Bouwverslag MOSQUITO PR XVI BRIAN TAYLOR 81” 205.74

IMG_9807.jpeg


V.L.N.R. DS12 2xRSat2 ontv, 1Rsat 900 NG backup, 2x hoogteroer servo , richting roer , 2x gas, centralbox 220 met magneet schakelaar,
Daarboven JP retract mains, unilights regelaar, landingslichten mer ertussen de tailwheel retract servo, .
Dan lager de aileronservo’s en de 4 flapservo’s.

Zowel de JP retarct mains en de unilights regelaar hebben een eigen 2s LiPo tje .
Werkt wel heel makkelijk met die nieuwe box( van de Sint) , programmeren is een eitje. Wilde eerst alle 4 de flap servo’s een eigen kanaal geven maar mijn zender heeft maar 16 kanalen dus ze zijn nu 2 links en 2 rechts met een y kabeltje.
Wel wilde ik de twee gas servo’s allebei op een eigen kanaal voor de synchronisatie oven het hele gas traject.
 
Mooi gemaakt die aansturingen van het hoogte en richtingsroer!

De hoogteroer hevels zien er zeer degelijk uit waar komen die vandaan? Het je toevallig een linkje?

groet Frans
 
IMG_9847.jpeg
IMG_9848.jpeg
IMG_9853.jpeg

Deze moeten helemaal hetzelfde worden dus da’s nog ffff shapen , schaven en schuren .
IMG_9849.jpeg

zo maar even passen tussendoor
IMG_9850.jpeg

Hier komt het buisje voor de close loop met de servo ergens daar voorin, eerst het scale luik in de neus zagen denk ik.
IMG_9851.jpeg


Met epoxy of Titebond vastzetten
 
Prachtige kit Hans, mooi model en gave bouw! Ik ook altijd beetje zwak voor deze kist gehad. Was dit niet dezelfde kist waar die Zweed mee vloog tijdens WK'94 in Nederland?


Zelf zou ik oppassen met 2x OS FS48, dat is heel erg weinig voor een Mosquito van dergelijke afmetingen.
Een Mosquito is behoorlijk tipstall gevoelig, als er 1 van de FS 48 uit zou vallen ben je kansloos. De kist kan nooit op 1 OS FS 48 horizontaal vliegen, daar is het model te groot en te zwaar voor.

Als je de diverse draadjes leest en filmpjes bekijkt worden er grotere motoren gebruikt.
Een elektro versie heeft 2100 watt, dat is ca. 2,8 pk, dus 1,4 pk per motor.
Zelf zou ik minimaal gaan voor 2x .60 viertakt en dan een moderne variant.

Grt en succes met bouwen !

Arnoud.
Dit is altijd een beetje vicieuze cirkel naar beneden vrees ik....je ziet het vaker. Er moeten zwaardere motoren in, constructie dan ook maar iets beter (zwaarder) maken, zwaardere servo's, grotere accu's etc etc...en dan eindig je met een draak van een kist. Sterkere motoren bij een twin eindigd vaak in huilen. Net zoals full-size vliegtuigen heb je een bepaalde snelheid nodig (Vmca) om single engine met je rudder het grotere koppel te kunnen compenseren. Met een zwaarder gewicht wordt die snelheid alleen maar hoger en die hebben we bij schaalmodellen vaak niet. Tuurlijk zie je vaak genoeg model demo's waar er 1 motor expres wordt uitgezet maar dat wordt dan bij een hogere snelheid gedaan zodat alle roeren het koppen makkelijk kunnen compenseren. Wanneer verliest een schaal twin meestal een motor...., bij hogere invalshoek bij start of doorstart en dan is de snelheid té laag om nog wat te kunnen redden. Het enige wat dan helpt is gas dicht en neus naar beneden om te redden wat er te redden valt.

Lekker licht bouwen en die 48's er in stoppen en je hebt een heerlijke kist ;)

Grt,
 
Dankjewel Gerald , van die Zweed weet ik niet meer zo goed :weetnie:Ik zat toen ook al met een tweemotorige ding aan mijn hoofd:( IMG_2144.png
Paul heeft toentertijd zijn DC 4 op alleen de twee binnenste motoren getest en die kwam gewoon los :banana: .Os 70 Fs .

Dus ik denk het vermogen van de 48 voldoende is.
Ik heb verschillende motoren vergeleken en denk ook dat het totaalgewicht de belangrijkste factor is .

IMG_1685.png

OS48 11x7 12x6 12,5x7 met 412gram 0,8 HP.
IMG_2055.png



De OS70 is meteen al 570 gram en de LASER 70 580 gram maar er kunnen dan wel een grotere props op, respectievelijk 12x7/8 en de Laser tot 14x4/5


IMG_1674.png



Het scheelt op twee motoren maar 336 gram en als je dat voorin nodig hebt ,wat ik wel vermoed, is dat niet zo erg, maar het totale extra gewicht wordt al snel groter zoals je zegt met wat er nog bij komt.
Voor het iets meer vermogen( 0,9 HP) zou een OS52surpass een goed alternatief zijn voor de 48-gers
Beide lopen overigens zeer betrouwbaar indien goed afgesteld.
Die kan dan naar dezelfde prop 12x6/7 12,5x6 , met 434 gram en die past ook beter in de kap dan de beide 70 -ers.

IMG_2053.jpeg


Voorlopig blijf ik bij de 48-ers en mocht en na de maiden t.z.t. te weinig porie in zitten dan kan ik die 52 ers er voor in de plaats zetten.
Eerst maar lekker verder bouwen want het is een waar genoegen en een uitdaging de boel licht te houden.

:bye::bye:Hans
 

Bijlagen

  • IMG_2056.png
    IMG_2056.png
    756,9 KB · Weergaven: 78
  • IMG_2054.jpeg
    IMG_2054.jpeg
    65,6 KB · Weergaven: 76
Laatst bewerkt:
Back
Top