Bedankt heren !
Dirk: Wat de kleur van de helm betreft. Ik gebruik altijd donkergrijs als basis kleur voor onderdelen die een metaal kleur moeten krijgen. Gewoonlijk bij grotere onderdelen daarna drybrushen met een mix van gun metal/steel/chrome. In dit geval is de mix wat donker uitgevallen maar ik ben er wel tevreden mee. Er zijn sowieso erg weinig Viking helmen bewaard gebleven dus hoe licht/donker/blinkend die toen waren blijft gissen. Roest op wapenuitrusting lijkt me niet waarschijnlijk, daar waren metalen uitrusting stukken simpelweg te kostbaar voor. Nagels uit afgeschreven boten werden bv. zelfs gerecycled omdat ijzer zo kostbaar was. Een ijzeren anker was toen kennelijk ook een luxe die slechts weinigen zich konden veroorloven.
Marc: Als ik eenmaal zeker ben dat de positie van een figuur niet meer gaat veranderen dan verlijm ik hem met superlijm. Ik moet dit wel een beetje uitkienen omdat het dek uit losse segmenten bestaat die afneembaar moeten blijven voor toegankelijkheid van rc hardware. Het betekent dat ze of gelijmd worden op een afneembaar segment (bv roerganger) of op een vastzittend segment zoals de man die met één voet op de mastvoet (vis) staat en de man met de bontmuts.
Groet,
Arjan