Trainerkeuze.

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door pompebled, 25 mrt 2024.

  1. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.332
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    17 jaar met een Calmato, iets sportiever gemaakt...
    Maar een mid-air maakte een einde aan het feest...
    Romp leeft nog... het verbindende element... Serval vleugel er op... nog sportiever...
    Maar andere bouwdoelen gesteld.

    Joe Bridi heeft ooit een zeer goede RCM trainer ontworpen.
    Vol symmetrische vleugel. Onverwoestbaar, niet uit de lucht te slaan.
    Vliegt ook bij stroef en straffe wind.
    https://outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=5306

    En deze... de voorgaande met een iets elegantere staart.
    https://outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=10529

    De hele USA leerde er mee vliegen. In 1972 waren dat mijn dromen.
    Alles mooi beschreven in die Amerikaanse RCM tijdschriften die ik kocht en kreeg.
    Ze iggen nog op zolder.

    De vleugel is ontstellend makkelijk te bouwen.

    Zeer bewezen profiel. Het heden is verre van beter dan het verleden. Niets is meer zelfbouw.
    Symmetrische profiel zat ook op de beroemde Kwik-Fly, maar ook op Das Ugly Stik.
    Beiden goede vliegers. En zeker de Ugly Stik was absoluut dolle pret. Ook bij windkracht 5.

    De Puma haalt zijn goede vliegeigenschappen uit twee toegepaste veugelprofielen.
    NACA 2315 (voorheen 2415) verlopend in 0018, met iets tipverdraaiing.
    Daarmee kan je jakkeren en aangenaam comfortabel landen, niet snel in overtrek.
    De Puma was er als schouderdekker, als laagdekker (en zelfs als 'Twin' laagdekker)
    Maar je zou hem pardoes als hoogdekker kunnen bouwen, beetje in Graupner Maxi style 1972.

    Je kunt een kist zelf ontwerpen. Als je weet wat je doet.
    Aan een bewezen tekening heb je eigenlijk al de handen vol.
    De tainers zijn qua romp niets anders dan vierkante dozen. Ook te bouwen uit foamboard.
    Zeker als het elektrisch is.

    Prominent op Facebook is https://beginner.flitetest.com/ aanwezig.
    Bouwen goede modellen. Maar ook vliegende larie-kolder.
    Alles uit foamboard.
    En sporen in alle eenvoudigheid ook de jeugd aan tot techniek.
    Mooie site, mooie voorbeelden.

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 22 mei 2024
  2. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.742
    Locatie:
    Sneek
    Bedankt Bas,

    Ik heb de links opgeslagen.
    Het schuim is binnen en ik begin met de SIG Kadet in schuim, zoals op de video in de OP, misschien met symmetrisch richting en hoogteroer.

    Eerst m'n uren naast de instructeur maken, mijn bochten downwind worden steeds minder slecht...

    Groeten, Jan.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.014
    Locatie:
    Rotterdam
    vroegah was er een uitspraak:
    De sleutel tot het goed leren vliegen is geschreven op de bodem van een brandstofkan.
    staat het er niet? volgende opmaken

    hoe dat vertaald naar electrisch, geen idee :D

    Inderdaad uren maken.
    oefeningen doen, landingsoefeningen tot je het zat wordt.
    knuppelgevoel en automatismes kweken.
    problematisch vlieggedrag herkennen.
    zelf de problemen oplossen waar je zelf in beland bent :D

    Voor de kist uit leren denken.. bij helicopters belangrijker dan bij vliegtuigen, maar nog steeds belangrijk.
    Als hij zo doorgaat, wat doet hij over 2 secondes?
    bv omhoog gaande lijn, je ziet dat ie vaart mindert.
    ga je voor een stall? doorgaan.
    wil je hem in een paar tellen omlaag zetten? kan
    moet hij nog een stuk steigen? dat redt ie niet, gas erop
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  4. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.332
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Profiel stabilo? Das voor doorgewinterde hoge eisen stellende meesterbouwers/vliegers zoals Arnoud. En die voelen dat aan de knuppels alsof daar 230v op staat, nader tot blaar trekkend.
    Zou dat in een nieuwe experimental steken, puur om de bouwleut.

    De snelheid van bouwen, in alle eenvoud, vlakke stabilo plank, werkt. Het is geen racer.
    Respons zal voldoende blijven, ook down wind.

    Meeste van die hier binnen gekomen ARFjes waren vlakke lompe pannenonderzetters.
    En om dat te verbeteren, ging er over de stuurorganen vaak nog even een schuurlat om die te taperen. Ik vond origineel niet te genieten.

    Maar SIG heeft wel een mooie aanpak voor profileren van een stabilo.
    Je kunt dat bestuderen op een bouwplan van de Astro Hog, of de bipe versie van die kit.
    Maar zo bij benadering een Bond 007 profiel, en dat overleeft altijd.
    Dat is een vlakke vakwerkconstructie met op de fictieve ‘ligger’ een extra lat geplaatst. Boven en onder. Eenmaal in de folie gezet geeft dat een profiel.

    Benieuwd naar de bouwresultaten in foam of foamboard. In ieder geval een mooi canvas voor kleurcreativiteit in acrylverfjes. Een ode aan Karel Appel… Moin, alleen niet te dik stucadoren natuurlijk! Mooi resultaat is wel goed voor de vliegkunst…

    Groet Bas
     
    Arnoud Snel vindt dit leuk.
  5. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.890
    Locatie:
    Velserbroek
    bijna nog belangrijker als een geprofileerd profiel is een goede haakse achterlijst, zeker voor motor modellen. Dus gewoon een plaat hoogte- en richtingroer, voorkant wat afronden en verder gewoon plat houden, niet schuin schuren of afronden. zo scherp/haaks mogelijk.

    Dit zorgt ervoor dat het betreffende roer een soort van ingebouwde expo krijgt en veel zachter/voorspelbaarder reageerd.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.014
    Locatie:
    Rotterdam
    ok, die zag ik ff niet aankomen:D
    dat het bij een reeks modellen zo is, weet ik.
    het waarom heb ik me nooit afgevraagd.

    maar nu is er waarschijnlijk wel iemand die uit kan leggen waarom :D
    heeft dat te maken met de turbulentie rond die haakse hoek?
     
  7. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.890
    Locatie:
    Velserbroek
    ben ook geen aerodynamiscus.... dus de echte reden kan ik niet uitleggen. Wel op zowel mijn Puma als de AirTrainer getest. Eerst traditioneel afgeschuind richtingroer en stabilo, daarna eens vervangen door een haakse. De haakse versie (b)lijkt veel nauwkeuriger en directer. Mijn idee is dat bij een afgeschuind roer (achter een vlakke plaat) het roer als het ware in de schaduw ligt van de vlakke plaat. Als je gaat sturen, dan moet het roer eerst een stukje bewegen voordat het in de luchtstroom komt. Niet afgeschuind/haaks ligt de lichtstroom al over het roer.

    De haakse achterlijst zorgt ervoor dat de turbulentie achter het roer plaatsvindt, dus het roer is effectiever.

    nogmaals, dit is op ervaring gebasseerd advies, zonder universitaire metingen...

    bovenal: het bouwt ook lekker makkelijk
     
  8. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.742
    Locatie:
    Sneek
    Hetzelfde gebeurt in de botelarij; als daar de overgang tussen spiegel en bodem van de romp niet haaks en scherp is uitgevoerd, wil het water langs de spiegel omhoog kruipen, dit gaat goed tot de zwaartekracht het wint en het zwaardere medium terug valt, waarna het spelletje opnieuw begint.
    In het ergste geval zet er een wip beweging in waardoor de boot licht wippend door het water beweegt. Bij waterverplaatsende rompem heb je hier geen last van, maar zodra je richting (half)glijder gaat, treedt dit fenomeen op.

    Ik had me nooit gerealiseerd dat dit in de lucht (uiteraard) ook gebeurt.

    Groeten, Jan.
     
  9. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.332
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
  10. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.742
    Locatie:
    Sneek
    Ik heb inmiddels een bouwdraadje gestart voor de SIG Kadet in XPS.
    Vraag: als ik er rolroeren op zet, is het dan wenselijk om de V-stelling van de vleugel te reduceren?

    Reden dat ik dit vraag, is dat ik toestellen van soortgelijk formaat zie met geen, of heel weinig V-stelling én rolroeren.

    Groeten, Jan.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  11. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.306
    Locatie:
    REO
    Ja, met rolroeren weinig Vstelling. Zonder rolstoelen ruim Vstelling.

    Erik
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  12. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.332
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Bij een Calmato is dat iets van 7 graden V-stelling…
     
    Laatst bewerkt: 26 mei 2024
  13. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.152
    Locatie:
    Thuis
    Rolstoel ??
    Rolstoel met V-stelling….. dan zie ik gelijk dit voor me (ja…flauw… kweetut :D)
    IMG_1025.png
     
  14. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.306
    Locatie:
    REO
    auto correctie tja
     
  15. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.742
    Locatie:
    Sneek
    Ik vind 'm wel leuk...
    Maarre; hoeveel is weinig?
    De tekening toont een verschil van 4" op een schets waarbij één vleugel vlak ligt en de andere vleugeltip omhoog steekt, bij een spanwijdte van 57" (144.78 cm).

    Groeten, Jan.
     
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.332
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Bij een tapered wing krijg je dat effect van een vlakke bovenhelft en onder een lichte V stand.
    Treft het op RC1 kisten met een zeer neutraal vlieggedrag.
    Die moet je altijd blijven sturen. Een bocht moet blijvend gestuurd worden. Alle figuren. Nimmer zelfrichtend.
    Mooi voor een kunstvluchttrainer. Gevorderden kist.

    Niet voor een 3 assen rolroertrainer, dat is net een stapje te ver.

    Dit model, een iets vergrote Simprop Antares heeft een vlakke vleugel.
    ‘Vliegt op rails,’ volgt de knuppelstand, meer ook niet. Maar je moet em echt niet uit het oog verliezen, dan hang je, en dan komt het aan op vliegervaring en juiste reflexen.

    IMG_9239.jpeg


    Gr Bas
     
  17. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.014
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik dacht dat voor een origineel rolroerloos toestel, ombouw naar rolroer, dat ze meestal de v stelling halveren.

    4", dus 2" (5cm) per vleugelhelft a 72 cm
    ik denk dat je dit makkelijk door de helft kan doen..
     
  18. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.742
    Locatie:
    Sneek
    Dankjewel, gebruik ik dat als richtlijn.
    Voorlopig moeten eerst de beide vleugeldelen voor links en rechts nog verlijmd worden.

    Groeten, Jan.
     
  19. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.332
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Robbe Progo net gemeten, 4º, en harkt door de lucht op rol.
    Maar pak ik de Calmato Sport… meet ik zo een 16º graad Huhg?!
    Laagdekker! En die is zo rolwendbaar als de bananen… speed rol als een tierelier!
    Zegt dus niet alles. Zet idd maar op 4º

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 27 mei 2024

Deel Deze Pagina