Bouwverslag 2x Junkers JU 87B Stuka! schaal 1/8

Dank je Ralf!

Ik sta er zelf ook versteld van, met dit duo project ga ik een paar stappen verder dan normaal. Eigenlijk kan ik wel stellen dat dit mijn 1ste “echte” schaalkist wordt alle andere toestellen die ik tot nu toe gebouwd heb hadden ongeveer het afwerkingsniveau van een arf. :D

Dit is de laatste kist die ik afgebouwd heb:
F4589CDB-DCBE-4638-815B-B9A495209C43.jpeg
 
Mon Dieu kerels wat maken jullie er prachtstukken van!
Heerlijk jullie vorderingen te volgen :yes:
Dat met die waterslides gaat ook erg mooi :thumbsup:

Groeten Ralf

Dank je Ralf!

Eigenlijk kan ik wel stellen dat dit mijn 1ste “echte” schaalkist wordt

Flinke stappen gemaakt :thumbsup:
Je maakt er echt een super mooie schaalkist van Frans!

Wat ik nog vergat te melden in de vorige updates is dat we ook de vliegers, schutters en het instrumentenpaneel in de cockpit hebben gelijmd.

Hierbij enkele foto`s van de huidige stand van onze Stuka`s samen.
Frans heeft de registratieT6 + BC en ik heb registratie T6 + BD:

full


full


full


full


full


full


full


Volgende te doen is de cockpitkap op de kist maken en de weathering over de gehele kist.

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Volgende te doen is de cockpitkap op de kist maken en de weathering over de gehele kist.

Toch nog een kleine tussendoor update...

We hebben geen "full-cockpit", maar een verdiepte cockpit met een bodem.
Om die bodem wat minder zichtbaar te maken had ik in m`n Picchiatello een landkaart gelegd.
Dat vond Frans grappig en we hebben besloten het bij deze Stuka`s ook weer te doen.
Een WWII kaart van "Stalingrad-Süd" geprint op 200g papier in verschillende schalen om te passen.
Ook twee extra decals gemaakt voor een "zend/ontvangst box":

full


Opvouwen en weer uitvouwen:

full


Van echt leer (dank @femmo ) een stootkussen gemaakt.
Van rondhout en hard balsa een klein frame:

full


Van balsa en aluminiumtape en styreen wat kleine delen gemaakt:

full


De box voor het vizier:

full


Van balsa en aluminiumtape de "zend/ontvangst box" gemaakt en de glaasjes op het vizier gelijmd met 30 minuten epoxy:

full


'Extra' cockpit detail setje:

full


Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
De "zend/ontvangst box", het stootkussen/vizier en de landkaart in de cockpit gelijmd, hier in Frans zijn T6 + BC:
(de MG15 ligt er nog even los bij, die wordt nog in de kap vastgezet)

full


full


En hier in mijn T6 + BD:

full


Sinds de vorige update heb ik de paneellijnen nog iets aangezet, zo is het uiteindelijk geworden:

full


full


full


Nu kunnen we de cockpitkap en MG15 op de kist lijmen en de gehele kist weatheren :yes:

Groeten, Ramses
.
 
En tijd voor een “hardware” update, de uitlaat pas met de standaard 45 graden bocht niet zo mooi binnen de romp. Nu zijn er wel andere bochten op de markt maar dit aanbod is erg beperkt en de 100 graden die ik graag wil hebben bestaat niet.

138DED0F-1F40-421F-BE7C-5AD495CFD2CE.jpeg


Dus de zaag er maar ingezet, ik heb 7 snedes gemaakt maar telkens net niet helemaal door. Daarna alle bramen verwijderd en toen kon ik de bocht in de gewenste hoek buigen.

7B00757C-2229-4BFA-BD48-6C03FEB611E7.jpeg


Ook de bocht van Ramses moest eraan geloven.

0E063C15-EDEF-470C-9007-5EB0647EE020.jpeg


Het moeilijke werk heb ik uitbesteed aan een collega, hier worden de bochten tig gelast.

52D0F484-D3D2-4404-9D5D-683AD33530B3.jpeg


Het resultaat:
3E25A977-1B97-42B2-B318-68DD786F7B47.jpeg


En precies zoals ik hem wil hebben!

C25217D4-E80E-441D-8BD1-C3FD49FC7579.jpeg

98D97048-67EF-49BB-9FBA-59E29F981D4C.jpeg
CDA2DD47-49C1-4A1C-96D7-CF8FB38F442E.jpeg


Het liefst zou ik nu direct de motor willen starten maar de kist moet nog in de k2..
 
Laatst bewerkt:
.
Mooi werk Frans, blij mee :yes:
Nou blijft de uitlaat geheel onder/in de motorkap!

Volgens onze planning nog twee weken,... en dan...

19jul2kx8.jpg


Het wordt spannend... morgen ga ik weer verder, zin in!

Groeten, Ramses
.
 
.
Vandaag wat 'huiswerk' gedaan, verder gegaan met o.a. de cockpitkap.
De rib op de achterste kap gemaakt van styreen en verlijmd op de kap met 30 min. epoxy.
Nog wat extra aluminium tape hier en daar en daarna begonnen met het afplakken... dat is best een klus bij deze kap...

full


De MG15 in de kap en een antenne op de kap verlijmd, ook met 30 min. epoxy.
Om de positie van de MG15 te kunnen zien in de romp een deel van de kap nog niet afgeplakt:

full


De gehele kap afgeplakt en een laag blanke lak erover:

full


De kap lijm ik weer op de romp door middel van transparante Bison-Kit.
Ook komen er nog strookjes aluminiumtape op de overgang van de vaste delen:

full


De kap op de romp gelijmd en een grondlaag wit erover gekwast:

full


Daarna weer weatheren met de groene camo:

full


Ook de onderkant van de Stuka geweathered, ik heb het -zeker in vergelijk met m`n Ju-87 Picchiatello- dit keer vrij subtiel gehouden....:

full


... maar niet op de romp uiteraard... de wintercamo is er op bijna elke oude foto daar flink afgeblazen door de uitlaatgassen/residu:

full


Bijna klaar voor de brandstofbestendige transparante 2K eindlaag :yes:

Groeten, Ramses
.
 
Bijna klaar voor de brandstofbestendige transparante 2K eindlaag :yes:

Gisterenmorgen heb ik de Stuka in m`n rommelberging in de brandstofbestendige matte transparante 2K gezet (SprayMax):

full


Voordat de regenbuien kwamen de Twin Ace en Stuka op de vliegtuig-opslagkamer gelegd om uit te dampen/harden:

full


De Stuka ligt inmiddels weer op de bouwkamer:

full


Klaar voor de laatste kleine dingen, het bouwen van de Stuka zit erop :yes:

full


Nu alleen nog de rc-componenten en de brandstoftank inbouwen en aansluiten:

full


Groeten, Ramses
.
 
Heel fraai Ramses, succes met de laatste loodjes!

Zelf ben ik afgelopen week vrij geweest en lig ik iets achter ten opzichte van de Stuka van Ramses. Zondagavond hebben we de laatste gezamenlijke bouwavond gehad. Deze avond hebben we wederom samen aan mijn Stuka gewerkt.

We zijn de avond begonnen met het verlijmen van mijn Cockpitkap. Dit hebben we gedaan met canopy glue.

C9A68651-4C27-4B94-B323-AD48732E17F5.jpeg


Daarna hebben we de onderkant van mijn Stuka geweathered. In tegenstelling tot de Stuka van Ramses heb ik ervoor gekozen om dit te doen met wash ipv “dry-brush”. Hier heb ik voor gekozen omdat ik die techniek nog nooit toegepast heb en ik die graag van Ramses wou leren.

De “blanke” Stuka:

1F69A495-F77B-4E38-846B-4D7C32B485AE.jpeg


Hier zijn we begonnen met de romp en het stabilo:

5B4F0239-F1D2-4430-A4BD-473B1491DBE1.jpeg


En het eindresultaat:

B72A9190-AA6C-492E-9F57-F07B126BD424.jpeg


Cockpit kap zit vast en het laatste aluminium-tape zit erop:

7B638B7C-5ECC-409D-AE33-B1264A2A3004.jpeg


En afplakken voor de schilder:

A6DF7EDE-9B20-49A6-90EA-30597865C8EC.jpeg


De laatste “klusjes” aan mijn Stuka ga ik nu verder thuis afwerken en dan blijft het doel “vliegen op Hemelvaart” in zicht.
 
Laatst bewerkt:
.
Thanks Femmo!

.
De laatste afbouw update van mijn Stuka en ook Frans is bijna klaar met zijn Stuka :yes:
Frans had mooie roerhoorntjes voor ons getekend en met de laser gesneden uit vliegtuigtriplex.
Die moest ik nog inbouwen en aansluiten:

full


Tankje, accu en schakelaar, gas servo en ontvanger inbouwen en aansluiten:

full


En dan de laatste loodjes,... letterlijk en figuurlijk...

full


Om dit te bereiken:

full


De Stuka weegt nu geheel vliegklaar 4795 gram:

full


De laatste toevoegingen ook in de 2K gezet en alles is nu brandstofbestendig.
Tijd om de Saito tot leven te wekken...

Groeten, Ramses
.
 
Back
Top