19de-eeuwse loodskotter "Diana" schaal 1/10

Zeilen gekleurd met dylon havanna bruin dosis voor 250 gr doek 2,70 eur, zeilen wegen samen 220 gr.
Foto met tegenlicht zonder flitser

003.JPG


Detais

004.JPG


Licht in de rug

005.JPG
 
Dat is een statige kleur voor een statig schip als deze.

mooie bruine zeilen op een oud schip misstaat nooit.

Kan niet wachten om de Diana opgetuigd te zien.

Groeten Dyon.
 
Prachtig Rene,

Ik mis alleen wel een kluiver, met dit grootzeil en dat kotterfokje voorop
is de boot extreem loefgierig.
een kluiver voorkomt dat en geeft meer snelheid.

Groeten Dyon.
 
Ik mis alleen wel een kluiver

Dit was het eerste plan dat René liet zien, met de opmerking dat steng en boegspriet afneembaar zouden worden en topzeil en kluiver alleen voor licht weer gebruikt werden.
Ik weet dus niet of die nog in de planning zitten.

kotter013.jpg


Groet,

Ad

PS
Schitterende kleur van de zeilen René. Hoort echt bij dit schip!!!
 
Ik mis alleen wel een kluiver, met dit grootzeil en dat kotterfokje voorop is de boot extreem loefgierig. Een kluiver voorkomt dat en geeft meer snelheid.

Hoeft niet, dat loefgierig zijn, heeft alles te maken met het ontwerp, de ligging van het zeilpunt van de tuigage, het lateraal punt van het onderwaterschip en de trim. De praktijk zal dat uit moeten gaan wijzen, een boegspriet en kluiver is geen must. (Zeil zelf ook zonder, kom prima vooruit neutraal op het roer).

Wat de vaarsnelheid betreft, voorzeilen als kotterfok, kluiver en jager (de naam van de laatste zegt het al) kunnen het rendement van achterwaarts liggende zeilen sterk verbeteren door de spleetwerking tussen de zeilen onderling, door de ontstane hogere luchtstroom. Het is waar, een kluiver kan en zal de bootsnelheid verhogen, deze 'jaagt' de luchtstroom langs het achterliggende zeil op. Ze hadden het goed door, die zeelieden van rond 1800!

Ter illustratie: zet ik met mijn 1:1 alleen het grootzeil, presteert mijn boot ver onder de maat. Een puntje voorzeil erbij doet al wonderen! Zet ik bij harde wind de riffen erin, zeilend alleen op het grootzeil, eveneens, nagenoeg geen rendement in het grootzeil. Echter door het zetten van het voorzeil (een rolgenua) al is het maar een kleine driehoek, dan loopt de snelheid zo met 40 procent op. Terwijl het totale zeiloppervlak slechts met 20 procent is vergroot. Spleetwerking, ofwell Bernoulli-effect.

Overigens ... Het betreft hier een loodskotter ... En een kottertuigage kenmerkt zich door twee voorzeilen ... Dus ja ... Een kluiver hoort er wel bij ...
 
Dat is een duidelijke uitleg Johan, kan jullie gerust stellen er komen nog 3 zeilen op, topzeil, kluiver en topzeil kluiver ( jager) ( buiten kluiver)

Deze 2 zeilen zijn de werkzeilen, de andere worden met ruime wind en licht weer gevoerd, deze ga ik in een lichte kleur uitvoeren.
 
Ik gebruik alle resthout om bootjes te bouwen ;)
Mijn bouwplaats steekt zo vol dat ik alleen maar een elec straalkachel met lampen durf gebruiken :nosmile:
 
Back
Top