19de-eeuwse loodskotter "Diana" schaal 1/10

THX Eric, met oefening en gedild kom je een heel eind .
Kom een hand te kort om een foto te nemen hoeik de latjes verjong.

Zet mijn lat in het midden van de romp vast met 2 blokjes, laat de lat vooraan en achteraan gewoon vlak op de romp vallen als het wringt schaaf ik met mijn david schaafje en een schuurblokje tot de lat perfect aansluit tegen de vorige, als 1 kant klaar is haal ik deze van de romp en klem ze samen met de andere tussen de latten, en maak de 2 de een spiegeling van de 1 ste.
Als ik de 2 de aan de andere zijde pas moet er nog maar weinig geschuurt worden om deze ook mooi passend te maken.
Op voorhand uitrekenen hoeveel er moet verjond worden gaat hier niet lukken latjes van 20 X 3 mm kan je maar in 1 richting buigen.
Alle latten zijn ook niet even breed, tegen de kiel worden smallere planken gebruikt om de scherpe S bocht achteraan te knnnen nemen. Kijk eens op deze link http://www.classicboating.co.uk/hm104.html

Mooi werk René. Een echt composiet van hout, erg origineel en geeft stijfheid in alle richtingen. Mooi gestructureerd uitgevoerd ook, complimenten!!!

Groet,

Ad

THX Ad, ga trachten de planking zichtbaar te houden bij 1/1 kotter is de planking ook zichtbaar na het schilderen :)

Prachtig, en inderdaad bij een 1 op 1 kotter blijft de beplanking zichtbaar
ik weet niet of ik het voor elkaar krijg even kijken een foto'tje van mijn eigen 1 op 1 schip.

Groeten Dyon
PICT7121.jpg

ISOLA,

Het schip is uit omstreeks 1930 gebouwd van eiken op eiken (karveel), met een massief teakdek en een afschuwelijk lelijke opbouw van hechthout (die word absoluut vervangen)
De motor is een lister JP4 maar oorspronkelijk stond er een grote 2 cillinder hundested in, na stukvriezen is deze vervangen voor de lister helaas.

Om op de mast te komen, toen ik het schip ophaalde hing er ook een mast aan de dakspanten in de hal.
het bleek inderdaad de mast te zijn van de kotter echter er was maar 1 maar, de mast weegt een ton en een kraan om te plaatsen is er niet.
en doordat ik voornamelijk op rivieren en kanalen vaar heb ik niet direct behoefte aan een mast.
wel komt er als het stuurhuis gereed is een bezaan op met steunzeil.

Groeten Dyon.

THX Dyon

Nog een paar foto's zonder klemblokjes, geven een beter zicht op het verjongen van de gangen.

Vooraan

002.JPG

Achter

003.JPG

Bij karveelbouw word een verloren gang ( plank die eindigt op minder dan een 1/2 plank breedte ) nooit tot een punt verjongt,
dit om zuinig met hout om te gaan, maar ingekort en eindigt op 1/2 plank breedte.
Zie gele lijnen

001A.jpg

Op de plaatsen waar hout te kort is worden spieen ingelast
Zie blauwe lijnen

002A.jpg

Proef dekplanken :

Groef gezaagt met dremmel
Triplex 3.6 mm, plank beedte 10 mm, diepte groef ~ 1 mm, groef breedte 0.6 mm met donkerbruin garen 0.5 mm, 1 X kleurloos beits.

Is dit bruikbaar?

001.JPG

Denk dat een scherpe smalle beitel de enigste manier zal zijn, zou natuurlijk een freesmachientje aan de sint kunnen vragen ;)

Op een ander forum kwam iemand met het idee de dremmel met een hulpstuk om te vormen tot bovenfrees.
Bovenfrees heeft me op een idee gebracht , heb een bovenfrees 1200 W regelbaar 5000 > 30000 toeren,
maar kleinste freesje 3.2 mm, heb dit met diamant schijfje van de dremmel onder de loep bijgeslepen tot ik een groefje had van 0.5 mm.
De diepte aanslag is regelbaar met een nonius, dus 0.05 mm .
Dus kan de diepte op een proefstukje testen tot ik de gewenste diepte heb.
Om verzorgd en recht te werken ga ik een metalen aanslaglat gebruiken.

De laatste latjes van de huid gelijmd

001.JPG

Ondertussen al wat uurtjes met elleboog stoom schrapen, schuren en met epoxy inpregneren :robot:

002.JPG

Ook een werkstoel is klaar

003.JPG

Back