19de-eeuwse loodskotter "Diana" schaal 1/10

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door ISOLA2, 27 jun 2012.

1. ISOLA2

ISOLA2

Lid geworden:
    5 okt 2008
    Dat is een van de voordelen ? van een licht schip door de extra snelheid kan je in verhouding veel meer zeil voeren, je geraakt dan tijdens de vlagen boven je romp snelheid, de veiligheid komt dan wel in het gedrang als de stuurman een fout maakt.
    Ben ook al eens met mijn spinaker als drijfanker geeindigd :hammer:

2. Ad Bakker

Ad Bakker In Memoriam

Lid geworden:
    20 feb 2009
    In het begin had je een zeil/tuigplan laten zien, René.

Hier zijn de bakstagen/pardoens toch niet op te zien? Zou ook wel een beetje kloppen met de schoener America (zo'n beetje een tijdgenoot).

Die had (als gaffel schoener met topzeil aan de grote mast) oorspronkelijk (1851) ook geen pardoens. Pas een tiental jaren later toen ook de fokkemast een steng kreeg, werden zowel de grote als de fokkemast met pardoens uitgerust. Het kan dus wel, want zonder won ze wel de race rond het eiland Wight.

Groet,

Ad

3. ISOLA2

ISOLA2

Lid geworden:
    5 okt 2008
    Op al de foto's zijn de backstagen aanwezig, zijn natuurlijk meestal replica's .
    Zal wel van het jaartal afhangen of ze aanwezig waren.
    De mast moet onderaan dikker zijn om zonder te varen, hangt natuurlijk van de windsterkte af.
    OP het zeilplan dat je laat zien zijn alleen de voornaamste lijnen aanwezig.

4. Ad Bakker

Ad Bakker In Memoriam

Lid geworden:
    20 feb 2009
    Zou kunnen inderdaad. De America heeft zonder wel de oceaan overgestoken, en een flinke storm overleefd. Nu gaat het gerucht dat ze bij die trip gedeeltelijk dwarsgetuigd is geweest, de historici zijn daar nog niet helemaal uit.
    De pardoens van de stengen die later geplaatst zijn staan trouwens veel minder ver naar achter dan op de foto die jij laat zien. Volgens mij hoefden die ook niet gevierd te worden.

Ik kijk wel uit naar je eerste proefvaart!!!

Groet,

Ad

5. ISOLA2

ISOLA2

Lid geworden:
    5 okt 2008
    Testen van de eind stop en draadspanning.
    De verschillen wit vlak niet voor fotocensor 4,21 4,69 worden veroorzaakt door de alu rai, dus we gaan deze dus zwart maken zo hebben we meer reserve
    Wit vlak nog niet voor de foto censor, spanning 4,21 V, boven 2,5 V logische 1,

Wit vlak voor foto censor, 0,17 V, onder 2.5 V logische 0

Draad op spanning , wit vlak voor foto censor, 0,17 V logische 0

Draad los, wit vlak niet voor foto censor, 4,69 V logische 1

6. ISOLA2

ISOLA2

Lid geworden:
    5 okt 2008
    Rusten gelijmd en putting ijzers geplaatst, 4 stuk inox 8 X 70 X 0.8 mm, denk dat ik deze ga versmallen naar 6 mm.

7. ISOLA2

ISOLA2

Lid geworden:
    5 okt 2008
    1 Putting ijzer versmald naar 6.5 mm, de schroeven zijn voorlopig, bouten met 6 kant en onderlegplaat met moer binnen.

8. ISOLA2

ISOLA2

Lid geworden:
    5 okt 2008
    Jufferblokken ingeschoren en lengte BB want afmeten, 2 mm voor het want 1 mm voor de talrepen beiden dynema takelgaren. Krimpkous om alles op zijn plaats te houden.
    Het onderste jufferblok met een kwiklink met de puttings verbonden, zo kan de mast met volledig staande want verwijdert worden voor het vervoer.
    Macro foto geeft een vertekent beeld juffers zij 14 mm, mast 20 mm.
    Wanttouwen ga ik zwart schilderen, iemand een geschikte verf om kunststof touw duurzaam te schilderen?

9. Indoorvlieger

Indoorvlieger Forum veteraan

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Ziet er fraai uit, René. :D

10. Marco_Polo

Marco_Polo

Lid geworden:
    20 aug 2010
    touwen verven

Misschien textielverf in de wasmachiene??

Heb geen ervaring hiermee, maar kleding blijft ook lang goed daarna...

EDIT: Sorry, zag nu pas dat het om kunststof gaat....

11. rexonamen

rexonamen

Lid geworden:
    24 nov 2006
    Rene , PB

TIP voor touw lussen te maken zie mijn map v/d Gamesa .

gr rexonamen

Laatst bewerkt: 21 jun 2013
  12. ISOLA2

ISOLA2

Lid geworden:
    5 okt 2008
    Herman, ter verduidelijking, gebruik dit touw 2 mm om touw 20 mm op schaal uit te beelden, als ik voor staalkabels zou kiezen heb ik nog 0.9 mm kevlar liggen, 120 kg breeksterkte ;)

13. rexonamen

rexonamen

Lid geworden:
    24 nov 2006
    :eek: 2 mm om touw 20 mm op schaal uit te beelden ~ :eek: !!!tja een blinde ziet niet dat het 1,8 wordt als er spanning op getrokken wordt ,!! en schaal ?? waarom dan die vreselijke ruderhorns/kwiklinks :? eraan , in mijn ogen zou het optisch kijken een heleboel makkelijk maken zonder al die stomme berekeningen :sleepy: ,toch!!

gr rexonamen

Laatst bewerkt: 22 jun 2013
  14. ISOLA2

ISOLA2

Lid geworden:
    5 okt 2008
    ruderhorns ? wat bedoel je daar mee? :confused:

15. rexonamen

rexonamen

Lid geworden:
    24 nov 2006
    #188# ruderhorn/kwiklinks foto nr 1 v/d 3

16. ISOLA2

ISOLA2

Lid geworden:
    5 okt 2008
    Herman, wat zou je gebruiken in de plaats, dat klein en sterk genoeg is en gemakkelijk los kan ? ga heel het boeltje nog wel zwart maken en als de touwen optisch te dik lijken vervangen door de 0.9 mm kevlar .

17. rexonamen

rexonamen

Lid geworden:
    24 nov 2006
    Zou hiervoor een mooi en normaal (tekoop) wantspannertje aan maken vast met boutje of met een stift , en kwa touw 0,9 kan maar als op dit type touw doorzoekt google vind je ook wel een slag dikker , zou voor schaal 1,2/1,4 nemen want als het zwart is valt het toch wel op , en kwa dikte lijkt het ook mooi d`r zal niemand met schuifmaat je nalopen , en je kunt je 0.9 evt de kern eruit halen en een 1mm nylon intrekken.

bedoel evt dynemaa ommantelt (zwart)

gr rexonamen

18. ISOLA2

ISOLA2

Lid geworden:
    5 okt 2008
    THX Herman, ga alles eens beoordelen als het de juiste kleur heeft, de witte lijnen vallen wel erg op, ga ook geen zuiver zwart gebruiken maar meer donker bruin. Spanners is ook een keuze maar ik heb bewust voor de jufferblokken gekozen.

Staande want vervolledigt, spreidlatten tussen de wanten, hier kan men aan een korvijnagel het lopend want ophangen

Voorstagputting

Lussen met leder bekleed rond de mast.

19. Ad Bakker

Ad Bakker In Memoriam

Lid geworden:
    20 feb 2009
    Ik denk dat het lood om oud ijzer is of je die quicklink of een wantspanner gebruikt, René, ze horen er geen van beide thuis. Zo onopvallend mogelijk maken met zwart lijkt me het beste. Op jouw foto valt de rechtse al behoorlijk weg, en die is nog niet helemaal zwart.

De juffers laten vervallen en wantspanners gebruiken is voor deze boot ook geen optie, want wantspanners kwamen pas zo rond 1850. De America had bijvoorbeeld juffers voor de wanten, maar een spanner voor de waterstag. Het waarom daarvan heb ik niet kunnen achterhalen.

Groet,

Ad

20. ISOLA2

ISOLA2

Lid geworden:
    5 okt 2008
    Stukje plakband op de rechtse ;)

Deel Deze Pagina