1/25 Oseberg Viking Longship Billing Boats

Kun je de voor en achtersteven niet voorzichtig dunner schuren tot je de juiste dikte hebt bereikt??
Wegzagen is gelijk zo vreselijk drastisch
 
Ik heb de stukken bij de kielbalk van de voor- en achtersteven intussen al weggezaagd (zachte heelmeesters maken stinkende wonden.....) :). Ik vrees dat ik anders wel had kunnen blijven schuren. Ik ben wel tevreden met het resultaat tot dusver. De houten sierlijsten zijn ongetwijfeld bij de laatste incarnatie van deze 1/25 Oseberg BB 720 kit gevoegd ter vervanging van de originele, veel dunnere plastic ornamenten (Oseberg kit nr 518). Men heeft er bij BB kennelijk niet bij stilgestaan dat het ontwerp van de kit helemaal niet berekend is op die veel dikkere sierlijsten. Ik zou achteraf bezien wel getekend hebben voor de originele plastic onderdelen . Ik hoop morgen of overmorgen wat plaatjes te posten van mijn ingreep.

Groet,

Arjan
 
Een paar plaatjes van mijn ingreep. Zo zien de stevens er nu uit :

avqjCFq.jpg


Ik heb de beide sierlijsten tegen elkaar gelijmd met een smalle strook triplex van 1.5 mm dik aan de achterkant. Het geheel loopt nu taps van achter naar voren en van beneden naar boven :

ULdLceF.jpg


Zo ziet het geheel eruit, sierlijst tijdelijk bevestigd met een elastiekje. Het is voor het vervolg van de bouw eigenlijk wel handig om de sierlijsten voorlopig niet aan de stevens te verlijmen :

NUlZrUh.jpg


Groet,

Arjan
 
Hartelijk dank maar weer heren. Bedankt voor de link Stephan. Ik had die pagina wel eerder bezocht maar toch niet zo goed bekeken. Ik zie nu pas dat de bouwer daar ook de stevens bijgezaagd had. Ik dacht nog wel origineel te zijn ..... :).

Elke huidgang is gelaserd heer Groenenberg. Ik begrijp dat er door de jaren zeker vier versies van deze kit uitgebracht zijn door BB. De eerste kit was nog uit de dagen voor het laser tijdperk :). Ook waren er dus versies met plastic ornamenten (kit 518) i.p.v. houten sierlijsten.

Over de zeewaardigheid van specifiek deze Oseberg boot. Vroeger dacht men dat het geen zeewaardige boot was en zoveel staat ook in de beschrijving van BB. Recenter onderzoek heeft aangetoond dat de Oseberg wel degelijk een zeewaardig vaartuig was. Filmpje van de Oseberg replica :


Groet,

Arjan
 
Bedankt Timberwolf. Het beplanken van de romp zit erop en ik heb de twee balkjes die in lengte richting door de romp liepen verwijderd. Deze zitten namelijk in de weg voor het dek dat lager moet komen dan het BB bouwplan voorschrijft. Ik kan nu lijmresten gaan verwijderen, kieren/gaatjes dichten, bijvijlen en schuren. Ik speel met de gedachte om er een rc versie van te maken met een onderwater motortje. Dan moet ik em wel met G8 behandelen aan de binnenkant. Ik vraag me af hoe belangrijk het is om lijmresten te verwijderen i.v.m. beitsen aan de buitenkant van de romp. Waar vlekken zitten van houtlijm zal neem ik aan geen beits in het hout trekken en dat geeft dan wellicht geen uniform resultaat.

TTDMnxD.jpg

iO4ZhdP.jpg


Groet,

Arjan
 
Bedankt Timberwolf. Het beplanken van de romp zit erop en ik heb de twee balkjes die in lengte richting door de romp liepen verwijderd. Deze zitten namelijk in de weg voor het dek dat lager moet komen dan het BB bouwplan voorschrijft. Ik kan nu lijmresten gaan verwijderen, kieren/gaatjes dichten, bijvijlen en schuren. Ik speel met de gedachte om er een rc versie van te maken met een onderwater motortje. Dan moet ik em wel met G8 behandelen aan de binnenkant. Ik vraag me af hoe belangrijk het is om lijmresten te verwijderen i.v.m. beitsen aan de buitenkant van de romp. Waar vlekken zitten van houtlijm zal neem ik aan geen beits in het hout trekken en dat geeft dan wellicht geen uniform resultaat.

TTDMnxD.jpg

iO4ZhdP.jpg


Groet,

Arjan
Dat is wel belangrijk om weg te halen. Je bent met mij, niet de eerste waarbij dit zichtbaar wordt. Ook juist met het beplanken heb ik een doekje en tandenborstel met water om gelijk overtollige lijm te verwijderen. Ook het schuren gaat dan veel gemakkelijker. Waar lijm zit geeft dit na beitsen een vlek.
 
Back
Top