19de-eeuwse loodskotter "Diana" schaal 1/10

Schitterend , respect hoor!!

Ga dit draadje beetje stilletjes volgen, vind het bijzonder knap dat zelf bouwen.
Misschien zet het mij ooit aan om zelf ook eens iets te bouwen....

mooi om dit te volgen en suc6!

gr. Arnold
 
THX Mike, Arnold, gewoon aan beginnen op het forum zit kennis genoeg om bij problemen vragen te stellen :)
 
Misschien zet het mij ooit aan om zelf ook eens iets te bouwen....
gr. Arnold
Daar René een plug voor een mal aan het bouwen is, zou je straks wellicht een romp kunnen laten maken en van daaraf opbouwen, scheelt een boel werk, én stof...

Groeten, Jan.
 
Jan,

Aangezien ik nog nooit iets heb gebouwd zal ik waarschijnlijk beginnen(winterproject;)) met een klein houtbouw bootje.....
 
Nog 1 te gaan, de andere zijde nog 7, de scheg komen nog een aantal kortere latjes en spieen

002.JPG
 
Ik heb er maar 1 woord voor over 'prachtig' ,
Ik begreep dat het een mal word om een plug te trekken.? als ik het in de juiste volgorde zeg even onder voorbehoud van eventuele fouten..

Als u er polyester rompen mee gaat maken worden deze dan ook verkrijgbaar voor bijvoorbeeld liefhebbers.?

Ik ben helemaal kotterfan vooral zeilkotters de deense en engelse kotters spreken mij het meeste aan.
Stel dat u deze rompen zou maken op bestelling wat word dan de prijs per romp als ik zo vrij mag zijn?

Vriendelijke groet Dyon

Modelbootvloot: Open Bakdekker naar voorbeeld van mijn vader zijn oude boot schaal 1 op 5.(statisch) en een sleepbootje van 50 cm eigenbouw Rc voorbereid.
 
Om een polyester mal te trekken moet je eerst deze mal volledig strak afwerken, dat is niet de bedoeling.
Ik bouw al mijn schepen in fineer diagonaal met epoxy verlijmd

ISOLA2: 2 de LAAG FINEER

dus wat zo een romp gaat kosten heb ik niet echt een idee over.
Als mijn romp klaar is en er is iemand geintreseert om deze mal over te nemen kan daar wel over nagedacht worden :)
 
@ isola,

Oke zo heb ik het bakdekkertje ook gebouwd dit is een schaalmodel van mij ouders hun oude bakdekkruiser de schaal is 1 op 5, deze staat op het moment nog op de kast te wachten voor de koperen fittingen die ik zelf soldeer en draai.

@ pomplebed,

Dat zijn erg leuke scheepjes, maar niet helemaal wat ik bedoelde.
Ik bedoelde meer in de richting van deense kotters (voorbeeld krabbenkotter cux)
Of loodskotters in de richting van loodskotter eems oid

Het schip wat isola aan het bouwen is lijkt op een loodskotter, dat zijn meer de modellen die me aanspreken.
Mischien toch maar eens sirieus gaan nadenken over zelfbouw dmv latten op spanten oid.

Iniedergeval stof tot nadenken.

Groeten Dyon.
 
Beide zijden zijn dicht, het opkuisen van de latten doe ik met een david schaafje en een verf schraper.
Vooral de ronde kant van de schraper is onmisbaar om de scherpe holte tegen de kiel op te kuisen.

001.JPG


002.JPG
 
Ziet er al strak uit. Ik blijf het een fraaie rompvorm vinden.

Helemaal mee eens, Henk.
Er zijn wel wat overeenkomsten met de loodsboten waarvan uiteindelijk de schoener America is afgeleid. De ontwerper hiervan was een succesvolle bouwer van loodssloepen en schoeners voor de haven van New York. Snel en zeewaardig waren de sleutelwoorden. Snel vanwege de moordende concurrentie, ik denk dat het er in Europa wellicht wat gezapiger aan toeging.
Toen het idee ontstond om een Amerikaans jacht te ontwerpen en te bouwen dat de strijd moest aangaan met de Engelse race jachten, was het een logische keuze om die door een loodsboten ontwerper te laten maken.

Deze heeft dezelfde kenmerkende lijnen die de rompvormen van deze schepen zo mooi maakt.

Groet,

Ad
 
Makkelijk te sturen ook, blijft vanzelf al rechtdoor gaan.
Is dus geen schip om mee te kruisen op smal water, is niet overstag te krijgen met zo'n lange kiel.
 
Is dus geen schip om mee te kruisen op smal water

Klopt wel, het zijn boten voor de lange rakken. Ze konden wel heel scherp aan de wind varen. Ik ben benieuwd wat voor tuig René hierop gaat zetten, daar zijn (vooral bij kotters) ook nogal variaties in.

Groet,

Ad
 
THX mannen,

Tekening tuig, kan gemakkelijk aan de wind worden aangepast, zoals op de 1/1 schepen.
Ga ook de steng ( bovendeel mast ) en boespriet wegneembaar maken.

Een kielkast ga ik voorzien om eventueel een kiel met bulb te plaatsen tijdens het zeilen,
maar ga toch trachten om deze zeilend te maken zonder aanpassingen,
met een totaal gewicht van 22 kg schat ik dat 15 kg ballast mogelijk moet zijn met alleen
GZ en fok moet er dan met redelijk wat wind kunnen gezeild worden, topzeil en kluiver voor lichtweer :).

kotter013.jpg
 
Even iets anders, was die lange latten moe wacko

Blokje gemaakt voor 2 mm touw.

Schijfje gekocht, de rest 0.5 mm messing plaat, schroefje + moertje M2 as ,10 X 3 X 2 mm buis, hout 3 mm ocumee,
koperdraad 1.2 mm, warme lijm soldeertin om beugel aan messingflank te solderen en 1,5 uur werk

De tekening

BLOK21%2520mm.jpg


Blokje 21 X 13 X 10 mm , schijf 12 X 2.5 mm

BLOK2mmtouw.jpg
 
THX Ad, ga bij de volgende voor beter hout zorgen en in serie werken, kan ik lijmen met epoxy dan kan het nog wat strakker :)
 
Fineer 0.6 mm snijden stroken van ~ 30 X 600 mm.
Onderleg plaat mdf met 2 eindblokjes, stuk fineer schuif ik samen met de stalen lat tegen deze blokjes, zo heb ik telkens de zelfde brete.

De stalen lat samen met de mdf onderlegplaat op de tafel klemmen zo heeft de fineer steun en blijf je met je (linker)hand uit de buurt van je mes.

001.JPG


Fineer stroken van de zelfde afmeting worden verdeeld over 2 stapels, door de S -spant zijn de stroken op de kiel niet
met elkaar vebonden ze worden op de zijkant van de binnen kielbalk (12 X 16 mm hardhout)gelijmd, idem voor de voorsteven,
achterkant kiel en spiegel blijven open tot de romp van de mal kan,

003.JPG


Kielbalk en stevenhout zijn met lange schroeven in de mdf platen geschroeft, in voorgeboorde gaten en dienen
om deze zonder lijm op hun plaats te houden tijdens het schaven en schuren.
Als alles strookt worden ze losgeschroeft de mal met P.E. folie bedekt en terug geplaast.
De P.E. dient om te beletten dat de fineer aan de mal kleeft als er epoxy tussen de naden doorsijpeld

002.JPG
 
De eerste stroken fineer van maat gemaakt, ter hoogte van het potdeksel 2 à 3 mm verjongen
en onder een hoek van 45 ° met de WL op de P.E. folie geplaatst, nog niet gelijmd op de kiel
dit gebeurt samen met de 2 de laag. Met duimspijkers houden we alles op zijn plaats.
Blauw is om tegen de directe zon te beschermen.

004.JPG
 
Back
Top