Bouwverslag 2x Junkers JU 87B Stuka! schaal 1/8

Die ervaring heb ik ook met 3M Pascal, blijft veel langer goed, loopt niet zo makkelijk vol en schuurt echt beter. Voor mij ook geen merkloos bouwmarktschuurpapier meer.

Gaaf project Ramses en Frans! Die Stuka-vleugel op z'n poten in je hangaar is al een indrukwekkend gezicht, kan niet wachten tot die formatievlucht van 2 prachtige Stukas :-)
 
.
Dank voor de goede tip Pascal (en bevestiging Rob), ik ga 3M schuurpapier eens proberen :thumbsup:
En thanks Rob, lijkt me ook erg gaaf 2 Stuka`s in formatie, heb er erg zin in!

Groeten, Ramses
.
 
.
  • Motorkap “kin” maken
  • Flaps en ailerons bevestigen
  • Cockpitkap en ‘cockpit’ maken
  • Paneellijnen en oppervlaktedetails
  • Schilderen/spuiten camo en decals plaatsen
  • Weatheren en transparante 2K lak
  • Electronica en de motor/tank inbouwen, afstellen en CG bepalen
  • Maiden Flight
  • Formatie vliegen
.

Mooi overzichtje Ramses! Nu punt voor punt alles afwerken. Hier heb ik de afgelopen week een paar stapjes vooruit gezet maar heb ik ook een stapje terug moeten doen..

Ik ben begonnen met de neus eerst mooi zwart te schilderen aan de binnenkant. Daarna heb ik alles met epoxie brandstofbestendig gemaakt. Vervolgens heb ik de tank en de motor definitief gemonteerd dus die kan ik afvinken!

C07625CD-85B1-45D8-AC71-5AF1CCD6F79C.jpeg
571CCFA0-4230-474B-A9E0-8127F7F49D43.jpeg


Neusje gelijk verlijmd, nu kan ik hem mooi in model schuren.

7275CC9B-9F4A-4C41-9499-D4AD20280F99.jpeg


Tussendoor even een keer gecheckt hoe hij qua gewicht gaat en dat valt helemaal niet tegen! Dit gewicht is het hele model met motor, tank en de 9 servo’s erin.

9F8FED89-C6AB-4496-B47D-8A51B98C27A7.jpeg


Maar toen kwam het, de Stuka van Ramses heeft veel gestroomlijndere schoenen… die van mij zijn veel te recht aan de onderkant dus er zat niks anders op dan de schaaf er maar in te zetten..

AF502706-E487-45D5-B416-282A4E158574.jpeg


Gelukkig stelt het schaven van balsa niet zo veel voor. Als ik de spanen zo zie liggen krijg ik altijd zin in kebab. :rofl:

382CC723-82D8-496E-8AE5-8D2A56E0AA55.jpeg
409EABCF-539C-4457-8852-9A099107A6AF.jpeg


Wel een hele verbetering vind ik zelf, ben blij dat ik eraan begonnen ben.

1BFF2A90-C1C2-4698-893F-D62C9081B9D5.jpeg


Hier het neusje even bekleed om morgen verder te kunnen met de litho.

0689E0EB-5FCC-46F3-8DF5-1FD5FCEACCD7.jpeg


Morgen meer! :bye:
 
Nou de gezamenlijke bouwavond zit er weer op en hij was wederom productief! We zijn begonnen met de kin van de stuka, aan het einde van de avond hadden we allebei een mooi triplex frame. Dit frame gaan we de komende dagen bekleedden met balsa en dan kunnen we de neus afvinken!


Eerst een stukje plastic over de motorsteun, daarna met triplex de randen van de kap uitgezet. Vervolgens wat ribben gesneden en verlijmd en we hebben een frame!
05F0D5C0-8FEF-40E0-8108-4871D1D1AB77.jpeg
F856F1F1-B21C-444D-B7D2-34A552205040.jpeg
DE869FC2-DA73-4A16-8D0B-A6B27EAC6DDD.jpeg
FC25CCE9-0DFC-4430-A844-1BBBD62A4B46.jpeg
17B9E041-92C1-4F90-8E7A-7B3D554748AD.jpeg


Het laatste kwartiertje van de avond hebben we samen de bovenkant van mijn neus voorzien van wat litho. Als je goed kijkt zie je nog een klein verschil in de neus maar ze beginnen steeds meer op elkaar te lijken.

6B1A32A9-2D43-4B0A-A0EF-4B9BC524BCD9.jpeg
0D05E1EA-F79D-49AC-9A3B-70214C21B91B.jpeg
 
En weer de volgende update. Deze keer over de inrichting van de cockpit. Omdat de cockpit niet zo diep is hebben we besloten om hem niet al te uitgebreid in te richten. Het enige wat eigenlijk zichtbaar is dat is de piloot, de schutter, de rolbeugel en natuurlijk de MG15 die uitsteekt.

Ramses heeft mooie stl files gevonden van een Duitse piloot en MG15 deze ben ik gaan printen op mijn werk.

Na een paar proef printjes heb ik de juiste schaal te pakken!

FD7356AA-0F3F-4280-B089-980CF4AA9530.jpeg


MG15 ben ik erg tevreden over, hij moet nog wel een beetje schoongemaakt worden maar dat doen we voor het schilderen.
A809369E-469E-4486-BE56-F30125139820.jpeg


Piloot is een beetje grover geprint maar dat schuren en plamuren we er wel af.

9E420D41-2FFB-48DA-819E-C8D510454980.jpeg


Dit is mijn cockpit, die van Ramses is nog een mm of 8 minder diep. Dat komt doordat zijn kit een andere constructie heeft.

4FFCC608-40ED-4468-A626-7C27730BBFA5.jpeg


De piloten zullen nog wel een stukje “verlengd”moeten worden.

169E42B9-696F-4066-81BC-CCEC0EBAE2CC.jpeg


Zo komt het er dan ongeveer uit te zien, maar dan met een mooie cockpitkap.

89C0A01A-A589-4520-AB8C-285A5CD72C67.jpeg


Zo zag de echte eruit, ik denk dat we dit qua schaal van de piloten goed benaderen.

5A4C2EA3-DC1A-448B-B8C2-6DCEEC147418.jpeg
 
.
Mooie piloten en MG`s Frans! :yes:

.
Ik had ook nog wat 'huiswerk', ben begonnen met de stabilo struts.
Eerst een staaldraad frame gebogen over de 6 zijdenaanzicht.
Iets langer dan het onderaanzicht want ze staan uiteraard schuin:

full


Verlijmd tussen romp en stabilo:

full


Ik had nog voorgevormde hard balsa profiel latjes liggen met precies de juiste dikte en breedte

full


De dikte van het staaldraad frame van het balsa afgesneden en het balsa pas gemaakt:

full


Daarna het balsa op het frame gelijmd en bekleedt met aluminium tape:

full


De stabilo struts kan ik afvinken :yes:

Groeten, Ramses
.
 
.
Verder met m`n 'huiswerk', de kin van de motorkap.
Eerst de bek ingedekt met 5mm balsa:

full


Daarna het neusje ingedekt met 2mm balsa:

full


Met een rasp de kap grof in vorm gebracht:

full


Liteply aanslagen op de romp en in de kap gemaakt.
De bevestiging van de kap gaat d.m.v. twee deuveltjes aan de voorzijde en twee 4mm boutjes aan de achterzijde:

full


Van lithoplaat de 'rok' gemaakt en met epoxy verlijmd:

full


Daarna achteraf de sparing voor de Saito in de kap maken, zo minimaal mogelijk:

full


Groeten, Ramses
.
 
.
Na nogmaals goed schuren de kap bekleedt met 25g weefsel i.c.m. witte PU:

full


Dat begint erop te lijken, een scratchbuild Stuka motorkap:

full


full


De flaps van de rok losgesneden en aan de binnenzijde driehoekjes verlijmd.
Daar overheen een laag 25g weefsel i.c.m. epoxy, geeft flink stevigheid aan de kwetsbare litho flaps:

full


De binnenruimten d.m.v Humbrol zwart gemaakt, er komt nog 2K overheen:

full


Alleen de twee boutjes nog ter bevestiging van de kap, dan is de kap klaar voor de afwerking:

full


full


Groeten, Ramses
.
 
.
Laatste huiswerk, de ribbels van de gipsen plug voor de cockpitkap verwijderen.
Dat heb ik d.m.v. het mes op de foto gedaan, flink geduld klusje maar wel leuk werk:

full


Na twee uur ligt er een gladde kap, deze moet ik nog wel verder in vorm maken:

full


Huiswerk klaar :)

full


full


Op naar de volgende gezamenlijke Stuka bouwavond!

Groeten, Ramses
.
 
.
Op onderstaande afbeelding staat bovenaan de MK / Marutaka / Royal oplossing van de aileron/flap bevestiging.
Ik heb er een afbeelding bij geplaatst van de originele bevestiging van de Junkers Ju-87 Stuka ailerons/flaps.

Duidelijk is te zien dat bij de MK methode de ailerons/flaps achter de trailing edge hangen en is het scharnierpunt aan de voorlijst van de ailerons/flaps.
Dat betekent dat de spleet tussen vleugel en ailerons/flaps altijd gelijk blijft ongeacht de uitslag van de ailerons/flaps.

Bij de originele bevestiging ligt de voorlijst van de aileron/flap net voor de achterlijst van de vleugel.
Belangrijker is echter het scharnierpunt, deze ligt origineel in de aileron/flap, terugliggend t.o.v. de voorlijst van de ailerons/flaps:

full


Dat betekent dat de spleet tussen vleugel en ailerons/flaps bij deze originele bevestiging significant verandert bij uitslag.
Even een tekeningetje gemaakt ter verduidelijking:

full


Deze methode had ik ook bij mijn kleinere Ju-87B Picchiatello zo gemaakt:

full


Dat werkte erg goed, boven verwachting zelfs!
De ailerons zijn namelijk erg smal en klein in verhouding tot de gehele vleugel.
Er werd toen ook een opmerking in mijn Picchiatello verslag gemaakt of ze niet te klein waren om überhaupt functioneel te zijn.

De praktijk wees uit dat de Picchiatello echter juist heel goed gevoelig op de ailerons was.
Ze zullen het bij het origineel ook niet per ongeluk zo gemaakt hebben uiteraard... ;)

In eerste instantie wilden Frans en ik buisjes gebruiken voor de scharnieren (net als bij m`n Picchiatello).
Maar Frans heeft een laser ter beschikking en mooie vliegtuigtriplex steunen zijn zo gesneden.
Dus wat steuntjes getekend welke Frans gaat snijden voor onze Stuka`s:


full



Morgenavond weer een Stuka bouwavond en gaan we samen verder met de ailerons en flaps.

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
Ik was gisteren te snel geweest, niet goed nagedacht... :stout:
Ik had alle steuntjes namelijk hetzelfde gemaakt, maar ze moeten verkleint worden naar de tip toe.
Gelukkig had Frans ze nog niet gelaserd en ik heb de tekening aangepast:

full


De nieuwe snijfile voor de Stuka flaps en ailerons:

full


Vanavond weer een gezamenlijke Stuka bouwavond, verder met de ailerons en flaps :yes:

Groeten, Ramses
.
 
Mat schuren met heel fijn waterproof schuurpapier?

Dat inderdaad! Ik ben begonnen met korrel 1000 maar dat had nauwelijks effect, daarna ben ik verder gegaan met korrel 400. Uiteraard eerst alles getest op een oude spinner en daarna waren de nieuwe spinners aan de beurt. Eindresultaat ben ik wel tevreden mee, nu de toplaag eraf is zullen de spinners snel viezer worden dus met wat natuurlijke weathering komt het helemaal goed.

Het testen ben ik begonnen met scotch bride daarna ben ik overgestapt op schuurpapier.

3FD4492B-5D5A-4D46-BC56-3BED09F1CC6B.jpeg


F3C63A46-06D7-4180-AB81-5F4181DD8E0B.jpeg


voor en na
A7DA720B-BA82-4770-AD74-DD28BDB9C7D1.jpeg


Vanavond weer verder!
 
Ik zou het gewoon met de hand gedaan hebben, met nat waterproof schuurpapier, dan is het egaal mat en heb je die draailijnen niet.
 
.
Grappig, ik vond het juist beter zo, met de lichte 'draailijnen' in de draairichting van de spinner!
Kan helaas geen foto`s van een enigzins verweerde Stuka spinner vinden want er zijn geen vliegende Stuka`s (wordt er wel momenteel een gerestaureerd).
Maar wel twee foto`s van Spitfire spinners waar de glanslak enigzins van verweerd en dus mattig is:

full


Als je goed kijkt zie je duidelijk de lichte draailijnen in de draairichting van de spinner.

Mooi werk Frans, tot vanavond!
Groeten, Ramses
.
 
Bekijk bijlage 529934

Zo zag de echte eruit, ik denk dat we dit qua schaal van de piloten goed benaderen.

Ik houd meestal als vuistregel aan dat een hoofd zonder helm ca. 30 cm groot is, van kruin tot kin. Even de schaal toepassen en je weet waar je ongeveer op uit moet komen. Voor een hoofd met helm uiteraard een paar centimeter erbij.
 
Back
Top