Hangar 9 OV-10 Bronco

Ik heb nog nooit met brandstofzakken gewerkt, kan dat niet omdat er maar twee aansluitingen op zitten?
Ahhh vermoedelijk ook dat er geen lucht mag bij komen.
Dat ga je dan zeker met loskoppelen niet tegen houden. En zo'n bijvulpomp maalt het niet wat hij pompt, lucht of fuel....
Claro.
 
Een brandstof zak is een gesloten systeem waar geen lucht in mag komen idd. Je hebt geen hopper tank nodig hierdoor. Als ik 1 centrale tank zou hebben zou dat ook alles zijn. Meerdere zijn niet nodig.
 
Aangezien het toch geen vliegweer is ben ik begonnen met het mooier maken van de cockpit. Er komt een andere piloot in (2??) en meer details. Alles niet op schaal maar gewoon als opvulling.

1701016068710.jpg


Het origineel heeft enorm veel kabelbundels lopen dus daar wou ik ook wat van namaken (ook bij iemand anders gezien ;)) en er zijn er 2 kastjes bijgeplaatst. De kabel bundels zijn gemaakt van flexibel 3D printer filament. Deze kan je eenvoudig vormen in hoeken door het warm te maken. Drupje lijm en het zit vast. Weegt ook minder dan kabels met een metalen kern. Ook de zekering kasten en omvormers zijn geschilderd. Lijkt meteen heel anders. Nog te doen:
- Panelen met schakelaren voor aan de zijkant
- Flight sticks
- Cockpit vergrendelingen
- Ejection handles
- Gas hendels edg
- Stickers met teksten
 
IMG_20231130_195441.jpg


Veel kleiner moet het niet worden, maar dit is nog te printen op een oude 3D printer. Dit keer heb ik alles met PETG geprint zodat het wat beter tegen de hoge temperaturen in de cockpit bestand is. PLA begint te vervormen in de zomer.

IMG_20231203_161735.jpg

IMG_20231203_161747.jpg

IMG_20231203_161755.jpg


Lijkt toch heel wat zo :) Het is maar een ARF dus heel precies hoeft het niet maar dit is 100x beter dan wat het standaard was.
 
Ja, dat gaat de goede kant op. Ben erg benieuwd hoe dat kleurenschema er straks uit komt ;)

ik ook....... ga wel de "lange" neus houden........geen zin meer om na al't gepuzzel dat ook nog eens aan te passen..... de side-pod aansluitingen heb ik er wel afgehaald cfr origineel... :-)
 
Super. Hij staat er weer mooi bij zo. Ben wel benieuwd of er nog een reden was voor de mislukte vlucht.....
 
Tijd om de poten te verstevigen. Ik heb ringen gemaakt van 6mm alu plaat. Deze vallen mooi om de poot. Ze worden verlijmd met metaal epoxy denk ik. Dat zou de rand genoeg stevigheid moeten geven.

IMG_20240110_205231.jpg

IMG_20240110_205342.jpg
 
Ik heb het hele onderstel uit elkaar gehaald.... en dat was ook nodig. De vering zat zo goed als vast en was enorm droog. De afwerking van het materiaal is verschrikkelijk. Na schuren en polijsten begint het ergens op te lijken. Met vet alles gemonteerd en het voelt opeens aan als een echt onderstel. De achterpoten zijn te slap geveerd dus daar heb ik een 6mm schijf in gezet. Dit geeft meer tegendruk en de poot veert nu 1/2 in als het model stil staat. Dat voelt al een stuk beter aan. De neuspoot veert nog steeds te weinig is mijn gevoel maar teveel is niet handig bij het starten. De stand zoals de echte heeft krijg je niet snel. Ik kijk eerst hoe dit gaat op het veld en kan altijd de voorpoot slapper maken.

IMG_20240112_165931.jpg


De versteviging van de poten is ook klaar. Ik heb de ringen iets afgewerkt en verlijmd met metaal epoxy. Dat hecht normaal meer dan genoeg. Ik krijg de voorpoot niet helemaal uit elkaar dus die is niet aangepast nog. Die wordt ook niet zoveel belast dus zolang je daar geen gat mee inrijdt moet die het wel houden.
IMG_20240112_174859.jpg


Toen de kist opgebouwd was kwam ik wel achter een ander probleem. Ik heb de cockpit vastgezet met schroeven nu deze klaar is maar deze gaat zo strak door de vleugel dat de achterste schroeven in de weg zitten. Dit stuk is met dubbelzijdig tape vastgezet en de schroeven zijn geverfd. Dat valt ook niet echt op....
IMG_20240113_105007.jpg
 
Back
Top