Tweede test in het bad - wat meer lood verlijmd om de boot recht te krijgen. Op de meeste foto’s zie je O-13 varen met boeg omhoog en een iets aflopend dek. Om dat te bereiken en toch de boot onder water horizontaal te krijgen heb ik een stuk schuim achterin boven de waterlijn gemonteerd. Dat schuim was ongeveer 30ml. Dus ook 30gram lood achterin maar onder de waterlijn gemonteerd. En het lijkt te werken het hek ligt iets dieper wanneer de boot aan het oppervlak is en horizontaal onder water. Ook alle besturings elementen getest, de voor duikroeren draaien uit (maar moeten nog wat minder speling krijgen). De boot verlichting werkt, het alarm op de buoy ging af bij een 3S spanning van 3,2V per cell, ook mooi dus. De pomp loopt harder dan zijn spec, de tank vult in 25 seconden (620ml), en na enig prutsen met de positie van de vol-melder en de grenswaarde in de sketch stop de pomp nu precies als de eerste druppel uit de mast komt! Zelfs de twee bemanningsleden gaan mooi onderdek, ze vergeten alleen de luiken achter zich te sluiten, dat heeft. Of wat prutsen nodig. Ik ben precies een jaar geleden begonnen met O-13 en misschien kan ik morgen bij VGF voor het eerst varen…. daarna details en wachten op schilder weer.
Vanavond heeft Freek zijn O-13 voor het eerst laten varen bij Vaargroep Flevoland, Biddinghuizen. Het was een geslaagde testvaart, alles werkte, geen calamiteiten. Was leuk om erbij te zijn, je mag nu al erg trots zijn op dit model Freek! Hoezo, je kunt geen duikboot bouwen in hout!
Een eerste vaart in het donker is spannend, en niet makkelijk voor de camera‘s. Maar zoals Lex schrijft, alles werkte zo’n beetje, nog veel te verbeteren maar niets ging kapot!
In de tussentijd een beginnerscursus airbrush met Vaargroep Flevoland gedaan in Almere, en daarna de verschillende delen van de boot gespoten. Opbouw was al met rattlecan gedaan, romp in twee kleuren grijs. Ik heb de op foto’s meest zichtbare horizontale huidplaten aangezet door eerst die lijnen af te plakken, dan met kwastje boven het tape aan te zetten, tape verwijderen en nog een laag eroverheen gespoten. Klinknagels zijn ook zichtbaar op foto’s, ik heb nog wat 0,2mm 3D geprinte nagels, maar die waren op een testprintje na airbrushen niet meer zichtbaar. De vloedgaten met een zelf gesneden stencil gespoten, is ok maar had ook wat nabewerking met kwast nodig. nu begonnen met de verfraaiingen, kranen aan dek, nettensnijders etc. Moet ook nog wat decals vinden.
Decals kun je zelf maken, Freek. Transparante decalvellen kopen bij bijv: PaperSpecials.nl - Dé shop met uniek papier en hobbymaterialen. - PaperSpecials.nl Even controleren wat voor printer je hebt: inkjet of laser. Vereist andere decalvellen. Proefje op een gewoon a4tje maken, verbeteren en printen op je decalpapier. Wel even opletten: Printers printen geen 'wit'. Dus witte symbolen moet je maken door de romp ter plekke wit te schilderen/spuiten en het decal de exacte kleur van de boot te geven. Dan de letters / cijfers er wit in aanbrengen. Daar komt dus geen inkt en het wit, wat je ter plekke op de romp hebt aangebracht, komt dan naar voren. Je kunt ook met stickers werken, maar mijn ervaring is dat die op een zeker moment toch loslaten. Zeker als ze veel met water in aanraking komen, wat bij een sub zo maar eens zou kunnen gebeuren...
Bedankt Roel, omdat ik geen printer heb die wit kan printen heb een een decal laten maken door een adresje van Lex! https://www.printmetwit.nl/
Vandaag een soldeerdag. Ben begonnen de hijskranen op dek te maken die gebruikt werden om torpedo’s to laden. Op foto’s en tekening was duidelijk dat de hoofd structuur uit H-balken bestaat, die moest ik solderen uit 3x1mm messing. De torpedo’s wogen enkele tonnen, en de 14mm kabel is volgens tekening goed voor 11 ton. Op schaal is dat een 0,3mm messing draad geworden. de dubbele kabeldrum werd gedraaid uit 8mm messing en alu, en beide kranen hebben twee blokken met 4 mm wielen. hier de onderdelen provisorisch samengevoegd. Nu de kranen schilderen en definitief assembleren. de beide hijskabels (voor omhoogdraaien van de kraan en van de torpedo) moeten er dan nog in