19de-eeuwse loodskotter "Diana" schaal 1/10

Aftekenen om stroken te verjongen

001.JPG


002.JPG


Het meeste knip ik met de schaar weg

005.JPG


Gereedschap 2 latjes met stukje fineer tussen gelijmd, hier klem ik de fineerstook tussen tijdens het schaven.

003.JPG


Schaven

004.JPG


Eerste strook van 2 de laag gelijmd, om proper te werken leg ik een strook P.E. over de strook zo worden ook de
duimspijkers niet vastgelijmd en hou ik mijn handen vrij van epoxy

011.JPG
 
Bij mijn vorige schip had ik de 1 ste laag volledig uitgemeten en geplaast,
door het werken van het hout was dat zo geen goed idee, na een paar weken paste sommige strippen
niet en was ik verplicht verschillende strippen schuin door te snijden omdat deze niet meer vlak op de mal te houden waren.
Ben dus met de 2 de laag gestart, met het moeilijkste deel.
Als de 2 lagen verlijmd zijn is de schelp vormvast en kan je schrapen en schuren om kleine oneffenheden weg te werken.

001.JPG


002.JPG


003.JPG
 
Triplex en fineer restjes gebruiken
Koekoe, geraamten dat in het dak van de kajuit word gelijmd en met edel fineer bekleed.
luiken koekoe, 2 lagen fineer als kader ook weer te bekleden met edel fineer.
Helmstok, met messing eindbeslag.
005.JPG

004.JPG
 
Duimspijkers verwijderen zonder je nagels en vingers te beschadigen :D
De voorkant van een antiek broodmes, een gleufje ingeslepen.
001.JPG

Past onder de kop van de duimspijker en door de tapsheid komt deze los, even kantelen en je duimspijker komt practisch zonder beschadiging los en kan terug gebruikt worden.
400 stuks in gebruik, zijn al ongeveer 4 keer terug geplaatst amaai mijn duim:hammer:
002.JPG

Nog een closeup van mijn helmstok
helmstok.jpg
 
1 ste en 2 de laag verlijmd.
De fineer is ook aan de kiel gelijmd maar nog niet aan de voorsteven en achterkant scheg.
De schelp van 2 lagen fineer ga ik nu eerst van de mal halen, als er ergens een verlijming is langs de gaatjes van de duimspijkers kan ik langs de open stevens gemakkelijk met een stalen lat bij de verlijming en deze los steken zonder de schelp te beschadigen.

003.JPG


Mijn zaagtafel.
Plaat betonplex 22 mm , cirkelzaag 1600 w aan de onderzijde gemonteerd.
2 plankjes als geleiding 20 mm van zaagblad.
Dwarslatje laat aan de onderzijde een gleuf vrij van 4 mm, hier kan ik de platen fineer van 3 mm invoeren.
Resultaat latjes van 3 X 20 X 1600 mm, 60 stuks.
Dwarslatje dient ook als beveiliging voor mijn handen, geraak zo niet tot aan de tanden +/- 20 X 3 mm.
De truk om fineer of multiplex te zagen met grote tanden, zorg dat de tand van je zaag niet meer dan 2 mm boven je fineer uitkomt, dan snijden je tanden in de lengte richtting en niet van boven naar onder .

001.JPG


Foto zaag opstelling bij gevoegd

005.JPG
 
Laatst bewerkt:
Dwarslatje laat aan de onderzijde een gleuf vrij van 4 mm, hier kan ik de platen fineer van 3 mm invoeren.

Die dwarslat spreekt me wel aan, René. Dat zet me aan het denken hoe ik dat bij mij misschien ook eens toe kan passen. Die lage zaagstand heb je inderdaad gelijk mee.

Ik ben héél benieuwd hoe dit geheel uit de mal gaat komen!!!!!

Groet,

Ad
 
Schelp gelost van de mal, 1 afgebroken duimspijker gaf even een probleemtje .
Schelp 2 X 0.6 mm fineer, totaal 2 m² fineer 1400 gr waarvan ~ 400 gr epoxy

001.JPG


004.JPG
 
THX Ad

Eerst gaat de schelp terug op de mal met een nieuwe PE folie er tussen, zo blijft de vorm tijdens het beplanken van de 3 de laag, daar gaan die latjes voor dienen die ik gezaagt heb.
Er komt vooraan een schot, en ook voor de henegats koker.
Ter hoogte van de wanten 2 gelamineerde spanten, en een paar vrangen tussen spanten en schotten.
 
Nieuwe PE folie op de mal geplaatst en schelp terug op de mal om vorm te behouden tijdens het plaatsen 3 de laag.

Aan beide zijde 1 ste plank 3 X 20 mm onder het potdeksel gepaatst, dat is de gemakkelijkste, niet verjongen alleen maar de juiste plaats uitmeten.
In ieder spant een gaatje geboord en met een houten blokje latje geklemd

007.JPG
 
@René: weer erg mooi om dit proces te mogen zien middels de foto's die je plaatst. Ik zou het zo na willen doen, maar vrees dat mijn handigheid flink tekort gaat schieten. Als ik het goed begrijp is de lamineermethode geschikt om van één 'modelromp' (als basis) vele nieuw gelamineerde rompen te maken, klopt dat?
 
Als ik het goed begrijp is de lamineermethode geschikt om van één 'modelromp' (als basis) vele nieuw gelamineerde rompen te maken, klopt dat?

Dat heb je juist gezien Eric, zolang je mal niet beschadigd is kan je dit herhalen en beschadiging van de mal is altijd te repareren.
De mallen van mijn vorige schepen heb ik ook nog altijd, de laatste was een recyclage van een vorige mal, vandaar mijn topic tittel ;)

2 de latje, achteraan moet er hier flink verjongt worden, buigen gaat nog altijd droog
3 de latje , achteraan een spie plaatsen

001.JPG

004.JPG
 
Laatst bewerkt:
@ Harm, best een lichte houtsoort met een fijne nerf maar mijn voorraad heb ik 30 j geleden bij een klant gekregen gewoon uit de afvalbak weet zelf niet welke soorten.
Dus je kan daar de goedkoopste fineer voor gebruiken, als je de buitenzijde transparant aflakt gebruik je noten of linde, teak is niet zo goed die struktuur is grover.
 
Mooi hoor! En die plakhouten bootjes zijn ook nog eens bijzonder stijf en licht.

De bouwer van een van mijn vorige (1:1) boten gebruikte okoume, waar ze ook sigarenkistjes van maken. Is echter niet direct een heel geschikte houtsoort voor kleinere boten: het is niet bijzonder sterk, splijt redelijk snel, en is vrij grof van structuur.

Als je naar hout op zoek gaat, kijk dan in ieder geval eens naar appel of perenhout. maar als je iets uit de afvalbak kan krijgen, moet je dat idd zeker niet nalaten.
 
@ Skiff, mijn 1/1 boot heb ik ook uit 3 X 3 mm okoume gebouwd, met de overschot ( 1/2 pallet ) ben ik nu mijn 3 de laag aan het leggen, is licht en verlijmd zeer goed met epoxy. De grove structuur is met epoxy geen bezwaar, word toch allemaal geinpregneerd en geschilderd. Buigen gaat moeilijker, splijt gemakkelijk zoals je aangeeft.
 
Hulp latten om 2 latten samen te verjongen.
De 1 ste 5 latten moesten nauwelijks verjongt worden.
Doordat de kurve van de spanten scherper word de 6 de lat 4 mm vooraan en 8 mm achteraan.
001.JPG
 
10 de latje gelijmt, halfweg

001.JPG


Vooraan verjongen tot ~ 60 %

002.JPG


Achter verjongen tot ~ 40 à 50 % tussen 2 de en 3 de latje moet nog een spie geplaatst worden van 4 mm

003.JPG
 
Back
Top