1e keer bouwen.

Ik vlieg nu 9 maanden en brevet a voor motor en zweefvliegtuig.
7 vliegtuigen heb ik, alles pnp.
Nu wil ik zelf een keer iets bouwen. Laser cut kit, een electro motorvliegtuig.
Spanwijdte rond 1200/1400mm
Twijfel wat ik moet aanschaffen, piper cup, klemm 125 . Ook andere types lijkt me leuk. Wil max eur 150/200 uitgeven voor de kit (zonder motor ed.)

Adviezen, tips zijn welkom.

Moet het een schaalmodel zijn (die noem je), of mag het ook een gewoon 'sportmodel' zijn?

Wat zijn je ambities?

Kunstvlucht, schaal, lekker rond tuffen?

Het is lastig om zo te adviseren . . .

jan.

deze vliegt leuk

https://outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=7838

Motorkap uit de printer

rest van de onderdelen uit de laser

denk dat je voor een short kit ongeveer 75 euro kwijt bent .

Schermafbeelding 2023-09-30 om 20.31.11.png

• Like
Reactions: ked
Ik zou zeggen: bouw dat, voor zover haalbaar, wat jij een mooi vliegtuig vindt.

Jij moet er naar kijken!

Ben benieuwd . . .

jan.

Kijk al een tijd naar de Klemm L25D, heb op zich plenty tijd en ook nog een club waarvan ik dit jaar lid geworden ben, heb een paar zwevers, oa Last down XL 2800mm FMS Trojan T28 maar zelf bouwen, ach misschien gewoon proberen.

Het is Extron Oldiman 1500mm geworden. Ben een en ander aan het verzamelen qua gereedschappen e.d. Blijft nog een vraag, moet ik perse witte houtlijm nemen of kan ik ook met UHU hart het model verlijmen.

Persoonlijk doe ik zo'n beetje alles met normale houtlijm en secondelijm
normale houtlijm op delen die er wat langer over moeten doen om te drogen (je moet iets plaatsen, of indekking van de vleugel, dat type zaken)
de meeste dingen kun je al 100% goed zetten zonder lijm, daar gebruik ik sec lijm voor.

en eventueel een motorschot met epoxy. UHU hart zou dat ook kunnen.
zelf heb ik ZAP epoxy, lekker zelf mengen, droogt het ook niet voortijdig op of uit.
doe je zomaar jaren mee.. zelfs als je een beetje regelmatig bouwt
upload_2023-10-12_13-13-5.png

Bijkomend voordeel van epoxy: het reageert met bijna niets.
Dus als je schuim hebt, epoxy kan altijd.
sec lijm reageert nog wel eens met schuim, dan hou je een gat over ipv dat dingen vast gaan zitten.

Mooi, epoxy heb ik ( van UHU, ook mengen) Zal dan met houtlijm aan de gang gaan en evt. seconden lijm gebruiken om iets te fixeren alvorens definitief te lijmen.
Het zal mijn eerst bouw worden deze Oldiman 1500mm. Voor oracover later zal ik de oracover antiek nemen, de kleur weet ik nog niet maar heb daar heel wat maanden de tijd om over na te denken.
Bedankt voor de informatie.

Mooi, epoxy heb ik ( van UHU, ook mengen) Zal dan met houtlijm aan de gang gaan en evt. seconden lijm gebruiken om iets te fixeren alvorens definitief te lijmen. Van witte houtlijm is een snelle versie die in +- 1 uur al redelijk vastzit en ik gebruik dan de vochtbestendige.
Het zal mijn eerst bouw worden deze Oldiman 1500mm.
Voor oracover. Van Kavan is nu folie te koop waarvan goede berichten op RC Network ( duitse forum ) die 11 euro kost per 2 meter.
Grt. Wim

Sec lijm hoef je helemaal niet bang voor te zijn hoor..
ik heb meerdere vliegtuigen zo in elkaar gezet, en dat zit al 10 jaar als een huis.
en ik vlieg niet rustig...

echte houtlijm is ook heel sterk, geeft je alleen wat meer verwerkingstijd.
zeker als je lekker aan het bouwen bent, is het prettig als je niet iedere 3 tellen een uur op de lijm hoeft te wachten.

Nu we het er over hebben:
Zal dan met houtlijm aan de gang gaan en evt. seconden lijm gebruiken om iets te fixeren alvorens definitief te lijmen.

Dat kan niet, volgens mij.

Persoonlijke voorkeur voor heel veel verbindingen: witte houtlijm. :)

Het stinkt niet (CA daarentegen is niet heel gezond), je hebt tijd om iets precies goed te positioneren, het is prettig van de vingers af te krijgen, met dikke wattenstaafjes kun je het heel mooi uitsmeren, en nog zo het eea. :thumbsup:

UHU ENdfest is perfect voor zwaar belaste verbindingen, en heeft een lange 'potlife'.

Succes!

jan.

Back