2.4 Ghz storing door wifi???

Hoe kan je een mechanische defekt uitsluiten bij 200 € schade?
1 schlechte soldering kan al een crash veroorzaken. ;)
Mvg Johan


Hele simpele optelsom:

1: MD 500 body: 90.00 euro
2: MG Align swashservo: 30.00 euro
3: 5 blads rigid rotorkop: 50.00 euro.
4: 5 hoofd rotorbladen en een setje staartbladen.
5: Maingear en torquetube tandwielen.

Schade zat dus voornamelijk in het schaalelement van de heli.

Edit: door directe controle van het model op de crashlocatie. Feit dat de aandrijflijn en aansturing van de staart intact waren zoals voor de vlucht. En ja na elke dag vliegen word de de aandrijflijn en aansturing van mijn heli's gecontroleerd etc om zeker te weten dat ie ook luchtwaardig blijft. Daarom kan ik voor mijzelf uitsluiten dat daar het probleem niet zit, servo gyro niet meegetelt ;)
 
Laatst bewerkt:
Hele simpele optelsom:

1: MD 500 body: 90.00 euro
2: MG Align swashservo: 30.00 euro
3: 5 blads rigid rotorkop: 50.00 euro.
4: 5 hoofd rotorbladen en een setje staartbladen.
5: Maingear en torquetube tandwielen.

Ruim 200 euro schade, welkom in de wondere wereld van het helivliegen.


Plotterwelt bedoelt niet hoe je aan die €200 komt, maar waarom je denkt dat een mechanisch defect uitgesloten kan worden.

werner
 
Wauw... even een dag niet gekeken haha. Mooi dat er zo'n discussie op gang is gekomen met veel duidelijkheid en uitleg. Daarvoor mijn dank heren.

Ik weet ook wel dat de oorzaak misschien nooit duidelijk word. Het was voor de duidelijlheid op een industrie terrein met veel open kavels en niet ingesloten door gebouwen. Nu ben ik absoluut geen electrotechneut en blij dat ik via deze weg weer wat geleerd heb met betrekking tot de 2.4 ghz, wifi's etc etc! Heerlijk zo'n forum.

Het nadeel van de situatie met de heli was dat het model op moment van falen niet stabiel kon hooveren ivm met de rigid rotorkop zonder estab die uitgetrimd moest worden. Dus daar ben je al erg druk mee om de heli enigsinds op zn plek te houden want dat is gruwelijk pittig! De kop bleef gedurende de tolvlucht wel bestuurbaar voor zover dat mogelijk is in zo'n situatie. De ontvanger schoot dus niet in een failsave, dan had de heli ook direct naar beneden moeten komen aangezien de throttle in failsave dan naar 0 gaat..

De heli staat ondertussen alweer een paar dagen klaar om opnieuw de lucht in te gaan en om de servo/gyro combi uitgebreid te testen. Maar helaas werkt het weer niet echt mee. Op de grond werkt alles naar behoren. En zoals eerder opgemerkt is de esc ook verdachte. We zullen zien..

Groeten Merlijn
 
Uitsluiten kun je pas als je 100% zeker weet wat het wel is/was.

Je kan wel spreken over waarschijnlijkheid, maar je zolang je niet weet wat het is moet je alle opties open houden.

Als programmeur heb ik te vaak gehad dat een probleem of bug veroorzaakt werd door iets onverwachts.

Werner
 
De enige manier om er achter te komen is loggen van de servostanden en RSSI signaal van de ontvanger. Dat gaat natuurlijk veel te ver qua techniek (loggen is een, realistisch afspelen is een project op zich). ;)
 
Hoi, wat vervelend Jonkje, ik voel met je mee !!!
Zelf heb ik hier ook een probleem: vlieg sinds 10,jaren met een Oxy3 met 3-blaads-kop en ook de staartrotor is 3-blqads.
Op het vliegveld in Montfoort (3porten) nooit problemen gehaad.
Maar ineens thuis in de voortuin gevlogen en dat ding oscillerd op de kop en op het hek en is ineens onbestuurbar, vervolgens crash met rond de 200€ schade ....
Vervolgens ga ik vliegen met de Oxy2 en hij osszillerd ook op de kop en de staart, onbestuurbar en crash met 300€ schade.
De bestuuring ging via Futaba T7C en de Oxy 2 via v-bar-controol.
Nu ben ik over naadenken wat de oorzaak is, stuurfout 100 % uitgesloteen, techbisch probleem evenzo 100 % uitgesloten.
Ik heb in mijn tuin een Wifiversterker staan, omdat de tuin heel groot is, en de enige idee is, dat door dat versterkte Wifi-signaal de storing vandaan komt.
Jij weet het, Jonkje, ik vlieg sinds meer dan 25 jaar en houd alles in de gaaten, ook via een logbook van alle vluchten, maar zo iets is me nog nooit overkomen, de tranen staan in mijn oogen en ik wilde bijna stoppen met vliegen, maar nu ik deze bericht gelezen heb, denk ik toch, dat het n iet onze fout is, maar dingen die we moeten uitzoeken.
Laat wat horen, ik ben ook nioet Rokkefeller, die steeds n ieuwe vliegers kan kopen ..
IK WIL DE OORZAAK WETEN !!!
Groetjes van Uwe
je kan ook mailen ... uwe dietzel@live.nl
 
Mooi onderwerp Merlijn,

Doe je, voor je weer begint, even een range test?

Wij hadden een jaar geleden een optie om bij een voetbalvereniging te vliegen, leuke locatie echter er stond een dikke zendmast van Vodatelefoon aan de rand.
Vele dachten dat dit storing zou veroorzaken.
We hebben toen leden uitgenodigd met verschillende systemen en zijn toen rond de zendmast gaan vliegen (en ook heel dichtbij) .
Ook hebben we gekeken toen een aantal leden mobiel aan het bellen en internetten waren.
Voorzichtige conclusie: we hebben toen helemaal niets gemerkt.
Helaas is de locatie niet doorgegaan omdat ze in de zomerstop onderhoud doen waarbij ze niemand op de velden toelaten :hammer:.
 
Mogelijk zijn de nieuwere zenders beter getest op storing dan oudere, toevallig lees ik hier 2x dat het om een futaba T7C zender gaat in dit topic, die niet goed werkt.
 
Nu ben ik over naadenken wat de oorzaak is, stuurfout 100 % uitgesloteen, techbisch probleem evenzo 100 % uitgesloten.
Ik heb in mijn tuin een Wifiversterker staan, omdat de tuin heel groot is, en de enige idee is, dat door dat versterkte Wifi-signaal de storing vandaan komt.
Jij weet het, Jonkje, ik vlieg sinds meer dan 25 jaar en houd alles in de gaaten, ook via een logbook van alle vluchten, maar zo iets is me nog nooit overkomen, de tranen staan in mijn oogen en ik wilde bijna stoppen met vliegen, maar nu ik deze bericht gelezen heb, denk ik toch, dat het n iet onze fout is, maar dingen die we moeten uitzoeken.
Laat wat horen, ik ben ook nioet Rokkefeller, die steeds n ieuwe vliegers kan kopen ..
IK WIL DE OORZAAK WETEN !!!
Groetjes van Uwe
Het kan best een technisch probleem zijn. Het kan bijvoorbeeld voorkomen dat de PLL in je zender iets is verlopen. De zender hopt continu door de frequentieband en de ontvanger volgt datzelfde hopende patroon.

Als de zender iets naast de frequentie zit bijvoorbeeld door veroudering van de elektronica geeft dat meestal geen problemen op een clubveld, waar je midden in de open lucht zit. In een woonomgeving met veel apparaten op 2,4 GHz kan dit echter wél merkbaar zijn.

Om te controleren of je zender nog nauwkeurig werkt, kun je een reikwijdtetest uitvoeren op de locatie waar de crashes zijn opgetreden. Als zo’n test strikt volgens het boekje wordt uitgevoerd en de servo’s haperingsvrij bewegen, kun je concluderen dat de zender in orde is.

Dan nog je wifi repeater in je tuin, die repeater krijgt ook een wifi signaal binnen dus dan heb je 2 (breedband) wifi kanalen in gebruik die tot in de tuin komen.
En dan zullen er in de omgeving ook nog wel een hele zooi apparaten op de 2,4Ghz zitten, daar moet dat frequentie hoppende rc signaal zijn weg door heen frummelen.

Je rc zender heeft wel een voordeel t.o.v. de modernere zenders jou zender kent geen LBT, dus als een kanaal / frequentie bezet is, zal jou zender gewoon gaan zenden, de modernere zenders zenden dan geen signaal uit en hoppen naar de volgende frequentie.
 
Even los van het feit dat de laatste 3 reageerders wellicht niet door hadden dat ze reageerden op een topic uit 2011... :mad:
En in ogenschouw genomen dat ik niet vlieg, maar vaar...

Ook ik heb een Futaba T7C. Minimaal een jaar of tien. En in het geheugen van die zender staan 9 schepen, variërend van een simpel 700 grams slepertje met 1 motor, roerservo en navigatieverlichting via een paar zeilboten, oorlogsbodems tot een sleper van 12 kilo met 2 hele zware motoren, geluidsmodule, bluspompen, verlichting... Nou ja, alle toeters en bellen die je op een modelschip maar kan bedenken.

Ik vaar bij Vaargroep Flevoland. Net als vandaag zitten we met een man of tien gezellig naast elkaar aan de waterkant.
Iedereen heeft z'n mobiel bij zich en aan. En ik denk niet dat ook maar iemand de moeite neemt om z'n Wifi uit te zetten of z'n toestel naar 'vliegtuigmodus' om te schakelen.

In alle jaren dat ik met deze zender vaar, nog nooit problemen gehad met slechte ontvangst of storingen.
Stomtoevallig kapte vandaag dat kleine slepertje er mee; oorzaak: een ouwe Nimh-accu in de boot.
Voor ons schippers geen probleem; even met je tengels van de zender afblijven om de accu in de boot op adem te laten komen en na een minuutje kun je, op je laatste mili-amperes wel weer naar kade varen... met de machine op 'dead slow'.
Gelukkig storten modelschepen niet neer.:banana:

Ook vaar ik met de wat grotere schepen vaak op (voor ons schippers) wat grotere afstanden: onze vaarlocatie is een vijver van 200 x 50 meter. Geen probleem.
Met snelle schepen met een 'roostertail' (Hoge spray achter de schroeven): geen probleem.
En ja, ik weet dat een modelheli qua trillingen en resonantie niet te vergelijken is met een modelschip; da's appels met kokosnoten vergelijken.

Maar mijn ervaring is dat de Fasst technologie van Futaba (nog steeds) een prima protocol is...
 
Even los van het feit dat de laatste 3 reageerders wellicht niet door hadden dat ze reageerden op een topic uit 2011... :mad:
Had ik gezien.
Het is wel een af en toe terugkerende gebeuren. storing met onbekende oorzaak of ze hebben geen idee maar wel een gissend vermoeden.
Ik vaar bij Vaargroep Flevoland. Net als vandaag zitten we met een man of tien gezellig naast elkaar aan de waterkant.
Iedereen heeft z'n mobiel bij zich en aan. En ik denk niet dat ook maar iemand de moeite neemt om z'n Wifi uit te zetten of z'n toestel naar 'vliegtuigmodus' om te schakelen.
Ja daar aan de waterkant verscholen tussen de bossen en hemelsbreed zo'n 500 meter vanaf de bewoonde wereld.
Daar komt geen spat wifi vanuit de woonwijk op het watertje.
De mobieltjes gaan ook niet actief zendend opzoek, ze luisteren alleen maar.
En voor de mobiele communicatie dat bevind zich heel ergens anders in het frequentie spectrum dan de 2,4 GHz.

Maar mijn ervaring is dat de Fasst technologie van Futaba (nog steeds) een prima protocol is...
Protocol is prima, het mag nog gebruikt worden ook zonder de LBT maar er mag in de EU geen nieuwe zender meer verkocht worden zonder LBT aan boord.
Het gaat ook niet zo zeer om het protocol, dat is dus best wel goed, het gaat er om dat elektronica verouderd, slijt net zoals een band van de fiets of auto verslijt als je het gebruikt en of door veroudering.

Op een afgelegen vaarvijver, ver weg van bebouwing, zul je doorgaans weinig tot geen last hebben van ongewenste HF-straling.
Dat betekent echter niet automatisch dat je RC-zender zelf nog in perfecte conditie is.

Daarom is het verstandig om een reikwijdtetest te doen op de plek waar de crash heeft plaatsgevonden.
Dat is de meest praktische methode om te controleren of alles nog naar behoren werkt.

Andere manieren zijn lastiger: dan moet je iemand vinden met voldoende kennis en de juiste meetapparatuur, die ter plekke een RF spectrumanalyse kan uitvoeren en eventueel ook kan nagaan of de zender nog netjes binnen de frequentiehoppende marges werkt.
Futaba en heel veel andere fabrianten zijn niet schutig om de HF technische gegevens te delen.

Kort gezegd; vlieg niet in een woonwijk.
Daar kom je naast wifi-netwerken ook zonnepanelen met optimizers en allerlei andere storingsbronnen tegen.
De 2,4 GHz-band is een gedeelde ISM-frequentie, dus je kunt er van alles aantreffen qua signalen.

Wat wifi betreft, zet een repeater of je thuisnetwerk handmatig op een zo hoog mogelijk kanaal. Dat verkleint de kans op storing met de RC-verbinding als je bij huis in je eigen tuin vlieg.
Je weet verder niet wat er nog meer in de lucht zit.

Voor praticulieren doe ik geen analyse op locatie, naast dat het kneiter duur is, bedien je daar maar één persoon mee terwijl bij een club heb je er ineens heel veel vrienden bij :)
Zonder naast mijn schoenen te lopen, weet ik waar ik over schrijf.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top