.
Op onderstaande afbeelding staat bovenaan de MK / Marutaka / Royal oplossing van de aileron/flap bevestiging.
Ik heb er een afbeelding bij geplaatst van de originele bevestiging van de Junkers Ju-87 Stuka ailerons/flaps.
Duidelijk is te zien dat bij de MK methode de ailerons/flaps achter de trailing edge hangen en is het scharnierpunt aan de voorlijst van de ailerons/flaps.
Dat betekent dat de spleet tussen vleugel en ailerons/flaps altijd gelijk blijft ongeacht de uitslag van de ailerons/flaps.
Bij de originele bevestiging ligt de voorlijst van de aileron/flap net
voor de achterlijst van de vleugel.
Belangrijker is echter het scharnierpunt, deze ligt origineel
in de aileron/flap, terugliggend t.o.v. de voorlijst van de ailerons/flaps:
Dat betekent dat de spleet tussen vleugel en ailerons/flaps bij deze originele bevestiging significant verandert bij uitslag.
Even een tekeningetje gemaakt ter verduidelijking:
Deze methode had ik ook bij mijn kleinere Ju-87B Picchiatello zo gemaakt:
Dat werkte erg goed, boven verwachting zelfs!
De ailerons zijn namelijk erg smal en klein in verhouding tot de gehele vleugel.
Er werd toen ook een opmerking in mijn Picchiatello verslag gemaakt of ze niet te klein waren om überhaupt functioneel te zijn.
De praktijk wees uit dat de Picchiatello echter juist heel goed gevoelig op de ailerons was.
Ze zullen het bij het origineel ook niet per ongeluk zo gemaakt hebben uiteraard...
In eerste instantie wilden Frans en ik buisjes gebruiken voor de scharnieren (net als bij m`n Picchiatello).
Maar Frans heeft een laser ter beschikking en mooie vliegtuigtriplex steunen zijn zo gesneden.
Dus wat steuntjes getekend welke Frans gaat snijden voor onze Stuka`s:
Morgenavond weer een Stuka bouwavond en gaan we samen verder met de ailerons en flaps.
Groeten, Ramses
.