een afgebrande versie en dan komt de blusboot ook mooi tot zijn recht

imageproxyboijmans_zps6ce8a668.jpg

er gaat dus nog een andere fluit gemaakt worden maar deze komt er ook op

ja dat is het plan erik :)

ik ben al aardig opgeschoten met het beplanken en vind het zonde om deze nu nog weg te gooien.
dan kan ik er beter iets van maken waar ze nog wel voor kan dienen.

als ze dan op het dio komt of niet zullen we nog wel zien, want een afgebrand schip maken lijkt me nu ook weer niet het makelijkste wat er is. maar het is zeker een poging waard denk ik

Misschien watervaste lijm gebruiken. Dan kan je wat met vuur spelen en weer blussen zonder dat het model uit elkaar valt ;)

je kunt het roet/zwart geblakerde prima schilderen.
Wat moeilijk is, is het verkoolde structuur van hout nabootsen. Dus het afgebrokkelde en die scheuren die in het hout ontstaan.

Je zou het gecontroleerd in brand kunnen zetten en dan steeds weer uit maken om zo beetje bij beetje het effect te krijgen.

Back