één rolroerservo in deelbare vleugel?

• Topicstarter Topicstarter Bartjuuuh
  • Startdatum Startdatum
B

Bartjuuuh

Guest
Ik ben voor tijdens mijn vakantie een klein, makkelijk transporteerbaar elektrokistje aan het bouwen van tekening. Spanwijdte van 90 cm. Nou is deze vleugel heel makkelijk deelbaar te maken, wat het transport in de toch-al-veels-te-volle auto een stuk simpeler maakt. Nu wou ik echter de rolroertjes aansturen met 1 centrale servo, maar ik heb geen idee hoe ik dit kan doen bij een deelbare vleugel. Heeft er hier iemand tips voor misschien? Of een manier waarbij ik de servo in de romp zet ofzo, die dan los te koppelen is van de vleugel?

Twee servo's vind ik namelijk wel erg overdreven in zo'n klein kistje... :)

Hmmm, zo te zien idd een moeilijke vraag :wink:

Zou het te doen zijn om bijv. een L-vormige vleugelverbinding te maken? en de servo dan aan 1 helft vast te maken, zodat je de vleugel in elkaar schuift en dan het roerhoorntje aan de servo klikt? Verbinding lijkt me wel lastig dan..

Iemand tips? Please.... :)

Of laat die vleugel uit 1 stuk 90cm pas altijd nog wel ergens boven op.

Mocht je echt een deelbare vleugel met 1 servo willen dan lijkt het mij het makkelijkst om de servo en de deling van de vleugel net uit het midden te maken en dan voor het vervoer het heveltje van de servo losmaken of een kwiklinkje losschroeven.

Mijn broer heeft een "golden oriol" van "robbe" (een elektrozwever)
Deze heeft wel een grotere span, maar de vleugel is ook deelbaar en aangestuurd via 1 centrale servo.
De servo zit in de romp onder het midden van de vleugel,
aan elke kant van het roerhoorntje op de servo zit een staaldraad met daaraan zo'n ding (ik weet de naam niet, zoiets dat je open moet trekken,
met een pinnetje dat je dan door het gaatje in het roerhoorntje van het roer moet steken :wink: )
Die staaldraadjes komen dan via kleine gaatjes uit de romp,
en gaan meteen elk naar een roerhoorntje aan het rolroer.
Misschien kan je het ook zo doen, maar ik persoonlijk zou ook gewoon 2 servo's gebruiken.

Groetjes
Steven

Of de vleugel uit 3 delen maken.
1 middenstuk inclusief roeren en 2 losse tips.
Dylan

hmm, sja, ik vind het nog niet makkelijk. Maar twee servo's geeft weer extra gewicht enzo, meer draadjes, enz. Maar wie weet doe ik het wel hoor.

Dat laatste is ok wel een goed idee, de tips loshalen.. Alleen had ik net bedacht de roeren helemaal tot het einde door te trekken.... Nouja, ik zie wel. Mocht er nog iemand een idee hebben dan hoor ik het graag, en anders ga ik gewoon creatiefverder denken of 2 servo's gebruiken :)

Dat laatste is ok wel een goed idee, de tips loshalen

Persoonlijk denk ik dat dit net zo veel gewicht toevoegt aan bevestegingsmethode van de deling. verder zullen rolroeren aan de binnenkant veel minder effectief werken, dit gaat ten koste van de vliegeigenschappen.

Als je twee mini/micro servo's gebruikt is het extera gewicht mischien een gram of 10-12.

Back