17 eeuws jacht

het is weer ff geleden maar ik ben er nog eens met een rc project.

heb lang gezocht naar wat ik ging maken en kwam bij dit jacht uit dat in 1965 op de markt gebracht werd als het grote jacht .

hier ga ik dus het spanten plan van copieren en dan kan ik van daar verder bouwen.

main.php

hmm denk dat ik een klein probleempje ga hebben inverband met het maken van een plug.

de oude schepen zijn op hun breeds op de uitwatering of ( de overloop) hier bij het jacht is dit op het eerste berghout.

als je nog verder naar boven gaat, vallen de wanden erg hard naar binnen en krijg je de mal nooit van de plug.

nu is mijn vraag kan ik beplanken tot aan het eerste berghout en de rest er later op maken ?

Mal in 2 helften maken ;)

Moet ik om dezelfde reden ook zo doen voor mijn J-Class Endeavour...

hmm denk dat ik een klein probleempje ga hebben inverband met het maken van een plug.

de oude schepen zijn op hun breeds op de uitwatering of ( de overloop) hier bij het jacht is dit op het eerste berghout.

als je nog verder naar boven gaat, vallen de wanden erg hard naar binnen en krijg je de mal nooit van de plug.

nu is mijn vraag kan ik beplanken tot aan het eerste berghout en de rest er later op maken ?

Je mal in 2 helften, heeft Erik met de 7 P ook gedaan, je kielbalk en stevens er later tussen lijmen,
niet de de gemakkelijkste romp om diagonaal met fineer te bouwen ;)

okee dit was een antwoord dat ik verwacht had maar niet graag hoorde ;)
dan zal het zo gebeuren :thumbsup:

zal in de week eens epoxy gaan halen en mischien nog wat fineer want ik weet niet dat ik genoeg heb liggen voor 3 lagen. maar ik kan al beginnen met wat ik heb natuurlijk .

ik was ijgelijk niet van plan de romp in 2 te zagen .

zal ff zeggen wat ik wel van plan was , de mal is uit 2 mm hout gemaakt daar wou ik een schuine laag fineer over zetten met epoxy en dan afwerken met een normale laag fineer zoals de huidplanken moeten lopen.

dan krijg ik wel een romp van 3 mm dik en niet van 1,8 mm

ik heb op de spanten tape geplakt zoals met mijn kayak en ik weet dat dit makelijk los komt.

aangezien ik de spanten tog niet meer nodig heb wil ik die er dan tussen uit slaan.

het voordeel is dat ik mijn boot niet moet doorzagen en terug aanelkaar moet lijmen want dat lijkt me ontsettent mooilijk zeker als je maar een huid dikte hebt van 1,8 mm.

nu de romp 3 mm gaat worden zal hij ook wat zwaarder wegen en dat weet ik zeer goed maar hoeveel hij dan meer gaat wegen week ik dus niet.

wat denken jullie

Dus je schaal van 2 mm blijft gewoon dienen, daar heb je goed over nagedacht, dat is natuurlijk de oplossing voor een schip met naar binnenvallende huid. :thumbsup:

Heb in delftschip de dikte van de huid 3.2 mm en het SG 0.7 ingebracht komt op 2.4 kg + max 1 kg lijm, ben ook benieuwd wat het werkelijk is ;)

omdat ik vandaag niet voort kon heb ik ff iets anders gedaan .
blokken maken.

main.php

main.php

main.php

main.php

main.php

main.php

main.php

en nu zitten ze in de schuurtrommel zodat ze een mooie igale vorm krijgen.
voor de wieltjes ben ik nog ff aan het uitzoeken hoe ik dit ga maken want het moeten 8mm rondjes worden van 2 mm dik

ja ik moest tog iets doen ;)

vanmorgen epoxy gaan halen en hier sta ik nu maar mijn pinezen zijn op moet dus dringend nieuw gaan halen.
ik heb de banden maar 2 cm breed gesneden omdat dit beter uitkwam

main.php

Zeg Dirk nu voel ik mij een kruising tussen een schilpad en een slak :shock: :lol: :lol: :lol:
Hoe heb je dat zo rap gefikst :?:

vandaag de andere kant dus gedaan en het onderste berghout geplaatst

main.php

dit ga ik wel laten uitharden tot vrijdag namiddag en dan kan ik de andere kant ook het onderste berghout doen

Back