Aerofly van Aeronaut

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Sjef77, 8 okt 2023.

  1. Sjef77

    Sjef77

    Lid geworden:
    22 aug 2022
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Makkum
    Veel gedaan maar niet veel te melden.
    Vleugen 2 geplakt en (na gaatjes in de ribben geboord te hebben) de ailerons volledig beplankt.

    Ook 2 Savox SH-0257MG micro servo’s + verlengkabels besteld bij onze zuiderbuur welke in de vleugels komen en dan kunnen die aan de onderzijde ook beplankt worden.

    Nu eens bedenken welk kleurschema ik zal doen alvorens de folie te bestellen. Ik nijg toch naar Oracover voor de 1x.
    Hoe bedenken jullie het kleurschema trouwens? Met een tekening vooraf of ter plekke uit het hoofd?
     

    Bijgevoegde bestanden:

    ramses, Bart83 en Mugen MRX-3 vinden dit leuk.
  2. Sjef77

    Sjef77

    Lid geworden:
    22 aug 2022
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Makkum
    Het bouwen heeft helaas even stil gelegen wegens ziekte en drukte. Kon steeds maar uurtje bezig. Maar werk nu in ploegen dus overdag lekker tijd.
    Inmiddels de beide vleugels geheel klaar, op fijn schuren na.
    Heb de servo’s ingebouwd, de ribben aan de boven en onderzijde verdikt. Dit heb ik gelezen op dit forum maar kan alleen niet meer vinden hoe dat wordt genoemd.
    Ook de vleugeltips gelijmd en in vorm geschuurd.
    Ben er verbaasd over maar beide vleugels wegen precies evenveel (?!?). Dit is meer geluk dan wijsheid haha.
    Over het algemeen dik tevreden met de vleugel. Al zal het altijd netter en beter kunnen. Voor een eerste poging…..

    Volgende stap zal zijn om de vleugels mooi aan te laten sluiten op de romp. Zit nog wel een aardige kier. Volgens mij is dan de aanpak; vleugels erop, uitlijnen en dan de kier opmeten en opvullen met balsa/licht gewicht vuller.

    Is het ook raadzaam om het balsa te behandelen met poriënvuller oid voordat de folie erop gespannen wordt? Moet nog wel de kleuren bepalen dus geen haast.

    vindt het bijna zonde dat de ruwbouw erop zit want prachtig om te doen.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    ramses vindt dit leuk.
  3. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.469
    Locatie:
    Harderwijk
    Ziet er gaaf uit... op de zesde foto lijkt een schuine indekking iets lager te zitten dan de overige indekking, ik weet niet zeker of ik dat goed zie op de foto maar als het zo is zou ik het proberen te corrigeren want de kans is groot dat je daar met bespannen het probleem krijgt dat de folie aan de lagere indekking blijft plakken, dat zou zonde zijn.
    De strips op de vleugelribben heten in goed Nederlands cap strips...
    Porienvuller is overkill, maar een laagje blanke lak (ik gebruik een goedkope spuitbus van de Action of zo) en licht opschuren verbetert de hechting op het anders pluizige balsa.
     
    Sjef77 vindt dit leuk.
  4. Sjef77

    Sjef77

    Lid geworden:
    22 aug 2022
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Makkum
    Dank u wel!!!
    Het schuine kantje zit inderdaad lager. Scherp gespot. Ik zal dit morgen even aanpassen. Rij ik meteen even langs de action. Dank weer voor de tips!!!
     
  5. Sjef77

    Sjef77

    Lid geworden:
    22 aug 2022
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Makkum
    Onder het motto; nu we er toch zijn….
     

    Bijgevoegde bestanden:

    bdoets vindt dit leuk.
  6. Sjef77

    Sjef77

    Lid geworden:
    22 aug 2022
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Makkum
  7. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.417
    Locatie:
    NB NL
    .
    Mooi project Sjef.

    Ik kan het niet goed zien op het filmpje, maar de rolroer uitslag naar beneden lijkt iets groter dan naar boven of zie ik het verkeerd?
    Beter is om bij deze kist de rolroeruitslag naar boven groter te maken dan naar beneden (differentiatie).
    Dat kan je mechanisch doen d.m.v. de stand van de servohevels of digitaal d.m.v. de mogelijkheden van je zender.

    Je bouwt erg netjes, ziet er goed uit!
    Heerlijke houtbouw, leuk om te volgen.

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 5 dec 2023
    Sjef77 vindt dit leuk.
  8. Sjef77

    Sjef77

    Lid geworden:
    22 aug 2022
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Makkum
    Hartelijk dank Ramses!
    Toch een hele eer dat te horen van m’n bouwgrootheid die ik zeer bewonder!

    Op de uitslagen heb ik nog niet gelet, was al blij dat het werkt. Maar dank voor de tips en uitleg. Is er ook een regel hoeveel graden de uitslag moet zijn of is het gewoon proberen?
     
    ramses vindt dit leuk.
  9. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    11.311
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Het komt doordat je de aileronhorn te ver naar achteren hebt staan.
    Het effect van het verplaatsen van de stuurstang wordt daardoor bij het naar achteren (=up) gaan steeds kleiner en bij het naar voren gaan (=down) steeds groter.
    Kijk maar:
    [​IMG]
    Van opzij gezien zou de verbindingslijn tussen het inhanggat van een horn en het scharnierpunt (in de neutrale stand) 90 graden moeten staan op de stuurstang, zo dus:
    [​IMG]
    Voor de servohorn geldt hetzelfde.
    Nu de roerhorn al op zijn plaats zit kun je dit alleen nog aan de servokant oplossen.
    Begin met de servohorn zover te verdraaien (afhalen en één of twee tandjes verder zetten) zodat deze parallel komt met de lijn die de roerhorn nu maakt. Dan moet je uiteraard ook de stuurstang inkorten.
    Als het goed is heb je nu naar boven en naar beneden dezelfde uitslag.
    Maar zoals gezegd is wat aileron differential (in dit geval meer uitslag naar boven dan naar beneden) een goede zaak.
    Twee mogelijkheden:
    Je gaat nog iets verder met verdraaien van de servohorn en inkorten van de stuurstang, of je schroeft het er aan de zenderkant in....
     
    HansH, Sjef77, ramses en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  10. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.469
    Locatie:
    Harderwijk
    Ik denk dat in dit stadium de roerhoorn een stukje verplaatsen prima kan. Eventueel de oude gaatjes vullen met epoxy.
     
    Sjef77 vindt dit leuk.
  11. Sebastiaan3Z9

    Sebastiaan3Z9 PH-SAM

    Lid geworden:
    17 jun 2014
    Berichten:
    389
    Locatie:
    amersfoort
    Als je de hevel op de servo iets offset zet naar achter dat het roer mooi uitgelijnd staat dan heb je automatisch een grotere uitslag naar boven dan naar beneden, hierdoor dus de bovengenoemde differentatie (meer naar boven dan naar beneden) oftewel haakeffect tegengaan gelijk ingezet.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Sjef77 en Bruno van Hoek vinden dit leuk.
  12. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    11.311
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ja, mits... die ailleronhorn goed staat.
    Nu kom je niet verder dan ongeveer gelijke uitslagen.
    In deze situatie verdwijnt de servohevel dan bijna of helemaal binnen de vleugel, kan ook de bedoeling niet zijn.
    Ik zie trouwens wel dat het inkorten van de stuurstang niet eenvoudig zal zijn. Maar het kan wel.
    Wie legt trouwens "even" uit wat het effect is van differential of het ontbreken daarvan?
     
    Sjef77 vindt dit leuk.
  13. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.469
    Locatie:
    Harderwijk
    Een omlaaggaand aileron heeft altijd meer weerstand dan een omhooggaand aileron, logisch als je bedenkt dat de luchtstroming de vleugel altijd iets van onderen raakt. Gevolg is dat de vleugel waar de aileron omlaag gaat meer wordt afgeremd door de luchtstroom, en iets achterblijft; maar dat is juis de kant waarvan je wil dat ie naar voren gaat! Dat noemen we dus het haakeffect (of adverse yaw).
    Om haakeffect te voorkomen kunnen we zorgen dat de neergaande aileron minder ver uitslaat dan de opgaande. Dit kan mechanisch op de hierboven al beschreven manier, maar de meeste zenders kunnen dat tegenwoordig ook digitaal, dan noemen we het differentieel.
    Zelf heb ik een vliegende vleugel waarvan het ontwerp stamt uit de jaren 40 van de vorige eeuw, die zoveel haakeffect bleek te hebben dat ik het differentieel zo heb afgesteld dat alleen de opgaande elevon (binnenvleugel) uitsloeg, bij de buitenvleugel doet de elevon helemaal niks, en dat geeft een nette bocht.
    (Bij een vliegende vleugel heten de ailerons elevons, omdat ze een gecombineerde functie hebben van elevator en aileron).
     
    Bruno van Hoek, Sebastiaan3Z9 en Sjef77 vinden dit leuk.
  14. Sjef77

    Sjef77

    Lid geworden:
    22 aug 2022
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Makkum
    Allen weer hartelijk dank voor de input en tips.
    Daar was ik als beginner eerlijk gezegd totaal niet mee bezig. Maar ik denk dat ik het principe een beetje begrijp.
    Ik heb een T14SG zender dus daar kan de differentiatie wel op instellen.
    Maar lijkt me, om het beter door te krijgen, leerzamer om het eerst mechanisch op te lossen. Dan kan ik op de zender altijd nog fine tunen.
    Zijn er regels voor de hoek omhoog en omlaag? Ook voor het hoogteroer en richtingsroer? (Of moet het vakjargonmatig allemaal in het Engels)
     
  15. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    11.311
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Als je begint met ongeveer 1 : 2, dan kun je daar vanuit fine tunen.
    Maar, als je het helemaal "goed" wilt doen, stuur je zo'n kist met twee handen.
    Net zoveel richtingsroer er bij geven dat je een zuivere bocht vliegt.
    Voor minder complex sturen wordt vaak een aileron naar richting mixer ingezet die het richtingsroer zoveel uitslag geeft om het (na differentiatie) overgebleven haakeffect te compenseren.
    Ik vind dat vliegen met twee handen juist een van de leuke dingen bij een model zoals die zwever, maar anderen moeten daar absoluut niets van hebben.
     
    jan brilman, HansH, Sjef77 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  16. kurt

    kurt

    Lid geworden:
    19 dec 2003
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Tielt-Winge Belgie
    ter info: hier vind je een eenvoudige uitleg i.v.m. de configuratie van de aansluiting van de roerheveltjes
     
    Sjef77 en Bruno van Hoek vinden dit leuk.
  17. Sjef77

    Sjef77

    Lid geworden:
    22 aug 2022
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Makkum
    Top uitleg! Dank
     
  18. Sjef77

    Sjef77

    Lid geworden:
    22 aug 2022
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Makkum
    Helaas heeft de bouw geruime tijd stil gelegen ivm lekkage/overstroming van de benedenverdieping + een ontkennende woningbouwvereniging. Zit vanaf nu een paar weken elders totdat de bouwdrogers hun werk hebben gedaan.

    Heel af en toe wat gepield.
    Ik vond de vleugelbevestiging met elastiek maar fragiel dus aangepast door een M5 bout in te lijmen in de vleugels. Dit had ik nog liggen t.b.v. freestafel project.
    Nu kan ik de vleugels mooi strak en stevig bevestigen aan de romp.

    Ik heb ook de positie van de aileron horns aangepast en deze staan nu in neutraalstand haaks op de scharnieren. Scheelt echt enorm qua uitslag boven/beneden. Erg leerzaam!!! Dank nogmaals.

    Verder de vleugels en romp in de Glitsa parketlak gezet.
    Het leek me gaaf om de vleugels mooi te lakken met hard wordende meubelbeits en dan met een transparantie folie bespannen maar krijg het niet mooi. Vergt nog enige jaren oefenen alvorens een beetje in de buurt van voorbeeld Ramses te komen.
    Nu dus maar bespannen met gekleurde folie.
    Moet nog steeds een kleurschema bedenken en bestellen.

    Ik ben nog wel van plan nog 1x te plamuren om alles super strak te krijgen. Weet niet in hoeverre oneffenheden zichtbaar blijven in de folie.
    Maar dit is voor als het huis weer helemaal op orde is. Kan helaas even duren.

    Het gewicht zit nu op 1099 gram inclusief servo’s. Komt dan nog de motor en accu bij. Op de doos wordt ca. 1650 gram aangegeven. Ga ik dat halen denken jullie?

    Gegroet met natte voeten.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Mugen MRX-3 vindt dit leuk.
  19. Sjef77

    Sjef77

    Lid geworden:
    22 aug 2022
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Makkum
    Hoe krijg ik eigenlijk de foto’s gedraaid?
     
  20. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.946
    Locatie:
    Hulshout België
    Het draaien van de foto's doe ik voordat ik deze upload , als ik de foto open in afbeeldingen staat er tussen de icoontjes bovenaan een circelpijl (2de van links) waarmee je je foto kan draaien

    IMG_2360.jpeg

    Groeten Jef
     
    Sjef77 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina